Gå til innhold

Robotstøvsuger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ingen?

Anonymous poster hash: f32bb...9ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er det med dørstokker? Har veldig lyst på sånn, men har så mange dørstokker så føler det blir mye krøll..

Anonymous poster hash: f32bb...9ea

Min setter seg fast på dørstokkene. Jeg har også dørstokker overalt, men synes likevel det er verdt det.

• Liker 1
Skrevet

Vi har iRobot 880 og prøver den for første gang nå og fikk beskjed om at dette var den beste (den dyreste selvfølgelig). Den takler dørstokker noenlunde greit, men trenger ofte litt hjelp. Men virker som den vasker på de samme stedene hele tiden! Har vært borte på det samme stedet i stua og vaska sikkert 10 ganger(!!!!), er sjelden i stua og har aldri vært i gangen med mindre vi løfter den og får den til å vaske der - selv om gangen er i samme etasje og uten dørstokker. Synes det virker litt rart. Bør vi legge smuler/noe annet for å få den til å komme seg dit? Eller er det ikke skittent nok (gangen skal sies å være støvete nå og likevel går den ikke dit)

Ser ut til at den i skrivende stund prøver å gjøre seg litt kjent. Gjør vi noe feil? Den går av seg selv etter forgodtbefinnende, og vi er usikre på om den vil falle ned trappa selv om det står at den styrer unna den. 

Anonymous poster hash: 707c7...dac
Skrevet

Du sier du må løfte den inn i gangen, så da går jeg ut i fra det er en dørstokk der? Samme med stua?

Jeg testet min da jeg fikk den ved å "søle" litt her og der i rommet for å sjekke at den faktisk gikk overalt, og den gjorde det. Der ser kanskje ikke sånn ut fordi den vimser, og dersom du har dørstokker eller andre ting den vil oppfatte som blokkeringer mellom rom så vil den ikke nødvendigvis gå dit.

Den kartlegger rommet mens den arbeider, så den kommer til å "gjøre seg kjent" hver gang du slår den på.

Skrevet

Du sier du må løfte den inn i gangen, så da går jeg ut i fra det er en dørstokk der? Samme med stua?

Jeg testet min da jeg fikk den ved å "søle" litt her og der i rommet for å sjekke at den faktisk gikk overalt, og den gjorde det. Der ser kanskje ikke sånn ut fordi den vimser, og dersom du har dørstokker eller andre ting den vil oppfatte som blokkeringer mellom rom så vil den ikke nødvendigvis gå dit.

Den kartlegger rommet mens den arbeider, så den kommer til å "gjøre seg kjent" hver gang du slår den på.

Nei, det er det ikke :) Men den går liksom aldri inn der selv om gangen ikke er adskilt med en dør e.l. og det er ingen blokkeringer der. Ingen dørstokker i stua heller bortsett fra én, og den kommer seg greit over den.  Når vi stoppet den og tok den med dit vi ville den skulle, virket det som om den har forstått at det skal  vaskes der også. 

Synes det bare var veldig rart at den var på ett bestemt sted sikkert 10 ganger og vaska, når det allerede var vasket der. Men virker som den jobber bra, da den er nøye med kanter og har samlet opp massevis av støv, noe som er bra :) Vi vurderer å kjøpe og sette opp en virtuell vegg hvis det er mulig for å få den til å skjønne at den må vaske i gangen også. 

Den er nøye med rengjøring av tepper og elsker å rengjøre under stoler (det var under her den vasket 10 ganger eller mer). Vi har etter å ha hatt den jobbende i går og i dag forstått at stoler er dens aller verste fiende og vil fjerne disse når den skal vaske til neste gang. Det samme med ledninger. Disse må fjernes fra gulvet. "Trappestopp-sensoren" må også renses med jevne mellomrom ettersom vi har skjønt det.

Smart tips dette du sier med feller - eller å søle litt her og der for å se om den tar det. Virker som et bra hjelpemiddel for de som er drittlei støvsuging og som er litt late i tillegg, hehe. Tusen takk for hjelp, da vet vi som er helt ferske på dette litt mer! :)

Skrevet

Vi har iRobot 880 og prøver den for første gang nå og fikk beskjed om at dette var den beste (den dyreste selvfølgelig). Den takler dørstokker noenlunde greit, men trenger ofte litt hjelp. Men virker som den vasker på de samme stedene hele tiden! Har vært borte på det samme stedet i stua og vaska sikkert 10 ganger(!!!!), er sjelden i stua og har aldri vært i gangen med mindre vi løfter den og får den til å vaske der - selv om gangen er i samme etasje og uten dørstokker. Synes det virker litt rart. Bør vi legge smuler/noe annet for å få den til å komme seg dit? Eller er det ikke skittent nok (gangen skal sies å være støvete nå og likevel går den ikke dit)Ser ut til at den i skrivende stund prøver å gjøre seg litt kjent. Gjør vi noe feil? Den går av seg selv etter forgodtbefinnende, og vi er usikre på om den vil falle ned trappa selv om det står at den styrer unna den.  Anonymous poster hash: 707c7...dac

Den har vi også og jeg tror vi betalte ca 8000,- for den og jeg har akkurat samme inntrykk som deg.

Er egentlig ikke så veldig fornøyd. Syns den vimser en del og tar ikke overalt, men ofte de samme stedene om igjen selv om det er gullende rent der.

Skrevet

Den har vi også og jeg tror vi betalte ca 8000,- for den og jeg har akkurat samme inntrykk som deg.

Er egentlig ikke så veldig fornøyd. Syns den vimser en del og tar ikke overalt, men ofte de samme stedene om igjen selv om det er gullende rent der.

Synes den var helt håpløs til å begynne med, men etterhvert ble den litt bedre. Tror det som Jeane sier over her at den må kartlegge områdene den skal vaske. Har også hatt en del tull med at den ikke har funnet tilbake til hjemstasjonen, men virker som den skjønner hvor stasjonen er nå. Da går den til stasjonen når vi trykker på "dock", men virker som den ikke gidder det med en gang og går en annen vei, tar litt støv og så går den omsider på plass for lading.

Jeg tror vi må smøre oss med litt tålmodighet, det er elektronikk, men kommer seg nok :)  

Skrevet

Synes den var helt håpløs til å begynne med, men etterhvert ble den litt bedre. Tror det som Jeane sier over her at den må kartlegge områdene den skal vaske. Har også hatt en del tull med at den ikke har funnet tilbake til hjemstasjonen, men virker som den skjønner hvor stasjonen er nå. Da går den til stasjonen når vi trykker på "dock", men virker som den ikke gidder det med en gang og går en annen vei, tar litt støv og så går den omsider på plass for lading.Jeg tror vi må smøre oss med litt tålmodighet, det er elektronikk, men kommer seg nok :)   Anonymous poster hash: 707c7...dac

Takk! Vi har bare hatt den en måneds tid så jeg satser på at vi og den er i en tilvenningsfase og at den bare må bo seg til litt :ler:.

Er jo veldig lettvindt!

Skrevet

Takk! Vi har bare hatt den en måneds tid så jeg satser på at vi og den er i en tilvenningsfase og at den bare må bo seg til litt :ler:.

Er jo veldig lettvindt!

Bare hyggelig! Vi startet den opp i går :) Når den er såpass dyr forventer man egentlig at den skal ta alle kriker og kroker, og ikke bare gå til de samme stedene hele tiden. Men virker som dette er forklaringen:

http://homesupport.irobot.com/app/answers/detail/a_id/68/p/3866

Skrevet

Vi ønsker oss robotstøvsuger, men aner ikke hvilken. Vi har matter på gulvene og hund med korte hår.

Hvilken er best? Ikke tenkt på pris.

Anonymous poster hash: ec154...80e

Har kommet en ny nå; Roomba 980. Kanskje den kunne vært noe? Koster 1000 kr. mer enn 880 da, men... :)

Skrevet

Nå er roboten testet! Funket greit, men kjørte seg litt fast på kjøkkenstolene som ikke har vanlige føtter. Også satte jeg den på badet og da klarte den å kile seg fast under doen, så den ble ripet opp! 😱😡 kjente jeg ble litt sur for det.....

Skrevet

Nå er roboten testet! Funket greit, men kjørte seg litt fast på kjøkkenstolene som ikke har vanlige føtter. Også satte jeg den på badet og da klarte den å kile seg fast under doen, så den ble ripet opp! kjente jeg ble litt sur for det.....

Legg stolene ned på siden om mulig eller sett de oppå bordet. Fjern alle ledninger, da den kan tro dette er skitt, samt alle tepper med løse tråder og tepper over 10 cm. høyde (og ja den vasker tepper også så lenge de er 10 cm. høye eller lavere.) og småting fra gulvet. Vi gjør dette, så den ikke blir så forvirret.

Som en ovenfor sa her, kalibrerer den seg og "starter på nytt", og når den ikke får vasket pga hindringer blir det surr. Mange gode tips her, vi har fulgt de fleste og de funker! :) Vurderer faktisk å kjøpe en iRobot Scooba mopp også, haha. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes roombaen er fantastisk, men det er viktig at folk er klar over hva den er, og hva den ikke er. Jeg ser på det som et tilleggsverktøy som vedlikeholder og minsker behovet for rengjøring. Jeg har hatt det i flere år nå, og måtte kjøpe nytt batteri. Det var merkbart på sokkene mine i den uka jeg var uten. Har hund, så roombaen sparer meg for mye arbeid og hundehår.

Når man er mer eller mindre sengeliggende i en måned, men ikke så dårlig at man får hjemmehjelp, så er dette helt fantastisk. Da kan jeg bruke kreftene mine på viktigere ting enn rengjøring, og likevel ha god samvittighet. Når jeg kommer meg på bena igjen og får overskuddet tilbake er det mye lettere å vaske over et gulv som er holdt forholdsvis rent og støvfritt gjennom hele måneden.

Også gjorde innkjøpet av roboten at jeg endelig fikk tatt meg selv i nakken og ryddet opp i alle ledninger. lampeledninger er løftet og festet til veggen på en pen og ryddig måte, ledninger til tv og pc er merket og løftet opp/skjult, og alt er bare velstand. :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Legg stolene ned på siden om mulig eller sett de oppå bordet. Fjern alle ledninger, da den kan tro dette er skitt, samt alle tepper med løse tråder og tepper over 10 cm. høyde (og ja den vasker tepper også så lenge de er 10 cm. høye eller lavere.) og småting fra gulvet. Vi gjør dette, så den ikke blir så forvirret.

Som en ovenfor sa her, kalibrerer den seg og "starter på nytt", og når den ikke får vasket pga hindringer blir det surr. Mange gode tips her, vi har fulgt de fleste og de funker! :) Vurderer faktisk å kjøpe en iRobot Scooba mopp også, haha.

Satte de opp på bordet, men det er jo kjipt å skulle gjøre det hver eneste dag. Ledninger er fjernet etter at den forsøkte seg på en av de. Alt i alt veldig fornøy så langt. Bare litt småtterier som irriterer.

En sånn vaskerobot kunne jeg også tenke meg, men var ikkr anbefalt på laminatgulv leste jeg.

• 2 uker senere...
Skrevet

Da har det utrolige skjedd som vi ikke trodde ville skje for noen dager siden: Roboten falt i trappen med et brak, men overlevde men jobber noe tregere. Dette skal jo selvfølgelig ikke skje, og vi kan IKKE forlate hjemmet som vi har gjort flere ganger tidligere, hvertfall ikke uten å sette noe foran trappen. Oppfordrer ingen til å la den være uten tilsyn ved trappeområder, selv om formålet med den er at den skal kunne jobbe uten tilsyn, og vi kommer nok ikke til å kjøpe en ny med mindre vi får en leilighet uten trapper. Den tar mye støv, ja, men tror nok ikke Roombaen er verdt de 8000,- dessverre.      

Synes det er veldig rart at Roomba reklamerer med at den skal unngå trapper når realiteten er en helt annen, og er jo et bevis på at folk skal lures til å kjøpe noe som er bedre enn det faktisk er. Ble utrolig skuffet og kommer til å klage på den. Det burde evt. vært opplyst om at den kan falle ned hvis den ikke er rengjort ordentlig på trappesensorene, noe jeg ikke kan se at er opplyst om noe sted. Noen som vet?

Skrevet

Er det ikke egentlig ganske selvforklarende at en skitten sensor medfører at sensoren ikke fungerer som den skal? Det blir jo det samme som med en ryggesensor på en bil, er den dekket av is/snø/salt/gjørme fungerer den ikke. 

Anonymous poster hash: 24824...611
Skrevet

Er det ikke egentlig ganske selvforklarende at en skitten sensor medfører at sensoren ikke fungerer som den skal? Det blir jo det samme som med en ryggesensor på en bil, er den dekket av is/snø/salt/gjørme fungerer den ikke.  Anonymous poster hash: 24824...611

Vi rengjorde sensorene og tømte støvoppsamleren før start.

Skrevet

Det var noe skitt igjen, men vi ser nå at vi ikke tok vekk nok som ligger innimellom der. Starta dem i dag og trur den går som den skal ser sånn ut hvertfall ☺

Skrevet

Det synes jeg var rart at den skulle gjøre etter sensor var rengjort, med mindre det var et ekstremt skittent gulv. Jeg ville nok også klaget på det. Men til fremtiden, kan du ikke bare sette opp et sånn tårn foran trappen for ekstra beskyttelse?

Men koster de 8000kr nå? Jeg kjøpte min for noen år siden. Den var en pet-type (for oss med kjæledyr) og jeg mener den kostet 3500. Jeg har nok en billigmodell. :fnise:

Skrevet

Det synes jeg var rart at den skulle gjøre etter sensor var rengjort, med mindre det var et ekstremt skittent gulv. Jeg ville nok også klaget på det. Men til fremtiden, kan du ikke bare sette opp et sånn tårn foran trappen for ekstra beskyttelse?

Men koster de 8000kr nå? Jeg kjøpte min for noen år siden. Den var en pet-type (for oss med kjæledyr) og jeg mener den kostet 3500. Jeg har nok en billigmodell. :fnise:

Det er gulvskrubberen som koster 8K :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...