AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #1 Skrevet 17. september 2015 Har en del diagnoser: ADHD, tourettes og Asperger. I tillegg til ekstrem sosial angst, angst generelt, utrolig slitsomme tvangstanker og depresjon. Noen andre som er ufør på grunn av noen av disse? Ser mange er ufør med ADHD? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg får aap i dag, men er veldig usikker på om jeg vil bli bedre og aap er en usikker inntektskilde, og det gjør meg stresset .. Anonymous poster hash: 6cf94...7a8
gangnedsol i elg Skrevet 17. september 2015 #2 Skrevet 17. september 2015 Skjønner godt at det er slitsomt å ikke vite noe om fremtidig inntekt. Ei venninde av meg har det på samme måten. (på aap). Mener du sjøl at du er 100 % arbeidsudyktig?
Gjest Mocchhaa Skrevet 17. september 2015 #3 Skrevet 17. september 2015 Har en del diagnoser: ADHD, tourettes og Asperger. I tillegg til ekstrem sosial angst, angst generelt, utrolig slitsomme tvangstanker og depresjon. Noen andre som er ufør på grunn av noen av disse? Ser mange er ufør med ADHD? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg får aap i dag, men er veldig usikker på om jeg vil bli bedre og aap er en usikker inntektskilde, og det gjør meg stresset ..Anonymous poster hash: 6cf94...7a8
Gjest Mocchhaa Skrevet 17. september 2015 #4 Skrevet 17. september 2015 Ops. Hvis du er for syk til å jobbe, så er du jo for syk til å jobbe. Det meste burde vel være prøvet ut tror jeg, og hvis du absolutt ikke kommer deg ut i arbeid, så blir du nok ufør. Det er nok bare veldig vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #5 Skrevet 17. september 2015 Har en del diagnoser: ADHD, tourettes og Asperger. I tillegg til ekstrem sosial angst, angst generelt, utrolig slitsomme tvangstanker og depresjon. Noen andre som er ufør på grunn av noen av disse? Ser mange er ufør med ADHD? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg får aap i dag, men er veldig usikker på om jeg vil bli bedre og aap er en usikker inntektskilde, og det gjør meg stresset ..Anonymous poster hash: 6cf94...7a8 Det er ikke diagnosen i seg selv,men funksjonsnivået som avgjør om man blir ufør eller ikke. Og det at du blir stresset fordi AAP er en usikker inntektskilde er ikke noe argument for ufør. Ufør er absolutt siste utvei og det er virkelig ikke noe å trakte etter(er selv ufør.) Men uansett ut i fra hva du skriver tror jeg ikke du er i nærheten av det stadiet ennå uansett. Anonymous poster hash: 5a4b8...18c 7
Gjest Skrevet 17. september 2015 #6 Skrevet 17. september 2015 Man kan ha så mange diagnoser man bare vil. Kan du jobbe så får du ikke ufør, kan du ikke jobbe så kan ufør være utveien Diagnoser har med andre ord ingenting med din arbeidsevne å gjøre Jeg har ufør pga fibromyalgi, men det finnes hundrevis som jobber full tid selv om de har fibromyalgi. Just saying
Sugerøret Skrevet 17. september 2015 #7 Skrevet 17. september 2015 Har en del diagnoser: ADHD, tourettes og Asperger. I tillegg til ekstrem sosial angst, angst generelt, utrolig slitsomme tvangstanker og depresjon. Noen andre som er ufør på grunn av noen av disse? Ser mange er ufør med ADHD? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg får aap i dag, men er veldig usikker på om jeg vil bli bedre og aap er en usikker inntektskilde, og det gjør meg stresset ..Anonymous poster hash: 6cf94...7a8 Nei ikke sån i teorien.Men det kommer jo helt ann på hvor funksjonell du er. Tror det er bedre å jobbe enn å gå hjemme ,bli isolert,dårlig råd. osv .. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #8 Skrevet 17. september 2015 Man kan ha så mange diagnoser man bare vil. Kan du jobbe så får du ikke ufør, kan du ikke jobbe så kan ufør være utveien Diagnoser har med andre ord ingenting med din arbeidsevne å gjøre Jeg har ufør pga fibromyalgi, men det finnes hundrevis som jobber full tid selv om de har fibromyalgi. Just saying Jeg er en av dem Noe jeg er veeeeldig glad for! Ufør er som Hello Kitte sier ingenting med diagnose å gjøre, men med restarbeidsevne. Anonymous poster hash: 0fe56...466
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #9 Skrevet 17. september 2015 Det er legen som bestemmer om du er arbeidsufør og ikke du. Anonymous poster hash: 3b16f...cd0
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #10 Skrevet 17. september 2015 Det er ikke diagnosen i seg selv,men funksjonsnivået som avgjør om man blir ufør eller ikke. Og det at du blir stresset fordi AAP er en usikker inntektskilde er ikke noe argument for ufør. Ufør er absolutt siste utvei og det er virkelig ikke noe å trakte etter(er selv ufør.) Men uansett ut i fra hva du skriver tror jeg ikke du er i nærheten av det stadiet ennå uansett. Anonymous poster hash: 5a4b8...18c Neivel? Klarer ikke forlate mitt eget hus, klarer ikke gå i butikken, klarer ikke svare i telefonen. Klarer absolutt ingenting utenfor huset. Har hatt en jobb i hele mitt liv. Varte i et par uker, og der fikk jeg sparken pga kommunikasjonsproblemer. Så ikke kom her og døm utifra det lille jeg skrev. Anonymous poster hash: 6cf94...7a8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #11 Skrevet 17. september 2015 Ville tro det, siden det er en kombinasjon av mange til dels alvorlige diagnoser. Hvis du heller ikke har fungert i jobb eller studier, er det vel mulig. Det kommer litt an på hvor mange arbeidsforsøk du har hatt under aap. Anonymous poster hash: 1052b...fff
Gjest Skrevet 17. september 2015 #12 Skrevet 17. september 2015 Neivel? Klarer ikke forlate mitt eget hus, klarer ikke gå i butikken, klarer ikke svare i telefonen. Klarer absolutt ingenting utenfor huset. Har hatt en jobb i hele mitt liv. Varte i et par uker, og der fikk jeg sparken pga kommunikasjonsproblemer. Så ikke kom her og døm utifra det lille jeg skrev. Anonymous poster hash: 6cf94...7a8 Beklager at jeg kanskje virker krass, men det spiller faktisk liten rolle hva du sier. Nav MÅ ha deg gjennom arbeidsutprøving og behandlinger for å finne ut hvor arbeidsfør du er og om det er mulighet for at du kan bli bedre ved rett behandling Slik er det fordi ellers kunne alle sagt at de ikke klarer noe, og så fått uføre, og det er jo ikke så greit Om du er så syk at du ikke har arbeidsevne, så må du sette igang prosessen hos nav Jeg gikk i ca 15 år med diverse kurs, omskolering, behandlinger, arbeidsutprøvinger osv før de innså hvor syk jeg egentlig er og ga meg uføretrygd
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #13 Skrevet 17. september 2015 ADHD eller Tourettes er da ingen gyldig grunn for å få uføretrygd. Selv har jeg ADHD(nesten ikke-eksistrerende konsentrasjon og ekstremt glemsk) og er i ferd med å fullføre en prestisjefylt mastergrad. Virker for meg som om du prøver å finne unnskyldninger for ikke å jobbe? Ikke for å være krass, men seriøst. ADHD liksom? ADHD er egentlig ingen sykdom, det er mer personlighetstrekk hos en gruppe i befolkningen som viker litt fra det "normale"(og kjedelige). Anonymous poster hash: 33e08...dee
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #14 Skrevet 17. september 2015 Det er fullt mulig å jobbe med ADHD og Asperger hvis man VIL. http://www.rb.no/ledere/tid-til-a-vare-medmenneske/s/1-95-4786059 Anonymous poster hash: e7e9c...cc7
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #15 Skrevet 17. september 2015 ADHD eller Tourettes er da ingen gyldig grunn for å få uføretrygd. Selv har jeg ADHD(nesten ikke-eksistrerende konsentrasjon og ekstremt glemsk) og er i ferd med å fullføre en prestisjefylt mastergrad. Virker for meg som om du prøver å finne unnskyldninger for ikke å jobbe? Ikke for å være krass, men seriøst. ADHD liksom? ADHD er egentlig ingen sykdom, det er mer personlighetstrekk hos en gruppe i befolkningen som viker litt fra det "normale"(og kjedelige).Anonymous poster hash: 33e08...dee Wow så bare fordi du funker med ADHD så er det ikke en sykdom? 😓Anonymous poster hash: 6cf94...7a8 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #16 Skrevet 17. september 2015 Det er fullt mulig å jobbe med ADHD og Asperger hvis man VIL. http://www.rb.no/ledere/tid-til-a-vare-medmenneske/s/1-95-4786059Anonymous poster hash: e7e9c...cc7 Det kommer helt Ann på hvor hardt man er rammet... Anonymous poster hash: 6cf94...7a8 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #17 Skrevet 17. september 2015 Neivel? Klarer ikke forlate mitt eget hus, klarer ikke gå i butikken, klarer ikke svare i telefonen. Klarer absolutt ingenting utenfor huset. Har hatt en jobb i hele mitt liv. Varte i et par uker, og der fikk jeg sparken pga kommunikasjonsproblemer. Så ikke kom her og døm utifra det lille jeg skrev.Anonymous poster hash: 6cf94...7a8 Pust nå! Jeg har da ikke dømt deg. Trekk inn piggene,og prøv å være saklig er du snill. Men jeg tok utgangspukt i hi hvor du selv skrev at du var usikker om du ville bli bedre.Og siden en usikkerhet kan slå begge er man heller ikke 100% arbeidsudyktig,og siden du sier at du ikke kan jobbe fordi du ikke kommer deg ut av døra så betyr det at du kan jobbe hjemmen i fra,ergo ikke 100% arbeidsufør. Vi lever tross alt i 2015,som er full av teknologi og mye arbeid kan gjøres via en pc. Anonymous poster hash: 5a4b8...18c
Gjest Chloe87 Skrevet 17. september 2015 #18 Skrevet 17. september 2015 Når man sliter psykisk så har jeg inntrykk av at man må kjempe med nebb og klør for å bli ufør. Det vanligste argumentet er: "Du er psykisk syk, ikke fysisk syk".
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #19 Skrevet 17. september 2015 Drit i disse folkene her, TS, de har ikke peiling. Det er ikke slik at du blir tvunget ut i arbeidspraksis sekundet du søker hjelp på NAV/ psykolog. Men du går kanskje til psykolog nå? Man tar ting gradvis når man er så alvorlig rammet som du er. Dersom du skal ut i arbeidsprøving, så blir det en liten % og når du føler deg mer klar for det. Men jeg tror kanskje dette kommer an på hvor sympatisk psykologen din er. Min var ganske sympatisk og lot meg få tid til å lege på. Dette hjalp meg til å komme til et punkt der jeg hadde energi og lyst til å prøve en liten %-stilling av meg selv. Der er også diverse kurs som man eventuelt blir sendt på en gang i uken før man blir sendt ut i arbeidspraksis. Kommer an på diagnoser og kanskje hvor i landet du er. Personer med Asperger er ofte ufør en 50-60% og jobber resten. Så det sier seg selv at når mennesker med bare en av de diagnosene du har ikke klarer full jobb, så er det sannsynligvis enda vanskeligere for deg. Sier ikke at du skal gi opp håpet om å jobbe litt en gang i fremtiden, men jeg skjønner at det er mange utfordringer inne i bildet. Ta kontakt med NAV og psykolog, så vurderer de saken din og hva du eventuelt må gjøre. Kanskje blir det bare snakk om en psykologtime i uken i begynnelsen. Eller kanskje en time annenhver uke. Dersom du har sterkt behov for det, så håper jeg psykologen gir deg litt tid på å komme deg. Dersom man begynner med full kjør fra begynnelsen av, er det for noen mye vanskeligere å henge med. Anonymous poster hash: bf0bd...67d 1
SiMa Skrevet 17. september 2015 #20 Skrevet 17. september 2015 Det er folk som har fått uføretrygd med bare en eller to av diagnosene du har, og det er sikkert folk som har alle sykdommene som likevel klarer å jobbe fullt. Det som avgjør om du får uføretrygd er i hvor stor grad du klarer å fungere i arbeid. Sånn som du har det nå er vel opplegget behandling? Det virker ikke som du fungerer i hverdagen heller akkurat nå. For å få uføretrygd må du også ha varig redusert arbeidsevne. Det kan det ta tid å finne ut av. Heldigvis er de sykdommene du har noe som mange faktisk blir friske av eller klarer å leve bra med. Noen ender også med uføretrygd, men det vil ta tid å finne ut hvor varig din sykdom er.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå