Gå til innhold

Ungdom som Naver...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvordan dette går til... De aller fleste som går på videregående eller studerer har en liten bijobb ved siden av. Mange får også litt støtte fra foreldre. Hvordan kan det da gå til at ungdom som hopper av videregående, bor gratis hjemme og ikke vil jobbe får utbetalt kr 10 000 pr måned?

Anonymous poster hash: 820e7...958

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvordan dette går til... De aller fleste som går på videregående eller studerer har en liten bijobb ved siden av. Mange får også litt støtte fra foreldre. Hvordan kan det da gå til at ungdom som hopper av videregående, bor gratis hjemme og ikke vil jobbe får utbetalt kr 10 000 pr måned?

On top of my head: Sykdom.

Anonymous poster hash: 52f8c...d6f

• Liker 4
Skrevet

Sykdom. Der er mennesker som blir født med eller utvikler alvorlig kronisk sykdom i ung alder. Min partner var 17 da han ble syk og ufør ikke så mange år etterpå.

Anonymous poster hash: 7deb6...07d
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tror det ikke er det TS mener. Det er friske ungdommer som har vokst opp med puter under armene og aldri har møtt motstand i hele sitt liv. Da er det trygt og godt å bli værende i ungdomsrommet hos mor og far.

Jeg kan trekke frem to eksempler: jeg har selv en sykdom som ikke er synlig og har slitt med dette hele livet, pluss alt annet. Nabogutten er frisk og har vært aktiv med fotball og har en familie som ikke slåss, eller rusproblemer ei heller hatt BV og politi på besøk. Rett etter vgs var vi begge på biltur og kjørte utfor veien. Han slapp unna med brukket arm, mens jeg hadde alvorlig skader og lå lenge på sykehus. Dette var 10år siden og jeg har fullført studiet, kjøpt meg hus og giftet meg. Nabogutten har siden ulykken bodd på gutterommet og naver. Foreldrene beskytter han for alt som virker skummelt og ukjent.

Anonymous poster hash: 91eaa...f22

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble kastet ut før jeg hadde fått jobb eller spart opp til depositum eller noen ting, så for meg var det livsviktig med NAV for at jeg ikke skulle havne på gata rett og slett. 

Anonymous poster hash: 7fd58...256
  • Liker 5
Skrevet

TS her.

Jeg mente unge som Naver, dvs får penger fordi de ikke gidder å jobbe, altså ikke syke som kan jobbe.

Skrevet

De aller fleste som går på videregående eller studerer har en liten bijobb ved siden av.

Kilde? :-)

Anonymous poster hash: ffa96...33e

• Liker 5
Skrevet

Nabogutten har siden ulykken bodd på gutterommet og naver. Foreldrene beskytter han for alt som virker skummelt og ukjent.

Hvordan vet du han får penger fra Nav? Og hvordan vet du han er frisk?

• Liker 5
Skrevet

Kilde? :-) Anonymous poster hash: ffa96...33e

Må det være en kilde? En bijobb ved siden av vgs har alltid vært en nødvendighet hvis du ikke har foreldre som kaster penger etter deg. Det gjelder vel de fleste ungdommene.

Jeg ble ikke kastet ut, men flyttet hjemmefra som 16-åring og NAV var ikke ett alternativ. Da sov jeg heller sulten enn å løpe bort til NAV. det jeg prøver å si er at folk tyr for lett til NAV uten å prøve å klare seg selv først.

Skrevet

Må det være en kilde? En bijobb ved siden av vgs har alltid vært en nødvendighet hvis du ikke har foreldre som kaster penger etter deg. Det gjelder vel de fleste ungdommene.

Jeg ble ikke kastet ut, men flyttet hjemmefra som 16-åring og NAV var ikke ett alternativ. Da sov jeg heller sulten enn å løpe bort til NAV. det jeg prøver å si er at folk tyr for lett til NAV uten å prøve å klare seg selv først.

Det er ganske ydmykende å, som 17 åring, gå og be om støtte fra NAV fordi ens egne foreldre ikke orker deg lenger. Å si at det var LETT syns jeg blir litt i drøyeste laget, og jeg hadde ikke nåla i veggen, så det å klare meg selv var ikke så forbannet enkelt. Greit at du syns det er verre å få penger fra NAV enn å gå sulten, men hos meg blir det ikke prioriert slik, og det skammer jeg meg faktisk ikke over.

• Liker 4
Skrevet

Kilde? :-) Anonymous poster hash: ffa96...33e

Jeg tar tre tenåringer, og alle tre inkl venner har småbijobber, alt fra vask hos bestemor, barnepass til kassa på Rema.

Skrevet

Hvordan vet du han får penger fra Nav? Og hvordan vet du han er frisk? Anonymous poster hash: 7deb6...07d

Vi har fortsatt kontakt og gutten er frisk. Han bare tør ikke å gå ut av huset etter ulykken.

I enkelte tilfeller er det faktisk slik at man må la barnet hoppe på sykkelen rett etter at de har falt av den. Det gjelder ellers i livet. Man prøver og feiler, men det er ingen grunn til å gi opp så fort man møter motstand.

Jeg snakker ikke om ungdommer som faktisk er syk, men de som ikke gidder eller tør. Jeg kunne vært naver selv, hvis jeg ville (foreldrene mine er navere). Det var ikke naver jeg ville bli, selv om jeg hadde kvalifisert meg til å bli det med sykdommen og alt. Jeg fant heller andre løsninger som jeg føler fungerer for meg.

Jeg møter også andre ungdommer som bruker NAV som fallskjerm hvis ting ikke går deres vei og det er urovekkende.

Skrevet

Det er ganske ydmykende å, som 17 åring, gå og be om støtte fra NAV fordi ens egne foreldre ikke orker deg lenger. Å si at det var LETT syns jeg blir litt i drøyeste laget, og jeg hadde ikke nåla i veggen, så det å klare meg selv var ikke så forbannet enkelt. Greit at du syns det er verre å få penger fra NAV enn å gå sulten, men hos meg blir det ikke prioriert slik, og det skammer jeg meg faktisk ikke over. Anonymous poster hash: 7fd58...256

Jeg tviler ikke på at det var ydmykende, kjære deg og håper at du har eller kommer deg videre i livet ditt. Jeg tenker også at det ikke er en situasjon du ønsker å være for alltid. Har jeg rett?

Skrevet

Jeg tviler ikke på at det var ydmykende, kjære deg og håper at du har eller kommer deg videre i livet ditt. Jeg tenker også at det ikke er en situasjon du ønsker å være for alltid. Har jeg rett?

Har kommet meg videre og har et fint og stabilt liv nå, men jeg blir fremdeles innmari provosert når ungdom automatisk blir sett på som late og giddalause hvis de naver, da man faktisk ikke kan vite hva som er grunnen til det. Ungdom flest har foreldre de kan bruke som fallskjerm (for å bruke ordet til AB over her) om alt går til helvete, men når den tryggheten blir tatt bort er det fint å vite at det er noen andre som kan stille opp. Foreldre som er istand til å kaste ut barna sine, har neppe gjort noen særlig god jobb med å forberede barna sine på voksenlivet heller, og da blir det jo ikke akkurat noen lett start.

• Liker 5
Skrevet

Slutt å bruk ordet Naver feil!! En NAV'er er en som går på NAV fordi de ikke GIDDER å jobbe. Det mange av dere her snakker om er ikke NAV'ere. Ja, han gutten som var med i ei ulykke og ikke tør å gå ut av huset kan til nød regnes som NAV'er, til nød, det er garantert en diagnose der, siden han ikke TØR. Men du som gikk på nav fordi du ikke hadde noe valg, du er ikke en NAV'er. Og du som kunne ha valgt å gå på NAV pga sykdom og skade, men valgte å kjempe deg gjennom det på den vanskelige måten, på egen hånd, du hadde ikke blitt en NAV'er! 

Man blir ikke automatisk en NAVER bare fordi man går på nav, eller fordi man av forskjellige årsaker må støtte seg til nav en periode, uavhengig av om det er å få sosialhjelp i en mnd eller å få uføretrygd. Du regnes ikke som NAV'er før du sitter der og vet at du glatt kunne ha jobbet eller studert uten problemer, men ikke gidder fordi det er så mye enklere å sitte på ræva og motta støtte. 

Sånn, takk for meg. Bruk uttrykket riktig. Tilbake til diskusjonen. 

• Liker 3
Skrevet

Vi har fortsatt kontakt og gutten er frisk. Han bare tør ikke å gå ut av huset etter ulykken.

Han er ikke frisk dersom han ikke tørr gå ut av huset. Kanskje foreldrene skulle pushet han, vanskelig å si uten å vite alt, men har er tydeligvis psykisk syk nå. Det kan jo være flere faktorer som du ikke vet om også. Dersom han hadde blitt voldtatt er det noe man ikke forteller alle og enhver for eksempel. Så syns dine dømmende holdninger er feilplassert

• Liker 4
Skrevet

I enkelte tilfeller er det faktisk slik at man må la barnet hoppe på sykkelen rett etter at de har falt av den. Det gjelder ellers i livet. Man prøver og feiler, men det er ingen grunn til å gi opp så fort man møter motstand.

Jeg snakker ikke om ungdommer som faktisk er syk, men de som ikke gidder eller tør. Jeg kunne vært naver selv, hvis jeg ville (foreldrene mine er navere). Det var ikke naver jeg ville bli, selv om jeg hadde kvalifisert meg til å bli det med sykdommen og alt. Jeg fant heller andre løsninger som jeg føler fungerer for meg.

Jeg møter også andre ungdommer som bruker NAV som fallskjerm hvis ting ikke går deres vei og det er urovekkende.

Naver er en som snylter.Er man syk og får støtte fra nav er man ingen naver!

Anonymous poster hash: 2a827...e0f

• Liker 1
Skrevet

Han er ikke frisk dersom han ikke tørr gå ut av huset. Kanskje foreldrene skulle pushet han, vanskelig å si uten å vite alt, men har er tydeligvis psykisk syk nå. Det kan jo være flere faktorer som du ikke vet om også. Dersom han hadde blitt voldtatt er det noe man ikke forteller alle og enhver for eksempel. Så syns dine dømmende holdninger er feilplassert

Jeg klarte meg jo fint, så hvorfor ikke han? Det er heller ikke å dømme folk når det er fakta. Gutten sitter hjemme hele dagen og spiller dataspill og får klær vasket at foreldrene og mat levert ved dataen eller tv'n. Det er heller ikke slik at han ikke tør å gå ut, for han klarer fint å gå ut når det et ting han vil gjøre. Men å gå ut ig jobbe tør han ikke.

Skrevet

Hvis gutten ikke har vært ute av døra på flere år, så er han ganske alvorlig psykisk syk.

Anonymous poster hash: c65a2...f6b

• Liker 3
Skrevet

Jeg klarte meg jo fint, så hvorfor ikke han? Det er heller ikke å dømme folk når det er fakta. Gutten sitter hjemme hele dagen og spiller dataspill og får klær vasket at foreldrene og mat levert ved dataen eller tv'n. Det er heller ikke slik at han ikke tør å gå ut, for han klarer fint å gå ut når det et ting han vil gjøre. Men å gå ut ig jobbe tør han ikke.

Hvor gammel er du? At du kan si slik vitner om at du ikke ser lenger enn din egen nese. Alle er ikke som deg, reagerer som deg, bearbeider ting som deg, ingen er som deg! Så slutt å legg dine ting over på han. Han er et annet menneske, han er ikke deg! Tror du virkelig at mennesker vil velge å sitte inne dag etter dag med tv og data om de kunne valg annet?

Anonymous poster hash: 36a51...101

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...