Gå til innhold

Vaskemaskin. Klærne lukter surt!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hjelpes, har nylig oppdaget at klærne jeg har vasket i det siste har luktet surt og ekkelt etter at det er kommet ut av vaskemaskinen og tørket. 

Jeg vil jo ikke ha det sånn! Finnes det vaskemaskinrens å få kjøpt? 

Leser rundt på nett at man kan bruke klar eddik. Jeg har slik 96% eddik, kan jeg bruke den? Isåfall hvor mye?

Jeg vasker maskinen jevnlig med tomme og fulle maskiner på 95 grader. Tørker av lista og vasker såpekammeret. Finner ikke noe filter å tømme slik jeg kunne på den gamle (maskinen er ca 6 mnd gammel). Står ikke noe i bruksanvisningen heller. er en AEG.

Endret av Cershae
Skrevet

Kjør en tom vaskemaskin på 90 grader. Pleier å hjelpe hos oss iallefall.

Anonymous poster hash: 2ece1...e80

Skrevet

Kjør en tom vaskemaskin på 90 grader. Pleier å hjelpe hos oss iallefall.

Leste nå at du pleier å gjøre det.

Da har jeg desverre ingen tips.

Skrevet

Hvilket vaskemiddel har du brukt?

Hiver du skitne barnehageuteklær inni eller andre ekstremt skitne ting?

Litt mer innfo og du kan få bedre hjelp!

Anonymous poster hash: 74caf...425

Skrevet

Hvilket vaskemiddel har du brukt?

Hiver du skitne barnehageuteklær inni eller andre ekstremt skitne ting?

Litt mer innfo og du kan få bedre hjelp!

Vanlig omo color og hvitt, stortsett flytende. Av og til en meget sjelden gang (oftere om vinteren) milo.

Ikke noe barn. To voksne i montørstillinger, men de skitneste klærne (arbeidsbukser og ytterklær som brukes i jobb) blir vasket på jobb i egen maskin. 

Skrevet

Problemet ligger da etter alle solemerker i bruk av flytende vaskemidler. Googler du vil jeg anta du får opp at dette skaper problemer med surhet i vaskemaskiner. Forbrukerprogram på tv har gitt meg lærdom om sammenhengen.

Kjøp Blenda/Omo/Biotex vaskemiddel i pulverform. Vask en lang 95 graderspromgram vask med pulver og ingen klær. Se om det hjelper. La maskinen stå åpen for lufting når den ikke er i bruk, ta ut såpekoppen og skyll den under kranen og få bort all gørr, om du ikke alt gjør/har gjort dette.

Blir ikke maskina bedre etter en 95 graders pulvervask, kan du helle en halv til en hel dl. Klorin i såpeskuffa og vaske en ny vask på,95 grader. Eller spandere på deg en knalldyr maskinrensemiddelkur. (Produktet er ikke stort bedre eller dårligere enn klorin og såpepulver.)

Skrevet

Problemet ligger da etter alle solemerker i bruk av flytende vaskemidler. Googler du vil jeg anta du får opp at dette skaper problemer med surhet i vaskemaskiner. Forbrukerprogram på tv har gitt meg lærdom om sammenhengen.

Kjøp Blenda/Omo/Biotex vaskemiddel i pulverform. Vask en lang 95 graderspromgram vask med pulver og ingen klær. Se om det hjelper. La maskinen stå åpen for lufting når den ikke er i bruk, ta ut såpekoppen og skyll den under kranen og få bort all gørr, om du ikke alt gjør/har gjort dette.

Blir ikke maskina bedre etter en 95 graders pulvervask, kan du helle en halv til en hel dl. Klorin i såpeskuffa og vaske en ny vask på,95 grader. Eller spandere på deg en knalldyr maskinrensemiddelkur. (Produktet er ikke stort bedre eller dårligere enn klorin og såpepulver.)

Skal kjøpe pulver vaskemiddel :) Vasker og skyller det som skylles kan (skrev vel det i HI?) og døren lukkes ALDRI. 

Er ikke klorin fryktelig hardt for maskinen? type lister og slikt? 

Skrevet

Skal kjøpe pulver vaskemiddel :) Vasker og skyller det som skylles kan (skrev vel det i HI?) og døren lukkes ALDRI. 

Er ikke klorin fryktelig hardt for maskinen? type lister og slikt?

Klorin er mildt i forhold til de som putter Eddik i maskinen. Du skal ha det inni maskinen ikke på belgen eller andre steder.

Sun for oppvaskmaskiner er så fullt av blekemidler og andre ting at je bruker det til å bleke hvitt tøy som ikke er hvitt lengre, rense sluker i ulike avløp osv. Det tenker vi ikke over at er sterke saker.

Det samme er flytende OMO. jeg satte en flaske opp i vinduskarmen på badet eter bruk. Der var litt søl på utsiden av flasken, fra den ene dagen til den neste hadde dette OMO sølet etset bort to lag med oljemaling, et strøk med grunning, og to strøk med lakk! Etter dette brukte jeg opp resten av Omoen til å vaske do med. Den er så sterke saker at jeg vil ikke ha det i tøyet mitt, selv om tøyet blir skjylt.

Så klorin er i mine øyne og med min kunnskap bagateller i forhold til alt annet vi ikke leser innholdsfortegnelsen på før etter at vi har gjort dårlige erfaringer med produktet.

Litt å tenke over, kanskje?

• Liker 2
Skrevet

Klorin er mildt i forhold til de som putter Eddik i maskinen. Du skal ha det inni maskinen ikke på belgen eller andre steder.

Sun for oppvaskmaskiner er så fullt av blekemidler og andre ting at je bruker det til å bleke hvitt tøy som ikke er hvitt lengre, rense sluker i ulike avløp osv. Det tenker vi ikke over at er sterke saker.

Det samme er flytende OMO. jeg satte en flaske opp i vinduskarmen på badet eter bruk. Der var litt søl på utsiden av flasken, fra den ene dagen til den neste hadde dette OMO sølet etset bort to lag med oljemaling, et strøk med grunning, og to strøk med lakk! Etter dette brukte jeg opp resten av Omoen til å vaske do med. Den er så sterke saker at jeg vil ikke ha det i tøyet mitt, selv om tøyet blir skjylt.

Så klorin er i mine øyne og med min kunnskap bagateller i forhold til alt annet vi ikke leser innholdsfortegnelsen på før etter at vi har gjort dårlige erfaringer med produktet.

Litt å tenke over, kanskje?

Hehe,du har rett i det :) har mange av de samme erfaringene som du beskriver selv :)

Skrevet

Fyller du maskinen helt full? I så fall bør du lese bruksanvisningen. Maskinene skal aldri fylles helt. Maskinrens pleier og fikse lukt. bør gjøres 1 gang pr mnd fikk jeg beskjed om.

Skrevet

Vi har en relativt gammel maskin som fort lukter surt, har brønnvann i tillegg. Tom 95 graders vask uten noe såpe, men med en ss 96% eddik, tar lukta. Gjør det ca en gang i måneden.

Hos oss har det også hjulpet etter at vi har kuttet ned på mengden såpe. Nå bruker jeg en ca en halv ss (Neutral pulver) vaskemiddel til en full maskin, og det holder faktisk. Vasker klær på 30-40 grader, undertøy og håndkler på 60. Alt er rent og pent. Jeg spekulerer i om såpe bygger seg opp ett eller annet sted og gjør at det lukter surt. Mindre såpe = mindre oppbygging.

Anonymous poster hash: 0fa0c...c30
Skrevet

Fyller du maskinen helt full? I så fall bør du lese bruksanvisningen. Maskinene skal aldri fylles helt. Maskinrens pleier og fikse lukt. bør gjøres 1 gang pr mnd fikk jeg beskjed om.

Neida, gjør nok ikke det :)

Skrevet

Det er ikke volumfyllmengden i maskinen som er avgjørende men antall kilo tørt tøy på de ulike programmene, om en leser bruksanvisningen.

Skrevet

Syntetiske klær lukter ofte surt hvis man bruker skyllemiddel. Husk å rense "belgen" rundt åpningen, og kjør en maskin på 90 grader for å drepe bakterier. 

Skrevet

Det er ikke volumfyllmengden i maskinen som er avgjørende men antall kilo tørt tøy på de ulike programmene, om en leser bruksanvisningen.

Maskinen vår har sensor, så om det blir for mye eller lite i kg så starter den ikke.

Forskjellig tyngde for hvert program.

Skrevet

De selger vaskemaskin rens på alle matbutikker. Fjerner all sur lukt! Hilsen en som har prøvd alle andre rart tips og triks

Anonymous poster hash: 1c244...02d

Skrevet

Edikk og 90 grader. Tom maskin.

Skrevet

Sitronsyre, kjøpes i matbutikken, lærte jeg av en repratør for mange mange år siden.

En pakke sitronsyre i maskinen og sett på et 60 graders program.

det gjør innvendig pluss slanger rent. Går maskinen ofte gjør det en gang i mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...