Gå til innhold

Er ikke slippømhet alltid akutt?

Fremhevede innlegg

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Min venninne vil ikke gå til legen dersom hun ikke er døden nær, og helst ikke da heller.

Det betyr at mange ting som kunne vært ukomplisert å behandle hvis hun bare hadde kommet seg til legen raskt nok, har blitt en stor sak fordi hun venter for lenge.

Hun gikk blant annet med det som i utgangspunktet var et ukomplisert brudd i armen så lenge at det som kunne vært løst med en enkel halvgips, måtte opereres.

Dette forteller jeg bare for å illustrere hvilket forhold hun har til det å gå til legen.

Hun har Crohns, og har følt seg syk lenge nå.

Hvor syk hun har følt seg bekreftes ved at hun har vært hos fastlege på grunn av smertene.

Smertene er ikke like sterke lenger som de var, men de har forandret seg.

De er konstante, med plutselige tak.

Det som bekymrer meg mest, er ikke smertene i seg selv, men at hun har høy sykdomsfølelse, og har blitt "slippøm" i løpet av de siste dagene også.

Jeg har selv Crohns, og jeg har "lært" at lege alltid skal kontaktes raskt ved slippømhet, fordi det betyr at det kan foreligge en lokal betennelse i bukhinnen.

Hun har ikke feber, men jeg mener at hun ikke skal vektlegge tall på et termometer i særlig stor grad så lenge hun føler seg syk.

Hun går også på prednisolon, som kan skjule symptomer på infeksjon, deriblant feber.

Hun brukte forumet her for å få støtte på å slippe gå til lege (jepp, jeg var den påståelige venninnen som "lekte lege"), og jeg bruker det nå for å få støtte på at hun burde gå til lege!

Om hun ikke hører på meg, håper jeg hun hører på andre.

(Og for ordens skyld, jeg sier ikke at hun har feber ved 37 grader, men at tallet ikke skal vektlegges når hun har tydelige febersymptomer (fryser i 28 grader, med ullteppe og fleece), og ellers føler seg dårlig.)

Endret av Sprettballen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke alltid akutt.

Men MC skal alltid følges tett opp av lege.

Anonymous poster hash: 3c014...183
Gjest Sprettballen
Skrevet

Nei, det er ikke alltid akutt.

Men MC skal alltid følges tett opp av lege.

Anonymous poster hash: 3c014...183

At det alltid er akutt er kanskje feil å si, men jeg mener å ha lært at man (som pasient) alltid skal handle som om det er akutt når det foreligger "slippømhet" i magen, og at legee alltid skal kontaktes innen kort tid.

Så får det være opp til legen å avgjøre om det er akutt eller ikke.

Skrevet

Med en sånn medisinering og sykdom bør hun absolutt komme seg til lege. Du kan vel ringe hennes lege og forklare situasjonen og spørre hva du skal gjøre når hun er syk og ikke vil til lege? Legen bør jo kjenne hennes reaksjonsmønster?

Anonymous poster hash: 7f21f...4c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...