Gå til innhold

Hvorfor spiser barn så mye brød/korn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger denne her i stedet for på Barn og familie, siden jeg først og fremst ønsker en kostholdsdebatt.

Jeg legger merke til at veldig mange barn, jeg vil påstå de aller fleste, har et kosthold som er veldig kornbasert. Det er brød til frokost, lunsj og mellommåltid, pasta til middag og grøt til kvelds. Helsedirektoratet anbefaler faktisk at korn skal være basis for tre av fire måltider om dagen.

Etter mitt syn er ikke dette verken variert eller sunt. Vi hører så mye om variert kost, men så mye korn er da ikke bra? Én ting er at det blir utrolig mye karbohydrater/sukkerarter (det er mye hvitt mel i alle "barnebrød"), en annen er at det er mye soppgift i korn.

I tillegg spiser barn utrolig mye frukt, men mindre grønnsaker. Helsedirektoratet anbefaler å bruke magre kjøttprodukter og margarin heller enn smør, noe som også strider med mitt syn. Mettet fett er ikke usunt, det har metaanalyser vist. Tvert imot er mettet fett mer naturlig enn margarin, som er industrielt framstilt og inneholder mye omega 6. Vi spiser for mye omega 6 i forhold til omega 3.

Dette er ikke snakk om at barn skal spise lavkarbo, men at de burde spise mer variert, mer naturlig fett og mindre sukker og korn. Selvsagt kan de spise brød, men 3-4 ganger om dagen? Skjønner ikke at helsemyndighetene våre kan anbefale dette.

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 55088...edc
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke fordi det er sunt at barn spiser så mye kornprodukter.

1. Enkelt å lage. En brødskive/grøt er enkelt å lage for foreldre og tar nesten ingen tid. Barn blir servert nesten kun kornprodukter til mat i barnehagen. Kanskje varmmat 1 av 21 måltider. Igjen så har det med enkelthet å gjøre. Det er er enkelt for ansatte å bare sette brød og pålegg på bordet.

2. Fordi foreldrene selv har vokst opp med å spise det og ser derfor ikke noe merkelig ved å spise brød dagen lang. Folk er "creatures of habit" og det sitter rimelig innegrodd det der med kosthold for barn nesten utelukkende på korn.

3. Barnegrøt er heftig markedsført. Folk er lettlurte og tror på reklame.

Ja, jeg er selvfølgelig enig at brød/korn til 3 av 4 måltider er for mye.

Anonymous poster hash: 9c260...940
  • Liker 5
Skrevet

Det er vel for å holde liv i bønda.

Anonymous poster hash: 6c27d...200
  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke fordi det er sunt at barn spiser så mye kornprodukter.

1. Enkelt å lage. En brødskive/grøt er enkelt å lage for foreldre og tar nesten ingen tid. Barn blir servert nesten kun kornprodukter til mat i barnehagen. Kanskje varmmat 1 av 21 måltider. Igjen så har det med enkelthet å gjøre. Det er er enkelt for ansatte å bare sette brød og pålegg på bordet.

2. Fordi foreldrene selv har vokst opp med å spise det og ser derfor ikke noe merkelig ved å spise brød dagen lang. Folk er "creatures of habit" og det sitter rimelig innegrodd det der med kosthold for barn nesten utelukkende på korn.

3. Barnegrøt er heftig markedsført. Folk er lettlurte og tror på reklame.

Ja, jeg er selvfølgelig enig at brød/korn til 3 av 4 måltider er for mye.

Enig, men anbefaler helsedirektoratet det fordi det er enkelt for foreldrene?

• Liker 4
Skrevet

Det er vel for å holde liv i bønda.

Anonymous poster hash: 6c27d...200

Bøndene kan jo produsere kjøtt, egg, melk osv.

• Liker 2
Skrevet

Veldig mange mener at mat=brød. "6-8 skiver" henger fremdeles igjen. Ikke noe galt med brød, men jeg synes også at det kan bli litt vel ensformig. Helsemyndighetene frykter fett og sukker. Et sted må kaloriene komme fra, og alternativet blir da korn/gryn/potet/ris. Kjøtt og flesk, egg og smør, og tildels også frukt, skal være "tilleggskost" og inntas i begrensede mengder. Jeg synes det er slående at det som smaker mest og best, skal det spises minst av. Ikke umulig at det ligger noen føringer her, som ikke har med ernæring å gjøre, men med moral.

• Liker 4
Skrevet

Enig, men anbefaler helsedirektoratet det fordi det er enkelt for foreldrene?

Jeg gikk inn på nettsiden til helsedirektoratet og det var noen litt merkelige råd der. Margarin ble anbefalt fremfor smør, og helst bare magre kjøttprodukter.

Kan det være (internasjonal) forskning som ligger bak rådene? Den internasjonale forskningen er ofte finanisert av grupper som har sterke økonomiske interesser.

Ble ikke klokere på hvorfor kornprodukter er så anbefalt til barn av helsemyndighetene.

• Liker 3
Skrevet

Veldig mange mener at mat=brød. "6-8 skiver" henger fremdeles igjen. Ikke noe galt med brød, men jeg synes også at det kan bli litt vel ensformig. Helsemyndighetene frykter fett og sukker. Et sted må kaloriene komme fra, og alternativet blir da korn/gryn/potet/ris. Kjøtt og flesk, egg og smør, og tildels også frukt, skal være "tilleggskost" og inntas i begrensede mengder. Jeg synes det er slående at det som smaker mest og best, skal det spises minst av. Ikke umulig at det ligger noen føringer her, som ikke har med ernæring å gjøre, men med moral.

Det er vel kanskje dette med at fett har vært sett på som så farlig som er problemet. Den fettfobien har gjort mye vondt, altså. Tenk at barn skal få mat som smaker minst mulig. Enig med deg i at moral sikkert spiller inn her.

Jeg gikk inn på nettsiden til helsedirektoratet og det var noen litt merkelige råd der. Margarin ble anbefalt fremfor smør, og helst bare magre kjøttprodukter.

Kan det være (internasjonal) forskning som ligger bak rådene? Den internasjonale forskningen er ofte finanisert av grupper som har sterke økonomiske interesser.

Ble ikke klokere på hvorfor kornprodukter er så anbefalt til barn av helsemyndighetene.

Det er veldig rare råd ja. Dette med magre kjøttprodukter er jo basert på dårlig tolkning av dårlig forskning. Metaanalysene av den samme forskningen konkluderer med at mettet fett ikke fører til sykdom. At smør er sunnere enn margarin trodde jeg de fleste var enige om nå til dags.

Har lenge lurt på hvorfor så mange barn spiser nesten utelukkende kornbaserte måltider, og ble faktisk litt overrasket over at myndighetenes råd støtter et så lite variert kosthold. Kanskje ikke så rart at mange ender med "kresne" barn som ikke liker mat som smaker noe.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er selv småbarnsmor og har mange venner som også har barn. Pasta, brød, ris og couscous osv er milde smaker og behagelig konsistens, og de fleste barn elsker det. Mine egne spiser alltid carbsene på middagstallerkenen først og så må vi rådslå/motivere mye for å få i dem grønnsakene og kjøttet/fisken. Det er forferdelig irriterende. Vi har f eks gode kylling/kjøttpålegg i skapene (varmrøkt, krydret osv) men om jeg ruller sammen noen slike med en paprikastrimmel i midten til barna som ettermiddagssnacks så rynker de på nesa og vil ikke ha. Da vil de heller spise tørre knekkebrød. Veldig frustrerende, men jeg ser det er ganske vanlig dessverre. Om jeg steker opp grove, velduftende fiskekaker til kvelds så vil de likevel heller ha weetabix med melk på. Spesielt kjedelig når man faktisk bruker en del tid og penger på denne sunne maten som de ikke vil spise :kokk:

Anonymous poster hash: 523aa...a9a
  • Liker 4
Skrevet

Barn (og andre folk også, forresten) liker det de er vant til. Vet ikke om det lar seg gjøre, men hva med å servere kjøtt/fisk/grønnsaker først, og så stivelsesmaten etterpå? Bruk ihvertfall ikke argumentet at det er sunt, det går nok ikke hjem  :laugh:

Bare for å poengtere at jeg ikke har noe mot korn i seg selv, så har jeg i dag spist knekkebrød til frokost og lunsj, pannekaker til middag, og grøt til kvelds. Pussig at det endte opp akkurat sånn, men - det er lørdag :P

• Liker 1
Skrevet

Barn (og andre folk også, forresten) liker det de er vant til. Vet ikke om det lar seg gjøre, men hva med å servere kjøtt/fisk/grønnsaker først, og så stivelsesmaten etterpå? Bruk ihvertfall ikke argumentet at det er sunt, det går nok ikke hjem :laugh:

TS her.

Morsomt at du skulle skrive det, for det er omtrent sånn jeg har gjort det med mine barn. Har innført først grønnsaker, kjøtt, fisk, egg, brukt mye smør i maten, gitt dem helfete melkeprodukter da de begynte med det. Grøt og brød var noe av det siste jeg innførte. I dag er de altetende barn som er glade i mat og kan spise det samme som oss voksne uten noen tilpasninger. Oliven, sardiner, blåmuggost og sushi går ned på høykant. De liker selvsagt brød og pasta også.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er selv småbarnsmor og har mange venner som også har barn. Pasta, brød, ris og couscous osv er milde smaker og behagelig konsistens, og de fleste barn elsker det. Mine egne spiser alltid carbsene på middagstallerkenen først og så må vi rådslå/motivere mye for å få i dem grønnsakene og kjøttet/fisken. Det er forferdelig irriterende. Vi har f eks gode kylling/kjøttpålegg i skapene (varmrøkt, krydret osv) men om jeg ruller sammen noen slike med en paprikastrimmel i midten til barna som ettermiddagssnacks så rynker de på nesa og vil ikke ha. Da vil de heller spise tørre knekkebrød. Veldig frustrerende, men jeg ser det er ganske vanlig dessverre. Om jeg steker opp grove, velduftende fiskekaker til kvelds så vil de likevel heller ha weetabix med melk på. Spesielt kjedelig når man faktisk bruker en del tid og penger på denne sunne maten som de ikke vil spise :kokk:

Anonymous poster hash: 523aa...a9a

Men hvorfor er weetabix med melk på et alternativ? Hvis barna er vant til skikkelig mat og man aldri har frokostblanding og andre sukkerbomber i hus så velger de neppe å sulte.

• Liker 6
Skrevet

Sånn ernæringsmessig er det bl.a fordi barn ikke skal ha så mye protein i kosten. Men, man kunne jo så klart ha funnet sunnere karbohydratkilder enn korn til hvert måltid :)

Anonymous poster hash: d27df...d29

• Liker 3
Skrevet

Ahhh, det er først i de siste årene at korn er blitt så veldig usunt, ikke fordi det er usunt men fordi det er blitt trendy å ikke spise korn produkter. På samme måten som poteten er blitt utskjelt og æreskrenket i de siste årene. Kornprodukter, brød, knekkebrød, pasta, grøt mm er det ikke noe i veien med å spise, for nei det er ikke usunt og hvor variert det blir kommer an på blant annet pålegg og på det en serverer til. Folk er blitt helt fanatiske i de siste år jo, det får da være måte på.

Anonymous poster hash: d11f6...94e

• Liker 19
Skrevet (endret)

Jeg får forresten noe fryktelig lyst på korn, brød, grøt og pasta hver gang jeg ser denne trådtittelen i lista  :laugh:

Endret av Pringle
  • Liker 1
Skrevet

Ahhh, det er først i de siste årene at korn er blitt så veldig usunt, ikke fordi det er usunt men fordi det er blitt trendy å ikke spise korn produkter. På samme måten som poteten er blitt utskjelt og æreskrenket i de siste årene. Kornprodukter, brød, knekkebrød, pasta, grøt mm er det ikke noe i veien med å spise, for nei det er ikke usunt og hvor variert det blir kommer an på blant annet pålegg og på det en serverer til. Folk er blitt helt fanatiske i de siste år jo, det får da være måte på.

Ingen som har sagt at det er usunt, bare at slike mengder ikke er bra. Les f.eks. artikkelen om giftstoffer.

• Liker 3
Skrevet

Eller kanskje vi bare har funnet ut noe nytt? Litt sånn som da man begynte å se sammenhengen mellom røyking og kreft. Var maaaaange som argumenterte slik du gjør her mot røyking og kreft. "Røyking er ikke farlig, så hysteriske folk er".

Så står det også at dette problemet har økt nylig pga vær og den slags, så det er ikke sikkert det alltid har vært like stort problem som det holder på å bli.

Anonymous poster hash: f81ba...e67

• Liker 5
Skrevet

Det anbefales at alle spiser mye korn fordi det er det som er miljøøkonomisk hensiktsmessig å dyrke. Korn er den viktigste matkilden til alle, overalt. Hvis vi skulle levd på bønner, salat og biff hadde vi måttet redusere jordens befolkning drastisk. I Norge har vi økonomien til å leve bedre enn alle andre, men vi har ikke alltid hatt det, og det er nok derfor korn og poteter fortsatt er en såpass sentral del av kostholdet. Det tar tid å endre tradisjoner og vaner.

• Liker 8
Skrevet

Eller kanskje vi bare har funnet ut noe nytt? Litt sånn som da man begynte å se sammenhengen mellom røyking og kreft. Var maaaaange som argumenterte slik du gjør her mot røyking og kreft. "Røyking er ikke farlig, så hysteriske folk er". Så står det også at dette problemet har økt nylig pga vær og den slags, så det er ikke sikkert det alltid har vært like stort problem som det holder på å bli. Anonymous poster hash: f81ba...e67

Sammenligner du virkelig kornprodukter med røyking?

Hee hee, jaja du om det for å si det slik.

• Liker 14
Skrevet

Word!  :blomst:

Anonymous poster hash: 05e16...6c0

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...