Gå til innhold

Hvordan testes barn for diabetes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier.

Har vært å målt blodsukker, som vi fikk svar på med det samme. Denne viste ikke for høye verdier.

Men det er akkurat som at jeg mener jeg har hørt at det skal tas en annen prøve også som må sendes til analyse. Stemmer dette?

Anonymous poster hash: f352e...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, den heter hba1c og måler langtidsblodsukkeret.

Tusen takk for svar.

Vet du om det er slik at det kan være diabetes selv om det ikke viste noe på den prøven vi tok og fikk svaret på med en gang?

Ts

Anonymous poster hash: f352e...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Vet du om det er slik at det kan være diabetes selv om det ikke viste noe på den prøven vi tok og fikk svaret på med en gang?

Ts

Anonymous poster hash: f352e...a90

Det er vanskelig å si. Det kommer an på hvor høyt blodsukkeret var. En hba1c vil måle gjennomsnitt blodsukker over tid og da vil det komme klarere frem. 

 

Der jeg går til kontroll for min diabetes 1, tar de hba1c og en får svaret etter en liten stund, men jeg tror dette er individuelt fra legekontor til legekontor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urinprøve og blodsukker er nok for å få en tilfredsstillende "start"-undersøkelse av et barn med mistanke om diabetes.



Anonymous poster hash: 215e8...236
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urinprøve og blodsukker er nok for å få en tilfredsstillende "start"-undersøkelse av et barn med mistanke om diabetes.

Anonymous poster hash: 215e8...236

Ok, takk. Da må vi be om at det gjøres andre undersøkelser :-)

Anonymous poster hash: f352e...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såvidt jeg vet, må man ta en glukosebelastningstest. Det måtte i hvertfall mannen min da foreldrene hans var sikker på at han hadde fått diabetes (svigerfar hadde og diabetes, så de gjenkjente tegnene veldig godt)

 

GB-testen trenger ikke noe analyse forresten. Man kommer inn, måler blodsukker fastende, drikker en søt blanding, lar dette virke og måler blodsukker igjen. Verdiene bs ligger på, vil da gi svar på om det er diabetes eller ei. 

 

Jeg hadde akurat en GL-test grunnet svangerskap, og fikk høre fra både mannen og svigermor at det var nøyaktig likt det han var gjennom da han var 7-8 år :)

Endret av FruN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...