AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #1 Skrevet 18. september 2015 Jeg er 100% sikker på at jeg har fått UVI. Aldri hatt det før, men har alle symptomene. Glemte å gå på do etter sex sist lørdag. Har hatt symptomer de 2-3 siste dagene. Hvor lenge kan man gå før det blir farlig/utvikler seg til nyrebekkenbetennelse? Kan jeg vente til mandag, eller må jeg til legen i morgen? Anonymous poster hash: cb3e5...710
Gjest iGirl Skrevet 18. september 2015 #2 Skrevet 18. september 2015 Man har i stor grad gått bort fra å behandle friske ikke-gravide kvinner med UVI med antibiotika. Så lenge du ikke får feber eller smerter i ryggen kan du trygt gi det noen dager. Drikk rikelig med vann, gjerne 50/50 vann og tranebærjuice og hold deg varm og tørr.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #3 Skrevet 18. september 2015 Jeg har drukket en del tranebærjuice i dag. Men det er så utrolig slitsomt å måtte på do 2-3 ganger i timen. Jeg våkner også om natten fordi jeg må så sykt tisse. Det siste døgnet har antall turer på toalettet økt en del. Så også nå at det var lett rosa på papiret da jeg tørket meg. Vet ikke om det er pga. tranebærjuicen, eller om det er blod. Føler meg frisk ellers. Bare veldig redd for å få nyrebekkenbetennelse. Har ikke tid til å bli dårlig nå. Burde jeg dra på legevakten i morgen? Anonymous poster hash: cb3e5...710
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #4 Skrevet 18. september 2015 Jeg har drukket en del tranebærjuice i dag. Men det er så utrolig slitsomt å måtte på do 2-3 ganger i timen. Jeg våkner også om natten fordi jeg må så sykt tisse. Det siste døgnet har antall turer på toalettet økt en del. Så også nå at det var lett rosa på papiret da jeg tørket meg. Vet ikke om det er pga. tranebærjuicen, eller om det er blod. Føler meg frisk ellers. Bare veldig redd for å få nyrebekkenbetennelse. Har ikke tid til å bli dårlig nå. Burde jeg dra på legevakten i morgen? Anonymous poster hash: cb3e5...710 Tøysete å svare på det nå. Du ser an formen og vurderer fortløpende. Anonymous poster hash: 5728b...cf9 1
Gjest iGirl Skrevet 18. september 2015 #5 Skrevet 18. september 2015 Legen kommer mest sannsynlig ikke til å gjøre annet enn å bekrefte at du faktisk har UVI, for så å gi deg samme rådene som du fikk av meg ovenfor. Så lenge allmenntilstanden din er fin er det greit å la kroppen bekjempe infeksjonen uten medisiner. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #6 Skrevet 18. september 2015 Legen kommer mest sannsynlig ikke til å gjøre annet enn å bekrefte at du faktisk har UVI, for så å gi deg samme rådene som du fikk av meg ovenfor. Så lenge allmenntilstanden din er fin er det greit å la kroppen bekjempe infeksjonen uten medisiner. Jeg er forkjølet. Har det noe å si? Anonymous poster hash: cb3e5...710
Gjest iGirl Skrevet 18. september 2015 #7 Skrevet 18. september 2015 Jeg er forkjølet. Har det noe å si?Anonymous poster hash: cb3e5...710 Med eller uten feber?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #8 Skrevet 18. september 2015 Med eller uten feber? Tror ikke jeg har feber. Har ikke febermåler, så får ikke sjekket. Er mest at jeg nyser, hoster opp slim og er tett i nesa. Anonymous poster hash: cb3e5...710
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #9 Skrevet 18. september 2015 Tror ikke jeg har feber. Har ikke febermåler, så får ikke sjekket. Er mest at jeg nyser, hoster opp slim og er tett i nesa. Anonymous poster hash: cb3e5...710 Dersom du er bekymret ringer du legevakten. Ingen av oss kan gi deg gode nok svar. Det er også i strid med forumets reglement. Anonymous poster hash: 5728b...cf9 1
Gjest iGirl Skrevet 18. september 2015 #10 Skrevet 18. september 2015 Tror ikke jeg har feber. Har ikke febermåler, så får ikke sjekket. Er mest at jeg nyser, hoster opp slim og er tett i nesa.Anonymous poster hash: cb3e5...710 Hvis du ikke føler deg varm kan du iallefall vente til mandag. Om tilstanden forverres i løpet av helgen kan du ringe legevakten i din kommune for veiledning.
skruf Skrevet 18. september 2015 #11 Skrevet 18. september 2015 Er det kommet nye retningslinjer for behandling av UVI? Det har ikke jeg fått med meg iallefall. Ikke lenge siden jeg måtte oppsøke legevakt pga UVI, satt på do kontinuerlig, og urinen var rød. Fikk da selexid. Fullt utslag på stixen til legevakten. Hadde selvfølgelig også prøvd med tranebær og mye vann, men av erfaring så hjelper ikke det hvis det har kommet så langt at smertene er så intense og det er synlig blod i urinen. Derimot så kan det hjelpe hvis man begynner med forebyggende tiltak ved frembrudd av de første symptomene. Skjønner at du er redd for nyrebekkenbetennelse Ts. Har selv hatt det et par ganger, og det er ikke noe særlig akkurat. Jeg ville prøvd å fortsette med tranebær og vann, sett det an litt til og evt vurdert å oppsøke lege hvis det forverrer seg i helga. Er det likedan på mandag så ringer du fastlege. 1
Gjest iGirl Skrevet 18. september 2015 #12 Skrevet 18. september 2015 Er det kommet nye retningslinjer for behandling av UVI? Det har ikke jeg fått med meg iallefall. Ikke lenge siden jeg måtte oppsøke legevakt pga UVI, satt på do kontinuerlig, og urinen var rød. Fikk da selexid. Fullt utslag på stixen til legevakten. Hadde selvfølgelig også prøvd med tranebær og mye vann, men av erfaring så hjelper ikke det hvis det har kommet så langt at smertene er så intense og det er synlig blod i urinen. Derimot så kan det hjelpe hvis man begynner med forebyggende tiltak ved frembrudd av de første symptomene. Skjønner at du er redd for nyrebekkenbetennelse Ts. Har selv hatt det et par ganger, og det er ikke noe særlig akkurat. Jeg ville prøvd å fortsette med tranebær og vann, sett det an litt til og evt vurdert å oppsøke lege hvis det forverrer seg i helga. Er det likedan på mandag så ringer du fastlege. Ja, det er nye retningslinjer for leger vedrørende antibiotikabehandling av UVI. Gikk et rundskriv om det for ikke lenge siden. Likevel skal hver enkelt lege vurdere sykdomsbildet etter skjønn.
skruf Skrevet 18. september 2015 #13 Skrevet 18. september 2015 Ja, det er nye retningslinjer for leger vedrørende antibiotikabehandling av UVI. Gikk et rundskriv om det for ikke lenge siden. Likevel skal hver enkelt lege vurdere sykdomsbildet etter skjønn. Oki. Jobber selv på sykehus, men akkurat dette har jeg ikke fått med meg. Nå jobber jeg med barn, så de gangene det kommer inn barn med UVI så blir de behandlet med antibiotika. Mulig jeg alltid får antibiotika for UVI pga jeg har en historikk med gjenntatte UVI, og jeg går fra null symptomer til å tisse rødt på sånn ca 1-2-3.. og et par tørninger med nyrebekkenbetennelse. (bruker også å få resept på selexid før reiser til andre land sånn at jeg alltid har med meg i tilfelle det oppstår)
Gjest iGirl Skrevet 18. september 2015 #14 Skrevet 18. september 2015 (endret) Oki. Jobber selv på sykehus, men akkurat dette har jeg ikke fått med meg. Nå jobber jeg med barn, så de gangene det kommer inn barn med UVI så blir de behandlet med antibiotika. Mulig jeg alltid får antibiotika for UVI pga jeg har en historikk med gjenntatte UVI, og jeg går fra null symptomer til å tisse rødt på sånn ca 1-2-3.. og et par tørninger med nyrebekkenbetennelse. (bruker også å få resept på selexid før reiser til andre land sånn at jeg alltid har med meg i tilfelle det oppstår) Dette rundskrivet gikk da først og fremst til legevaktene, jeg kjenner ikke retningslinjene ved de forskjellige avdelingene på sykehus. Når det gjelder din erfaring baserer den seg selvsagt på din sykdomshistorikk. Ellers så synes jeg det var gode råd du ga TS, men som sagt så kjenner ikke vi sykdomshistorikken hennes. Endret 18. september 2015 av iGirl
skruf Skrevet 18. september 2015 #15 Skrevet 18. september 2015 Dette rundskrivet gikk da først og fremst til legevaktene, jeg kjenner ikke retningslinjene ved de forskjellige avdelingene på sykehus. Når det gjelder din erfaring baserer den seg selvsagt på din sykdomshistorikk. Ellers så synes jeg det var gode råd du ga TS, men som sagt så kjenner ikke vi sykdomshistorikken hennes. Ja, legevakten har jeg ikke jobbmessig erfaring med Nå vet vi jo ikke sykdomshistorikken din ts, men kan anbefale deg dette: -Kjøp deg tranebærkapsler på apoteket eller helsekost som du tar daglig, til å forebygge. -Mange sverger også til å starte dagen med et glass appelsinjuice eller grapefruktjuice. Dette har jeg ikke erfaring med. -Vær generelt flink å få i deg nok væske ila dagen. -Tisse etter sex -Viktig med god underlivshygiene både til deg og mannen din -Alltid tørk deg forfra og bakover etter at du har vært på do. -Ikke frys på beina! Og ikke sitt på kalde steiner/underlag ute hvis du ikke har sitteunderlag eller noe annet å sitte på. Og som jeg skrev tidligere, ring legevakt hvis det forverrer seg. Det kan bli lenge å vente til mandag hvis infeksjonen blir verre. (hvis du ender opp med en kur mot UVI så husk å ta kuren helt ut. Medisinen bruker å virke veldig raskt og du blir symptomfri etter et par dager gjerne. Men ikke kutt ut de restrerende tablettene pga du tror du er frisk. Bakteriene ligger da latent og vil blusse opp igjen)
dillyduzit Skrevet 19. september 2015 #16 Skrevet 19. september 2015 Legger til at det også er viktig å komme seg til legen, for å få tatt prøve + dyrkning. Har uvi nå (gjentagende, noe historie med nyrebekkenbetennelse). Ta kuren helt ut, test deg etterpå. Tok kuren min helt ut, tok en ny prøve og antibiotikaen hadde ikke hjulpet (feil antibiotika i forhold til bakterien). Nå sitter jeg her, venter på antibiotika fra lege og med nyrebekkenbetennelse. Poenget er, kom deg til lege dersom det forverrer seg. Hos deg kan det ta mange dager, men som skruf sier, hos meg tar det 1-3 dager, så er jeg passe syk
Alma80 Skrevet 19. september 2015 #17 Skrevet 19. september 2015 Sett inn en ob etter at du har hatt sex. Jeg sliter også med uvi etter hver eneste gang jeg har samleie, og det nytter ikke uansett hvor mange ganger jeg går å tisser etterpå. Infeksjoner kommer uansett.. Etter at jeg begynte å sette inn en ob, la den være der noen timer, for så å ta den ut igjen, har jeg mistet uvi`en min. Nå har jeg sex igjen, og kan glede meg over det, uten å tenke på at morgendagen blir tilbrakt med feber og antibiotika. Bare et godt råd.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #18 Skrevet 19. september 2015 Ikke oppsøke legevakta? Se det ann? Når det har kommet såpass blir det ikke bedre uansett hva du gjør. Før hadde jeg det nesten annenhver måned. Fikk alltid antibiotika. Heldigvis - ellers hadde jeg ikke holdt ut. Når jeg først kjente det var det allerede for sent. En gang fikk jeg blod i urinen samme dagen som det begynte. Dra til legen ellers er helga di ødelagt ihvertfall 😝Anonymous poster hash: 52e12...8d6 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå