AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #1 Skrevet 19. september 2015 Jeg lurer litt på når man bør slutte å spise, for at måltidet skal bli passe stort. Er det når man ikke kjenner sultfølelsen lengre, eller er det når man kjenner at man virkelig er mett, og ikke klarer mer mat? Etter en porsjon kjenner jeg sjelden sultfølelse lengre, men jeg har heller ikke noen særlig metthetsfølelse. Klarer fint en porsjon til før jeg kjenner magen er full. Hvor mye spiser du før du takker for maten? Anonymous poster hash: 74859...368
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #2 Skrevet 19. september 2015 Jeg spiser sjeldent til jeg kjenner at magen er full. Mett er for meg "ikke sulten". Anonymous poster hash: fc0dd...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #3 Skrevet 19. september 2015 For meg er det "ikke sulten" Anonymous poster hash: f61c1...b96
Berit Skrevet 19. september 2015 #4 Skrevet 19. september 2015 Stort sett stopper jeg etter en liten porsjon hvor jeg ikke kjenner meg sulten lenger.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #5 Skrevet 19. september 2015 Når tallerkenen er tom. Kjenner ikke metthetsfølelse med mindre det er julaften. Anonymous poster hash: 230a8...001 1
Ingvilddd Skrevet 19. september 2015 #6 Skrevet 19. september 2015 Jeg spiser til jeg kjenner metthetsfølelse til minst ett måltid om dagen (som regel middag). Spiser også ofte til metthetsfølelsen til frokost, fordi da holder jeg noen timer før jeg må ha mer mat. Vet ikke hvorfor jeg ikke stopper før, men synes det er greit å kjenne at jeg er mett slik at jeg ikke blir sulten igjen en time etterpå, og går og småspiser hele tiden. 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #7 Skrevet 19. september 2015 TS her! Dere som spiser til sultfølelsen forsvinner, og ikke mer, blir dere ikke fort sulten igjen? Anonymous poster hash: 90316...454
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #8 Skrevet 19. september 2015 Dette synes jeg også er vanskelig! Jeg må spise veldig mye før jeg ikke kjenner noe sultfølelse lengre. Anonymous poster hash: af962...e53
waco Skrevet 19. september 2015 #9 Skrevet 19. september 2015 Dette synes jeg også er vanskelig! Jeg må spise veldig mye før jeg ikke kjenner noe sultfølelse lengre. Anonymous poster hash: af962...e53 Da må man spise saktere. 1
waco Skrevet 19. september 2015 #10 Skrevet 19. september 2015 TS her! Dere som spiser til sultfølelsen forsvinner, og ikke mer, blir dere ikke fort sulten igjen? Anonymous poster hash: 90316...454 Spis deg 80% mett, og spis minst fire ganger i døgnet.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #11 Skrevet 19. september 2015 Ikke sulten Anonymous poster hash: e0a5c...2fd
fullførsetningen Skrevet 19. september 2015 #12 Skrevet 19. september 2015 Mett er en stund etter at sultfølelsen har forsvunnet. Når man fortsatt kunne spist litt mer, men ikke har behov for det. Når man har fått dekket sitt behov. Stappmett er når du ikke klarer å spise mer. Stappmett er når du har overspist. Spist for mye. Det gjøres bare ved spesielle anledninger, av typen julaften. Da er det ok å spise seg stappmett. 3
Gjest Badebuksa Skrevet 19. september 2015 #13 Skrevet 19. september 2015 Når tallerkenen er tom. Kjenner ikke metthetsfølelse med mindre det er julaften. Anonymous poster hash: 230a8...001 Hoho, samme her.
PaperFlower Skrevet 19. september 2015 #14 Skrevet 19. september 2015 Denne sliter jeg veldig med selv. Ønsker jeg kunne klare å stoppe når jeg ikke lengre er sulten, men spiser som oftest til jeg ikke orker mer. Altså; stappmett.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 19. september 2015 #15 Skrevet 19. september 2015 (endret) . Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Pringle Skrevet 19. september 2015 #16 Skrevet 19. september 2015 (endret) Jeg var helt ute å kjøre når det gjaldt mat. Jeg skjønte ikke noe av det med porsjoner, og trodde at jeg måtte være stappmett når jeg gikk fra bordet, ellers ville jeg bli sulten igjen med en gang. Jeg visste ikke at det gikk an å lage til små mengder mat, og jeg hater å kaste mat, derfor spiste jeg også mer enn jeg hadde lyst på. I tillegg overspiste jeg godteri og potetgull. Jeg ble feit av dette. Jeg har lært meg å spise ved å telle kalorier. For først måtte jeg vite hvor mye mat jeg faktisk trenger, hva slags mat som gir meg det jeg trenger, og hvordan jeg best burde fordele dette utover dagen. Dette, sammen med "the hunger scale", gjorde meg oppmerksom på hvordan det kjennes ut å være mett, uten å være stappmett, og signalene for når jeg burde spise. Nå følger jeg en røff mal for fire varierte og balanserte måltider pr dag, lager til/forsyner meg og spiser opp dette, men legger til noe ekstra om det tydelig kjennes for lite ut. Jeg veier meg hver dag, og følger med på trenden. Om jeg går opp eller ned i vekt, regulerer jeg inntaket tilsvarende. Metthet er for meg ikke så mye en magefølelse, som en helkropps- og hodefølelse. Når jeg er sulten, er jeg rastløs, ukonsentrert og opptatt av å skulle spise. Når jeg er mett, er jeg avslappet, kan fokusere igjen, og har ikke lenger noen lyst til å spise. Endret 19. september 2015 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #17 Skrevet 19. september 2015 Jeg spiser til det ikke er plass til mer. Anonymous poster hash: ba541...386
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #18 Skrevet 19. september 2015 Jeg var helt ute å kjøre når det gjaldt mat. Jeg skjønte ikke noe av det med porsjoner, og trodde at jeg måtte være stappmett når jeg gikk fra bordet, ellers ville jeg bli sulten igjen med en gang. Jeg visste ikke at det gikk an å lage til små mengder mat, og jeg hater å kaste mat, derfor spiste jeg også mer enn jeg hadde lyst på. I tillegg overspiste jeg godteri og potetgull. Jeg ble feit av dette. Jeg har lært meg å spise ved å telle kalorier. For først måtte jeg vite hvor mye mat jeg faktisk trenger, hva slags mat som gir meg det jeg trenger, og hvordan jeg best burde fordele dette utover dagen. Dette, sammen med "the hunger scale", gjorde meg oppmerksom på hvordan det kjennes ut å være mett, uten å være stappmett, og signalene for når jeg burde spise. Nå følger jeg en røff mal for fire varierte og balanserte måltider pr dag, lager til/forsyner meg og spiser opp dette, men legger til noe ekstra om det tydelig kjennes for lite ut. Jeg veier meg hver dag, og følger med på trenden. Om jeg går opp eller ned i vekt, regulerer jeg inntaket tilsvarende. Metthet er for meg ikke så mye en magefølelse, som en helkropps- og hodefølelse. Når jeg er sulten, er jeg rastløs, ukonsentrert og opptatt av å skulle spise. Når jeg er mett, er jeg avslappet, kan fokusere igjen, og har ikke lenger noen lyst til å spise. Det høres utrolig slitsomt ut! Kan da umulig være nødvendig? Anonymous poster hash: 90316...454
Pringle Skrevet 19. september 2015 #19 Skrevet 19. september 2015 (endret) Det høres utrolig slitsomt ut! Kan da umulig være nødvendig? Anonymous poster hash: 90316...454 Det var utrolig slitsomt før, ja. En omstrukturering var i høyeste grad nødvendig. Nå er mat bare gøy Tillegg: Jeg bruker ofte mange ord på å beskrive enkle prosesser. Jeg kan tenke meg det for andre kan virke mer omstendelig enn det faktisk er/var. Endret 19. september 2015 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #20 Skrevet 19. september 2015 Oi, dette var rar lesing for meg! For meg er mett at jeg ikke har lyst på mer mat fordi magen kjennes full, gjerne "stapp"mett. Spiser jeg ren mat som ren fisk og grønnsaker blir jeg mer behagelig mett, men er det pizza kjenner jeg meg ofte stappet. Har aldri tenkt på at jeg må stoppe når jeg ikke lenger er sulten, og før jeg er ordentlig mett! Da blir man vel sulten igjen relativt raskt? Men men, vi er jo forskjellige:) Jeg er forresten slank og aldri hatt noen problemer med vekten. Anonymous poster hash: 25d41...caf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå