Bokalven Skrevet 20. september 2004 #1 Del Skrevet 20. september 2004 Det er det trendy p-plasteret Evra som har gjort at unge jenter har fått hjerteinfarkt og slaganfall, skriver New York Post. P-plaster har blitt lansert som et meget trendy prevensjonsmiddel for unge kvinner i farten. Norges sandvolleyballdamer brukte det under OL i Athen og Naomi Campbell er en av mange modeller som sponses av plasterprodusenten. Les hele artikkelen her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=245792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 20. september 2004 #2 Del Skrevet 20. september 2004 Jeg hadde egentlig tenkt å prøve p-plaster, men er litt i tvil nå ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 20. september 2004 #3 Del Skrevet 20. september 2004 :o Jeg er vanligvis ikke lettskremt, men dette syntes jeg var ekkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samantha Skrevet 20. september 2004 #4 Del Skrevet 20. september 2004 Woopsie deisi... :o Det er ikkje øverst på ønskelista akkurat no, for å seie det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 20. september 2004 #5 Del Skrevet 20. september 2004 Litt merkelig at dette plutselig kommer fram. Jeg regner jo med de har testet dette nøye før p-plasteret i det hele tatt kom ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 20. september 2004 #6 Del Skrevet 20. september 2004 Oj sann.... Og eg som trives så godt med plasteret.... Bør eg gå over til annan prevensjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 20. september 2004 #7 Del Skrevet 20. september 2004 Litt merkelig at dette plutselig kommer fram. Jeg regner jo med de har testet dette nøye før p-plasteret i det hele tatt kom ut. Jepp, det tror jeg også. Artikkelen sier ingenting om de som har dødd gikk på f.eks p-piller før,...for det er jo kjent at man kan få blodpropp o.l av p-piller hvis man har gener til det, og det samme gjelder vel p-plaster? p-stav? o.l... Vi har jo hatt dødsfall i Norge av p-piller, så at noen dør av p-plaster, det overrasker ikke meg,... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 20. september 2004 #8 Del Skrevet 20. september 2004 Ingenting er ufarlig. Folk dør av paracet også, det hindrer likevel ikke tusenvis og sikkert millioner av folk i å bruke det når de har behov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Windy Skrevet 20. september 2004 #9 Del Skrevet 20. september 2004 Min erfaring med Vg er at de ofte overdriver, eller utelater ting i artikler som kan sette saken i ett annet lys.. Så selv om dette skremmer meg litt, da jeg bruker plasteret, så velger jeg å avvente litt før jeg "tar av" :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 20. september 2004 #10 Del Skrevet 20. september 2004 selvfølgelig er plasteret testet før det kom på markedet, men gruppa som bruker det nå, er jo innlysende nok veldig mye større enn utvalget forsøkspersoner, med potensiale for et bredere spekter og varierende alvorlighetsgrad av bivirkninger. det er helt vanlig at bivirkninger man enten 1: ikke var klar over, eller 2: ikke hadde lyst til å offentliggjøre viser seg en stund etter at et legemiddel kommer på markedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 20. september 2004 #11 Del Skrevet 20. september 2004 selvfølgelig er plasteret testet før det kom på markedet, men gruppa som bruker det nå, er jo innlysende nok veldig mye større enn utvalget forsøkspersoner, med potensiale for et bredere spekter og varierende alvorlighetsgrad av bivirkninger. det er helt vanlig at bivirkninger man enten 1: ikke var klar over, eller 2: ikke hadde lyst til å offentliggjøre viser seg en stund etter at et legemiddel kommer på markedet. Det tror jeg og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva i.i. Skrevet 20. september 2004 #12 Del Skrevet 20. september 2004 Mange har dødd av p-piller og.... Det gikk jeg på med god samvittighet sommeren for tre år siden. Så fikk jeg i lunsjen slengt i trynet av VG at en 17-åring hadde dødd av lungeemboli pga p-piller. Klart jeg ble redd, men det er så mye som er farlig. Jeg sluttet ikke med p-piller og har brukt det til nå i år- En må være litt nøye selv også, ta vare på seg selv og holde følge med helsa. Jeg målte faktisk blodtrykket mitt ofte da jeg hadde p-piller (nå jobbet jeg på sykehus da, så det var jo ikke verken dyrt eller vanskelig å få til det...) Går man på p-piller BØR man slutte å røyke, spise sunt og være litt nøye med helsa si. Har man div. sykdommer som p-pillene kan virke inn på, så er man i en litt verre situasjon enn de som bruker p-piller og er helt "friske". Ting er ikke svart/hvitt, og jeg leser gjerne litt mer ordentlig litteratur om Evra før jeg kommer til å utelukke plasteret som prevensjon. Akkurat går jeg ikke på noe da, men synes p-plaster virker praktisk og bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shagya Skrevet 21. september 2004 #13 Del Skrevet 21. september 2004 Jeg har brukt Evra i et halvt år nå og er strålende fornøyd. Syns ikke dette var hyggelig lesning, men jeg velger å avvente og se, til jeg evt får mer info om leger her til lands fraråder bruk av Evra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 22. september 2004 #14 Del Skrevet 22. september 2004 17 personer av flere millioner ja. Var hos legen samme dagen som dette ble publisert og fikk utskrevet flere plaster. Han mente det var like trygt å bruke som piller. Jeg har ingen problemer med å bruke plasteret! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea Skrevet 22. september 2004 #15 Del Skrevet 22. september 2004 Jeg er fryktelig skeptisk til alle slags hormonpreparater.Etter et av og på forhold til p-piller siden jeg var 16 år slutta jeg i fjor og kommer aldri til å putte noen slags form for hormoner i kroppen min igjen. Jeg sliter fremdeles med ettervirkninger,så at disse preparatene gjør noe med kroppen er det ingen tvil om. Men alle er jo forskjellig så noen er vel mer utsatt enn andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yoni Skrevet 22. september 2004 #16 Del Skrevet 22. september 2004 Ja, syntetiske hormoner er noe dritt når kroppen i utgangspunktet fungerer som den skal. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lala Skrevet 22. september 2004 #17 Del Skrevet 22. september 2004 Ja' date=' syntetiske hormoner er noe dritt når kroppen i utgangspunktet fungerer som den skal. :-?[/quote'] Jepp. 100% enig.. MEN jeg har jo ikke lyst på 10 barn heller, hvertfall ikke nå.. Har liksom lyst til å bli ferdig med utdannelsen før jeg er førti... Kondomer syns jeg er skikkelig kjipt. Liten avsporing her: Hva gjør dere andre som ikke tar hormoner? Liker ikke helt den "hoppe-av-i-svingen" metoden. For det første er det utrygt, og for det andre så går man jo glipp av den beste delen av samleie.. Kunne tenkt meg å satt inn spiral, men jeg har jo ikke vært gravid før, så da går jo ikke det. Slik jeg ser det, blir jo hormoner den eneste muligheten for meg. Nå er det bare sånn at jeg blir så plaget av migrenen når jeg tar det. Har nå tatt 18 Zomig på 1 1/2 mnd i tillegg til utallige paracet. Syns det er litt mye.. Kan umulig være bra for kroppen. Dessuten får jeg hjertebank, blir svimmel, kvalm, hormonbombe mm. Desverre sier legene at jeg bare må finne ut av dette selv!!! :evil: Trodde det var en del av jobben deres jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. september 2004 #18 Del Skrevet 22. september 2004 Lala: Prøv en annen type p-piller, som kanskje har mindre hormoner? Jeg bruker f.eks. Trinordiol og den har heldigvis ingen virkning på migrenen min, og ikke har jeg noen andre bivirkninger heller. Føler meg helt trygg på dem og har ikke noe problem med å tilføre kroppen disse hormonene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 22. september 2004 #19 Del Skrevet 22. september 2004 Bruker ikke hormoner og hopper av i svingen. Men dette hadde selvfølgelig vært en utelukket metode om vi absolutt ikke kunne tenke oss barn nå. Da vet jeg ærlig talt ikke hva jeg skulle gjort for jeg vil IKKE bruke hormonprevensjon og kondom er som du sier - kjipt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lala Skrevet 22. september 2004 #20 Del Skrevet 22. september 2004 Arkana: Jeg tror Trinordiol har mer hormoner.. Tar Jasmin nå.. Brukte Trinordiol i rundt to år før jeg byttet. Var mye dårlig før også. Ble bedre da jeg byttet (for 3 år siden), men nå har det virkelig blitt ILLE! Har hatt opptil 6 mnd pause før, og da hadde jeg det helt topp! Hadde kun migrene 1 gang! Formen var bra. Humørsvingninger hadde jeg nesten ikke. Det var gode tider det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå