Gå til innhold

Dddd

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Kkkk

Endret av Quequee
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vet at det var kjempelamgt, unnskyld! Men jeg måtte bare forklare tilstanden min, jeg håper virkelig at noen svarer.

Endret av Quequee
Skrevet

Kjære TS. Du må kontakte en lege ang den sosiale angsten din. Dette er mulig å behandle :) Kanskje det å få en god venninne (du sier de er klar over hvordan du har det?) til å bli med deg til helsesøster på skolen kan være en god start? Dersom skolen er klar over hvordan du har det så kanskje de også kan ta hensyn med tanke på fremføringer osv.

Lykke til  :hug:

Skrevet

Kjære TS. Du må kontakte en lege ang den sosiale angsten din. Dette er mulig å behandle :) Kanskje det å få en god venninne (du sier de er klar over hvordan du har det?) til å bli med deg til helsesøster på skolen kan være en god start? Dersom skolen er klar over hvordan du har det så kanskje de også kan ta hensyn med tanke på fremføringer osv.

Lykke til :hug:

Hallo! Ja, lærerne mine er klar over at jeg har angst og det var bare en vikar som spurte meg et spørsmål. Han visste ingenting om tilstanden min. Det store spørmsålet jeg lurer på er om jeg kan komme meg inn på den vgsen jeg vil inn på med en legeerklæring? Jeg her i en helt forferdelig tilstand, og jeg bare lurer på om det er en måte jeg kan komme meg inn på, som har med at skolen tar hensyn til at jeg har angst

Tusen takk for svar! :)

Skrevet

Hallo! Ja, lærerne mine er klar over at jeg har angst og det var bare en vikar som spurte meg et spørsmål. Han visste ingenting om tilstanden min. Det store spørmsålet jeg lurer på er om jeg kan komme meg inn på den vgsen jeg vil inn på med en legeerklæring? Jeg her i en helt forferdelig tilstand, og jeg bare lurer på om det er en måte jeg kan komme meg inn på, som har med at skolen tar hensyn til at jeg har angst

Tusen takk for svar! :)

Det med skolen kan jeg dessverre ikke svare deg på... Men jeg vil tro at dersom du skal ha sjangs til å komme inn på særskilt grunnlag (er det ikke det det heter?) så må du uansett ha legeerklæring og da er uansett legen rette plassen og begynne :) Men dette er bare gjetting fra min side.

Skrevet

Jeg vet veldig godt hvordan du har det, du er slik jeg var da jeg også slet på mitt verste. Heldigvis har medisiner og terapi hjulpet meg på bedringens vei, jeg sliter fortsatt med angst, men hvertfall ikke slik jeg gjorde før. Nå kan jeg f.eks spise på resturant eller gå på kino.

Ta kontakt med legen din og få henvisning til psykolog.

Skrevet

Får litt vondt i magen når jeg leser om hvor vanskelig du har det. Snakk med lege eller helsesøster og få henvisning til bup (hvor det jobber psykologer). Der er det gode muligheter for å få god hjelp både med angsten og med tilrettelegging på skole og overgangen til videregående. De er vant til å snakke med ungdommer som har det som deg.

Stor klem

Anonymous poster hash: 62562...ab4

Skrevet

Du kan snakke med rådgiveren på den skolen du er nå angående vgs, han/hun kan hjelpe deg med å finne og tilrettelegge det riktige tilbudet for deg. Ellers er det veldig lurt å ta en prat med helsesøster, event. PPT (Pedagogisk-psykologisk tjeneste), fastlege som kan henvise deg videre til behandling hos psykolog/psykiater, som for din aldersgruppe da ofte blir hos BUP (Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk) . Det er hjelp å få, og hvis du synes det virker uoverkommelig å kontakte hjelpeapparatet, kan kanskje foreldrene dine bistå deg med å få hjelp?

Anonymous poster hash: 9a797...af4
  • 3 uker senere...
Skrevet

Hadde det helt likt som deg på ungdomsskolen og droppa ut av videregående bare noen uker etter det startet. Jeg kontakta bup og vi jobba med eksponeringsterapi(som f.eks å gå på kino med behandleren, kjøpe ting på butikken, dra på skolen)

Du kan også spørre læreren om å ha framføringer kun for han/henne og ikke for hele klassen, og få ting mer tilrettelagt. For min del lå det mye angst i det at jeg ikke visste helt hva vi skulle gjøre på skolen eller hvor jeg skulle møte opp, og da fungerte det med "oppdateringer" av læreren om det var noe spesielt. 

Hadde massiv sosial angst, men med gradvis eksponering ble jeg bedre. Er nå 20 år og helt angstfri, så det finnes håp :-)

Anonymous poster hash: d771a...db1
Skrevet

Hadde det helt likt som deg på ungdomsskolen og droppa ut av videregående bare noen uker etter det startet. Jeg kontakta bup og vi jobba med eksponeringsterapi(som f.eks å gå på kino med behandleren, kjøpe ting på butikken, dra på skolen)

Du kan også spørre læreren om å ha framføringer kun for han/henne og ikke for hele klassen, og få ting mer tilrettelagt. For min del lå det mye angst i det at jeg ikke visste helt hva vi skulle gjøre på skolen eller hvor jeg skulle møte opp, og da fungerte det med "oppdateringer" av læreren om det var noe spesielt. 

Hadde massiv sosial angst, men med gradvis eksponering ble jeg bedre. Er nå 20 år og helt angstfri, så det finnes håp :-)

Dette var meg. Angående det med legeerklæring vet jeg ikke, men i mitt tilfelle ordnet bup det sånn at jeg kunne begynne på hvilken skole jeg ville, slik at jeg hadde bedre forutsetninger til å fullføre skolen og bli frisk. Ta en prat med legen og hør om det er mulig.

Skrevet

De aller fleste har sosial angst i varierende grad, og i din alder er det ekstra vanlig å ha så mange tanker og usikkerheter. Jeg tror ikke du nødvendigvis trenger en diagnose og å låse deg til denne resten av livet fordet. Og jeg er helt sikker på at det desverre ikke går an å få noe legeerklæring på at man må slippe inn på en skole. Det eneste man får legeerklæring på i sånne tilfeller er fraværet man har, at prosenter av fraværet søkes om å strykes med begrunnelse sykdom slik at man ikke får avlag på skolesøk pga fraværet.

Den viktigste leksa du må lære deg er å blåse i hva andre mener og tenker og tror! Skal du på skolen så blås i om noen ikke liker hva du har på deg, skal du holde foredrag så blås i hva andre vil tenke (du tenker vel ikke noe negativt om andre som holder foredrag foran klassen gjør du? så nei ingen tenker noe om deg heller :) )

Anonymous poster hash: 12eef...e52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...