AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #1 Skrevet 20. september 2015 I jakten på et sunnere liv så er det potetgull jeg bare ikke klarer å kutte ut. Det ER så godt. Noen som har tips til hva jeg kan spise i steden? Gjerne noe sprøtt. Det er på kveldene jeg får et voldsomt sug etter det.Anonymous poster hash: 9768c...0a9
Fredsmegleren Skrevet 20. september 2015 #2 Skrevet 20. september 2015 Søtpotet fries eller ristede(i ovnen) kikerter
MiniMjau Skrevet 20. september 2015 #3 Skrevet 20. september 2015 Kutte speltlomper i biter og steke/tørke de i ovnen. Kan pensle de med vann og krydre de før du setter de i ovnen. Blir crunchy og ganske gode. Lage en mager dip? Blir jo sldri heeelt som pottis, men sunnere
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #4 Skrevet 20. september 2015 Kutte speltlomper i biter og steke/tørke de i ovnen. Kan pensle de med vann og krydre de før du setter de i ovnen. Blir crunchy og ganske gode. Lage en mager dip? Blir jo sldri heeelt som pottis, men sunnere Takk for tips. Blir kanskje bedre med olje på? Glemte å skrive at jeg ikke spiser magert. Er ikke redd for fett.Anonymous poster hash: 9768c...0a9
Gjest Skrevet 20. september 2015 #6 Skrevet 20. september 2015 Takk for tips. Blir kanskje bedre med olje på? Glemte å skrive at jeg ikke spiser magert. Er ikke redd for fett.Anonymous poster hash: 9768c...0a9 Men hva er hensikten? Hvis du skal gjøre lompene mer kaloririke ved å smøre på olje er ikke forskjellen fra chips så veldig stor. Noe mer næring, men ikke noe å rope hurra for. Da er ristede kikerter eller nøtter bedre. Det er det mye god næring i. 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #7 Skrevet 20. september 2015 Du kan lage ostechips. Anonymous poster hash: 8d6e3...d12
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #8 Skrevet 20. september 2015 Men hva er hensikten? Hvis du skal gjøre lompene mer kaloririke ved å smøre på olje er ikke forskjellen fra chips så veldig stor. Noe mer næring, men ikke noe å rope hurra for. Da er ristede kikerter eller nøtter bedre. Det er det mye god næring i. Enig i det, ristede kikerter skal jeg prøve meg på. Nøtter er godt, men ikke noe jeg får lyst på som kosemat dessverre. Du kan lage ostechips. Anonymous poster hash: 8d6e3...d12 Ja! Hadde helt glemt det, pleide å lage det før i tiden. Noen tips til krydder etc. som kan gjøre det mer spennende? Anonymous poster hash: 9768c...0a9
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #9 Skrevet 20. september 2015 Enig i det, ristede kikerter skal jeg prøve meg på. Nøtter er godt, men ikke noe jeg får lyst på som kosemat dessverre. Ja! Hadde helt glemt det, pleide å lage det før i tiden. Noen tips til krydder etc. som kan gjøre det mer spennende? Anonymous poster hash: 9768c...0a9 Men altså, ostechips har minst like mye kalorier som chips, og de lefsene stekt med olje, blir også det samme. Så da kan du like så godt kose deg med chips. Eventuelt lag dine egne! Chips er jo i grunn bare potet med olje, så hvorfor ee det sunnere med ost med krydder, lefse med krydder osv. Om du skal ned i kalorier så må du spise mindre kalorier, samme om det er sunnere mat du spiser eller ikke. Om du bare vil bytte ut potetchipsen med noe renere men samme kalorimessig, så kan du lage ostechips etc., men hjemmelagde potetchipsen blir kanskje det beste? Da kan du kontrollere innholdet litt mer Anonymous poster hash: 33fc7...c05
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #11 Skrevet 20. september 2015 Er riskjeks sunt? Det er ikke sunt eller usunt, næringsmessig kan man vel si at det er ganske usunt, siden det både er næring og kalorifattig. Men det er ikke noe galt i å spise riskjeks og ha et sunt kosthold. Det er litt gøy egentlig, i vårt samfunn regnes ting med lite kalorier som sunt, det er jo helt omvendt av biologisk sunnhet. For å si det sånn, om du var på en øde øy, og hadde enten en sjokoladeplate eller ett salathode, hva ville du valgt da? Mye kalorier er lik usunt i vårt samfunn og lite kalorier er lik sunt, men det er fordi vi har ubetinget med mat. Om vi hadde lite mat, så ville vel alle heller spist det med mye kalorier enn lite. All mat så og si inneholder næringstoffer, det er bare mer av næringstoffer i noen type mat, spesielt grønsaker osv.,men det betyr ikke at vi trenger uhemmet av disse næringstoffene, vi trenger så mye vi trenger, og det er ikke usunt å spise en pølse i løpet av dagen... Anonymous poster hash: 33fc7...c05 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #12 Skrevet 20. september 2015 Denne synes jeg er veldig god og den inneholder 60% mindre fett enn vanlig chips Anonymous poster hash: 633f9...545
Gjest Skrevet 20. september 2015 #13 Skrevet 20. september 2015 Potetgull var min store kjærlighet for 4-5 år siden Så gikk jeg over på lavkarbokosthold og måtte kutte ut potetgull. Tror det var verre enn noen kjærlighetssorg eller annet jeg har vært gjennom Men nå har jeg ikke spist potetgull siden da, bortsett fra 1 gang for 3 år siden hvor mannen min skulle være snill og kjøpe det han visste jeg elsket over alt på jord; nemlig Pringles med paprika Da gikk "hele røret" ned i et jafs Men uansett så har jeg klart meg ganske bra. Jeg har kvittet meg med søtsuget (inkl potetgull) ved å fokusere mer på god mat og spise maten på en annen måte. (Typ saktere, bruke god tid osv) Og når jeg får lyst på noe knask så har jeg laget ostekjeks, briepuffer eller evnt bakt en kake eller lignende som jeg har fryst ned og kan ta opp en liten bit av Det fine med kaker er jo at man kan gjøre den ganske sunn (iallefall på lchf) Kanelsnegler er også godt. De er laget på egg, ost og majones + kanel og evnt søtning. Høres sikkert ikke så godt ut, men det smaker bare sååååå utrolig digg 1
Gjest Jacklost Skrevet 20. september 2015 #14 Skrevet 20. september 2015 Chips.jpg Denne synes jeg er veldig god og den inneholder 60% mindre fett enn vanlig chips Anonymous poster hash: 633f9...545 Hvor?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #15 Skrevet 20. september 2015 Jeg pleier av og til å "lure" meg selv når jeg er fysen på potetgull (og det er jeg ganske ofte). Da hender det at jeg kjøper potetgull som jeg eeegentlig ikke liker kjempegodt, eller en type med sterk smak. Da får jeg dekket salt- og knaskebehovet samtidig som at jeg ikke spiser særlig mye. Ellers synes jeg popkorn er et godt alternativ (selv om det ikke knaser like mye). Anonymous poster hash: 4b103...526
Gjest Coolaid Skrevet 20. september 2015 #16 Skrevet 20. september 2015 I jakten på et sunnere liv så er det potetgull jeg bare ikke klarer å kutte ut. Det ER så godt. Noen som har tips til hva jeg kan spise i steden? Gjerne noe sprøtt. Det er på kveldene jeg får et voldsomt sug etter det.Anonymous poster hash: 9768c...0a9 Helt ærlig så mener jeg at det ikke finnes en erstatning for potetgull. Det er heller ingen god erstatning for brus eller sjokolade. Det handler om å lære seg å være fornøyd med litt. Da blir det ikke så tungt å slutte med det.
Gjest Jacklost Skrevet 20. september 2015 #17 Skrevet 20. september 2015 Jeg trodde før at popcorn var en erstatning helt til jeg fant ut at det er like usunt 1
grrwaffmjau Skrevet 20. september 2015 #18 Skrevet 20. september 2015 Lag egen? Kutt poteter opp i tynne skiver, legg de i vann en stund, legg de spredt på ett bakepapir og olje/krydre for så å steke:) knallgodt
MiniMjau Skrevet 20. september 2015 #19 Skrevet 20. september 2015 Finnes noen proteinchips på xlife, uten at jeg har sjekka næringsinnholdet i de. Antar det er lite karbo ihvertfall
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #20 Skrevet 20. september 2015 Men altså, ostechips har minst like mye kalorier som chips, og de lefsene stekt med olje, blir også det samme. Så da kan du like så godt kose deg med chips. Eventuelt lag dine egne! Chips er jo i grunn bare potet med olje, så hvorfor ee det sunnere med ost med krydder, lefse med krydder osv. Om du skal ned i kalorier så må du spise mindre kalorier, samme om det er sunnere mat du spiser eller ikke. Om du bare vil bytte ut potetchipsen med noe renere men samme kalorimessig, så kan du lage ostechips etc., men hjemmelagde potetchipsen blir kanskje det beste? Da kan du kontrollere innholdet litt mer Anonymous poster hash: 33fc7...c05 Jeg skal ikke ned i kalorier, jeg skal spise sunnere. Etter mitt syn er ostechips sunnere, og jeg spiser mindre av det. Potetgull var min store kjærlighet for 4-5 år siden Så gikk jeg over på lavkarbokosthold og måtte kutte ut potetgull. Tror det var verre enn noen kjærlighetssorg eller annet jeg har vært gjennom Men nå har jeg ikke spist potetgull siden da, bortsett fra 1 gang for 3 år siden hvor mannen min skulle være snill og kjøpe det han visste jeg elsket over alt på jord; nemlig Pringles med paprika Da gikk "hele røret" ned i et jafs Men uansett så har jeg klart meg ganske bra. Jeg har kvittet meg med søtsuget (inkl potetgull) ved å fokusere mer på god mat og spise maten på en annen måte. (Typ saktere, bruke god tid osv) Og når jeg får lyst på noe knask så har jeg laget ostekjeks, briepuffer eller evnt bakt en kake eller lignende som jeg har fryst ned og kan ta opp en liten bit av Det fine med kaker er jo at man kan gjøre den ganske sunn (iallefall på lchf) Kanelsnegler er også godt. De er laget på egg, ost og majones + kanel og evnt søtning. Høres sikkert ikke så godt ut, men det smaker bare sååååå utrolig digg Kjærlighetssorg er ordet! Godt å høre at du klarte å slutte. Kan du gi meg oppskriften på briepuffer og kanelsnegler? Helt ærlig så mener jeg at det ikke finnes en erstatning for potetgull. Det er heller ingen god erstatning for brus eller sjokolade. Det handler om å lære seg å være fornøyd med litt. Da blir det ikke så tungt å slutte med det. Nei, det finnes nok ingen fullgod erstatning. Å spise litt duger dessverre ikke når det kommer til potetgull, da kan jeg like gjerne la være (som er det jeg prøver på). Brus og sjokolade er enkelt å droppe for min del. Lag egen? Kutt poteter opp i tynne skiver, legg de i vann en stund, legg de spredt på ett bakepapir og olje/krydre for så å steke:) knallgodt Takk for tipset, men jeg vet ikke om det blir stort sunnere, og så synes jeg ikke det er på langt nær like godt, dessverre. Anonymous poster hash: 9768c...0a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå