Gå til innhold

Alkoholisert mor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en mor som er alkoholiker, tror ikke hun har vært edru en kveld på minst 10 år. Hun har bedret seg litt, før kunne hun sovne ved spisebordet og jeg måtte få henne i seng enten ved at kjæresten hennes vekket meg midt på natta for å få henne i seng eller ved at jeg kom hjem fra byen midt på natta og hun fortsatt lå der. Har også vært flere episoder hvor jeg skulle veldig tidlig opp for å dra på jobb og de hadde fest hjemme og var så fulle at de ikke kunne stå på beina. En venninne av henne datt til og med inn soveromsdøren min en natt. Da var jeg fly forbanna. Nå har det derimot vært en hendelse som for meg egentlig er utilgivelig og jeg vet ikke hvor mange ganger det har skjedd tidligere, og vi hadde en liten krangel i går kveld, så nå skal jeg snakke med henne igjen. Som nyutdannet student har jeg måttet flytte hjem for å finne jobb, og vil ikke ha det sånn i mitt barndomshjem. Det kan gå nesten en flaske sprit på bare henne om kvelden, men vanligvis går det i vin. Masse rødvin. Orker ikke lukta av rødvin!

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, har dere noen erfaringer og tips til hvordan jeg kan gå frem med dette? Er borte i hele dag, så tenkte å gjøre det i kveld eller i morgen. I morgen er kanskje best, da er hun vel edru. I hvert fall tidlig på dagen. 

Anonymous poster hash: 057f0...cf4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har opplevd noe av det samme selv, har en far som er periodedranker. Det er utrolig slitsomt og vondt, men det er desverre ikke noe du kan si eller gjøre.

Moren din har en sykdom, og hun kommer aldri til å klare å bli frisk hvis hun ikke VIRKELIG vil det selv. Du kan kjefte så mye du vil, men det vil sannsynligvis bare føre til at hun drikker mer. Tro meg, jeg har prøvd.

Du må bare si at du er glad i henne, og flytte ut så fort som mulig. Så kan du heller besøke henne på hennes "gode" dager. Du kan ikke fikse henne, hun må fikse seg selv,eller dø med sykdommen.

Du har min medfølelse.

Anonymous poster hash: 44c44...116

• Liker 4
Skrevet

Et av tegnene på alkoholisme er benekting, så selv om det er tydelig for alle andre at personen drikker ALT for mye vil ikke alkoholikeren se det selv. Med andre ord, å prøve å snakke dem til edruelighet er å bruke energi på noe som ikke hjelper, det beste rådet vil derfor være at du flytter.

Anonymous poster hash: eb2ce...6d2
Skrevet

Ja, jeg skal ut herfra så fort jeg har mulighet, men nå har jeg dessverre ikke et øre på konto så litt tid blir det nok. Snakket litt med henne i kveld og fikk beskjed om at hun var da voksen og bestemte over seg selv. Hun var tydeligvis ikke klar over at jeg flere ganger har måttet få henne i seng, så når jeg sa det virket det som at hun tok det til seg nogenlunde. Vi får se. Jeg gleder meg i alle fall til jeg flytter ut ordentlig, kommer aldri til å tilbringe en natt til her igjen. Takk for svar!

Skrevet

Hei, du kan kontakte RUStelefonen på 08588. De gir råd og veiledning til både brukere og pårørende.

• Liker 2
Skrevet

En av foreldrene mine drakk seg mer eller mindre ihjel, så jeg vet godt hvor vondt det er å se noen man er glad i ødelegge liv og helse med alkohol. Dessverre er jeg enig med de over her. Det er lite du kan gjøre annet enn å si ærlig til dem at de har et alkoholproblem, oppfordre dem til å be om hjelp og vente på at de innser og ønsker sterkt nok selv å bli friske til å be om hjelp. Inntil da må du beskytte deg selv til en viss grad ved å sette grenser. Vis moren din at diner glad i henne men ikke la hennes alkoholproblem styre ditt liv også.

Anonymous poster hash: 2cf7e...e02

Skrevet

Det virker som at hun har tatt til seg det jeg har sagt, fordi hun har ennå ikke tatt seg et glass vin når hun sikkert pleier å være langt nedi glass nr. 3 på denne tiden. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Det virker som at hun har tatt til seg det jeg har sagt, fordi hun har ennå ikke tatt seg et glass vin når hun sikkert pleier å være langt nedi glass nr. 3 på denne tiden. 

Hun har visst bare byttet ut vinglasset med kaffekoppen. Det er jammen ikke mye kaffe oppi koppen. Så hun skjønner jo at det er noe hun må skjule. 

Skrevet

Hun har visst bare byttet ut vinglasset med kaffekoppen. Det er jammen ikke mye kaffe oppi koppen. Så hun skjønner jo at det er noe hun må skjule.

Trist! Men sånn er det dessverre. Alkoholen har en utrolig makt. Flytt hjemmefra og vær heller sammen med din mor på dagtid eller når hun har en god periode til hun innser at hun trenger hjelp.

Anonymous poster hash: 2cf7e...e02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...