Gå til innhold

nevrosimulator og MR?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! jeg bruker nevrosimulator for behabdling av kroniske smerter. Jeg tok MR i går, å måtte da svare på om jeg brukte/har brukt en nevrosimulator. Var så dum at jeg sa nei da jeg var redd for å miste timen.. Dumt jeg vet. Men så kan jeg ikke forstå hvorfor dette er relevant? Så jeg lurer rett og slett på hvorfor de spør om det? Det har jo helt sikkert en god grunn!

Anonymous poster hash: 82e00...e0c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal alltid være ærlig med helsepersonell. Kanskje det var veldig relevant for din del, de hadde nok ikke spurt hvis det bare var for morro.

Bare si som det er.

Skrevet

Fordi noen nevrostimulatorer ikke er kompatible med MR, dvs de er magnetiske. I verste fall kunne du ødelagt deg selv og maskinen. Har selv hatt pasienter som sier nei til dette, og følgen?

I det pasienten gikk innenfor RF-rommet og mot maskinen ble trådene trukket mot maskinen, pasienten segnet om pga smertene og måtte hasteopereres.

Hadde pasienten kommet for nærme maskinen hadde man måtte gjøre en quench (skru av magnetfeltet) og dette koster MASSE penger da det må fylles på igjen med helium og magnetfeltet må kjøres opp igjen. Dette kan ta 3-6 uker (og koste flere hundretusen kroner), da ville maskinen måtte stå uten å kunne kjøre andre pasienter som trenger undersøkelser.

Så ja, ALLTID VÆR ÆRLIG MED HELSEPERSONELL. Dette er for DIN sikkerhet

Anonymous poster hash: f4ba9...e82
  • Liker 1
Skrevet

Fordi noen nevrostimulatorer ikke er kompatible med MR, dvs de er magnetiske. I verste fall kunne du ødelagt deg selv og maskinen. Har selv hatt pasienter som sier nei til dette, og følgen?

I det pasienten gikk innenfor RF-rommet og mot maskinen ble trådene trukket mot maskinen, pasienten segnet om pga smertene og måtte hasteopereres.

Hadde pasienten kommet for nærme maskinen hadde man måtte gjøre en quench (skru av magnetfeltet) og dette koster MASSE penger da det må fylles på igjen med helium og magnetfeltet må kjøres opp igjen. Dette kan ta 3-6 uker (og koste flere hundretusen kroner), da ville maskinen måtte stå uten å kunne kjøre andre pasienter som trenger undersøkelser.

Så ja, ALLTID VÆR ÆRLIG MED HELSEPERSONELL. Dette er for DIN sikkerhet

Anonymous poster hash: f4ba9...e82

Jeg hadde den jo selvfølgelig ikke på meg. Derfor jeg ikke svarte ærlig, selv om jeg burde gjort det. Hvorfor spør de om jeg har hatt det? Tenkte at så lenge jeg ikke har den på meg burde det gå fint..

Anonymous poster hash: 82e00...e0c

Skrevet

Stimulatorer er noen ganger inoperert, ha utvendig utstyr (pumper) og innvendige elektroder eller ha utstyr liggende inne i kroppen selv om utvendig utstyr ikke lenger brukes. Elektroder som ligger i hjertet, hjerne eller muskulatur kan forflytte seg i kroppen, med kritiske situasjoner som resultat. Dessuten blir MR-maskinen ødelagt, som beskrevet over. Dette er for din sikkerhet, ikke fordi vi er nysgjerrig!

Anonymous poster hash: a56ce...8b5
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...