daemonia Skrevet 17. september 2015 #21 Skrevet 17. september 2015 (endret) De med et tøft utseende krever erfarne hundeeiere som kan det å oppdra dem rett, og de må ha en mening. En jobb som gir dem stimuli. Men dette er ikke et godt utgangspunkt for å skaffe seg et kjæledyr. Hunder er svært følsomme for oss eieres sinnsstemninger, selv når vi tror vi ikke viser det. Og en valp som er under trening ser ikke tøff ut, og ingen blir redd dem pga utseendet. Da vil du fortsatt føle deg usikker og redd og overfører dette til valpen, og den vil videre vise dette ved utagering og en generell atferd som vil være vanskelig å håndtere for en uerfaren. Dette ble veldig enkelt forklart, men tror jeg fikk frem det jeg ville. Hvis du trives med hund så få deg en hund. Men Vær nøye med å velge en rase som passer for deg. Og utryggheten din blir ikke kurert av hund. Du vil ha bedre utbytte av samtaleterapi for å kunne takle det. Endret 17. september 2015 av daemonia 1
Gjest Vevila Skrevet 18. september 2015 #22 Skrevet 18. september 2015 Hva med en staffordshire? Ellers vil du nok føle deg trygg med en hvilken som helst hund med litt størrelse, det du bør gjøre er å se litt på hva slags hundehold du kommer til å ha, og hva du kan tilby, og så kan du se på utseende i andre rekke.
Steele Skrevet 18. september 2015 #23 Skrevet 18. september 2015 Hva med en Berner Sennen? De kan absolutt virke skumle med den grove røsten og de har jo en vis størrelse også. I tilegg er det ikke en spesiellt krevende rase.
Sapientia Skrevet 18. september 2015 #24 Skrevet 18. september 2015 Selv om jeg synes det høres ut som et litt tynt grunnlag å skaffe seg hund på, så tenk først gjennom hva slags hund du vil ha uavhengig av utseende. Du skal jo leve med hunden i over 10år og da er det fint å ha noe man trives med og kan håndtere. 2
skruf Skrevet 18. september 2015 #25 Skrevet 18. september 2015 (endret) Hva med en Berner Sennen? De kan absolutt virke skumle med den grove røsten og de har jo en vis størrelse også. I tilegg er det ikke en spesiellt krevende rase. Skulle akkurat foreslå det samme Jeg har en plugg av en berner sennen, kan nok se farlig ut selv om hun ikke bjeffer på hverken folk eller fe og er bare verdens snilleste (faktisk er hun litt pingle hvis vi møter hunder av samme størrelse som henne, da gjemmer hun seg bak beina mine ). Men for fremmede så kan hun nok absolutt se skummel ut, og jeg føler meg veldig trygg når jeg går på tur med henne. Likedan er hun typisk vokter her hjemme. Hun har selverklært soveplass i gangen ved ytterdøren og bjeffer fra dypet av magen når noen hun ikke kjenner fottrinnene eller bilen til ringer på. Husets medlemmer og venner/slektninger bryr hun seg ikke om å varsle på. Så når jeg er hjemme alene så føler jeg meg 100% trygg. Selv om hun er stor så tar hun ikke stor plass i huset (sånn som mange tror at store hunder gjør). Ikke er hun krevende heller, hverken mtp stimuli eller pelsstell. Går tre turer med henne daglig, og hun har ingen behov for timeslange treningsturer. Edit: Og, hun slever/sikler ikke heller. Med mindre det er en godbit i sikte. Endret 18. september 2015 av skruf 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #26 Skrevet 18. september 2015 Hvis jeg var i din situasjon, tror jeg at jeg ville sett meg om etter en voksen hund som skal omplasseres. Da kan du finne en som passer "skummel"-kriteriene, men du får også sett hvordan den er som voksen og hva den krever ellers, og at den har riktig personlighet for deg. F.eks på FOD-gården har de jo mange store raser. Men som mange andre sier, så bør du være villig til å jobbe med hunden og ønske deg hunden for hundens skyld, ikke bare for joggingens skyld. Anonymous poster hash: 40c53...63c 1
Gjest Vevila Skrevet 18. september 2015 #27 Skrevet 18. september 2015 Hvis jeg var i din situasjon, tror jeg at jeg ville sett meg om etter en voksen hund som skal omplasseres. Da kan du finne en som passer "skummel"-kriteriene, men du får også sett hvordan den er som voksen og hva den krever ellers, og at den har riktig personlighet for deg. F.eks på FOD-gården har de jo mange store raser. Men som mange andre sier, så bør du være villig til å jobbe med hunden og ønske deg hunden for hundens skyld, ikke bare for joggingens skyld. Anonymous poster hash: 40c53...63c Støtter denne!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå