Gå til innhold

50/50 eller 60/40 ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som mener barna har det greit med 50/50 ordning e.l...er dere skilsmissebarn selv og vet hvordan det oppleves over lang tid? Eller har spurt disse barna hvordan de liker det? Syns ikke barn i noen alder burde ha en så rotete oppvekst, aller best dersom de har ett hjem og er på besøk hos den andre innimellom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et barn bør ha ét hjem, og to foreldre i mine øyne. Gode foreldre prioriterer barnets beste fremfor "sin del". Om far vil ha så mye samvær bør du sette foten ned. Det er rett og slett ikke en trygg og stabil situasjon for barnet.

Anonymous poster hash: 1a52a...5b1

Hva om far kan få 60 da? så kan heller mor få 40...

Anonymous poster hash: 27401...935

• Liker 2
Skrevet

Det er en selvfølge at barna bør være hos mor ja, dersom det ikke er snakk om omsorgssvikt fra morens side. I rettsaker er det stort sett mødrene som får omsorgen ved en konflikt, slik det også bør være. Sikkert mange som er uenige i at det biologiske kortet med graviditet, amming og fødsel er veldig oppbrukt, men det er faktisk sant. Det båndet som blir knyttet mellom mor og barn i denne fasen er faktisk det sterkeste båndet som finnes. Skjønner ikke hvorfor noen skal prøve å forandre på det.

Anonymous poster hash: 6b198...4f3

Latterlige holdninger du fremstiller her, makan til bakstreverskhet. Veldig mange bruker mme, gjør det at de ikke burde få ha omsorg/hovedomsorg for barnet da?

• Liker 1
Skrevet

50/50 eller 60/40 ? Fordeler/ulemper? Vi bor en halvtime unna hverandre i samme kommune, skal på mekling. Ungen er 1 og et halvt år. Fint om dere vil dele erfaringer med meg som er helt uerfaren på dette punktet.

Anonymous poster hash: bb06f...d1f

For 1,5 åring vil jeg heller si 60/40 eller 70/30 deling.

Dette forutsetter at far også har tatt del i barnets liv og at barnet stoler på far. Nå antar jeg at mor har hatt mesteparten av permisjonen.

Anonymous poster hash: 2627f...932

Skrevet

50/50 eller 60/40 ? Fordeler/ulemper? Vi bor en halvtime unna hverandre i samme kommune, skal på mekling. Ungen er 1 og et halvt år. Fint om dere vil dele erfaringer med meg som er helt uerfaren på dette punktet.

Anonymous poster hash: bb06f...d1f

50/50 er for 2 likeverdige foreldre som er trygge, voksne og som samarbeider og har god kommunikasjon om barna. 50/50 fordrer at dere bor i samme nabolag, f.eks 5-10 min.i gangavstand: det er best for barna.

Du skriver at du bor et godt stykke unna barnas far og det høres ikke ut som om dere har et veldig godt klima. Da bør far eller du ha hovedomsorgen og den andre besøke...

Anonymous poster hash: 14290...b13

Skrevet

Dere som mener barna har det greit med 50/50 ordning e.l...er dere skilsmissebarn selv og vet hvordan det oppleves over lang tid? Eller har spurt disse barna hvordan de liker det? Syns ikke barn i noen alder burde ha en så rotete oppvekst, aller best dersom de har ett hjem og er på besøk hos den andre innimellom.

Flere opplever at 50/50 fungerer utmerket for alle i familien.

Kjenner til en familie der mor hadde 70% og far "besøk"/30%.

Da barna kunne snakke i setninger ba de om å få bo mer hos sin far.

Pga barna selv og deres vilje, flyttet mor og far nærmere hverandre og avtalte 50/50 fra barna var 5 år: fordi barna maste om det selv!

I dag er barna 15 og 20 år og den eldste studerer finans i USA mens den yngste bor 50/50 hos mor og far og går på skolen i samme nabolag: alle er fornøyd.

Forøvrig: ingen av foreldrene fikk nye kjærester.

Skrevet

Latterlige holdninger du fremstiller her, makan til bakstreverskhet. Veldig mange bruker mme, gjør det at de ikke burde få ha omsorg/hovedomsorg for barnet da?

Du kan si det er latterlige holdninger så mye du vil, men ifølge rettssystemet så er det pr dags dato fremdeles mor som oftest får hovedomsorgen. Tror du det er uten grunn også?

Skrevet

Du kan si det er latterlige holdninger så mye du vil, men ifølge rettssystemet så er det pr dags dato fremdeles mor som oftest får hovedomsorgen. Tror du det er uten grunn også?

Hvorfor svarte du ikke på det med mme?

Hadde jeg blitt tvunget til å være mer hos mor bare fordi hun fødte meg hadde jeg ikke hatt mye til overs for den dama. Dette de ikke en sund holdning. Viss du skal se på det sånn så kan du ikke bli gravid uten en sædcelle heller, så da er vell barnet egentlig fars, siden det var han som ga "deg" frøet.

Anonymous poster hash: 11ef9...cda

Skrevet

Det handler mer om hvem som er den primære omsorgspersonen for små barn. Hvem var mest hjemme rett etter fødsel? Hvem matet mest? Hvem var oppe om natten? Hvem hadde størsteparten av permisjonen? Hvem hadde permisjon da barnet var nyfødt? Hvem deltar på legetimer? Hvem følger til helsestasjonen? Hvem er hjemme når barnet er sykt? Der svaret er far på mer enn 50% av disse spørsmålene bør det være lik fordeling mellom hvem som "vinner". Er det hovedvekt av mor som har utført denne omsorgsdelen så skal barnet selvfølgelig være hos den det har best tilknytning hos. 

Flere opplever at 50/50 fungerer utmerket for alle i familien.

Kjenner til en familie der mor hadde 70% og far "besøk"/30%.

Da barna kunne snakke i setninger ba de om å få bo mer hos sin far.

Pga barna selv og deres vilje, flyttet mor og far nærmere hverandre og avtalte 50/50 fra barna var 5 år: fordi barna maste om det selv!

I dag er barna 15 og 20 år og den eldste studerer finans i USA mens den yngste bor 50/50 hos mor og far og går på skolen i samme nabolag: alle er fornøyd.

Forøvrig: ingen av foreldrene fikk nye kjærester.

Det som er umulig er å vektlegge slike erfaringer. Et barn vil så og si ALDRI si nei til noen av sine foreldre. De blir styrt av samvittighet og redsel for å såre. At et barn sier det var fornøyd er ikke dermed sagt det er sant. 

Anonymous poster hash: 22253...540

Skrevet

Og for å svare på overskriften: Ingen av delene bør brukes på så små barn som TS har. Et fast bosted, samvær hos den andre og dagbesøk i barnets hjem. (Selv om samværsforelderen ikke har barnet på overnatting kan det fortsatt treffe barnet like ofte) 

Så små barn skal ha kun et hjem. Det er udiskutabelt. 

Anonymous poster hash: 22253...540
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor svarte du ikke på det med mme?

Hadde jeg blitt tvunget til å være mer hos mor bare fordi hun fødte meg hadde jeg ikke hatt mye til overs for den dama. Dette de ikke en sund holdning. Viss du skal se på det sånn så kan du ikke bli gravid uten en sædcelle heller, så da er vell barnet egentlig fars, siden det var han som ga "deg" frøet.

Hva er mme? Og dessuten, så tror jeg kanskje at man er veldig farget av egne opplevelser når man har meninger om en ting. Slik er det i alle fall for meg, og derfor mener jeg som jeg gjør. På grunnlag av det jeg selv har opplevd, og det jeg selv har blitt fortalt.

Skrevet

Hva er mme? Og dessuten, så tror jeg kanskje at man er veldig farget av egne opplevelser når man har meninger om en ting. Slik er det i alle fall for meg, og derfor mener jeg som jeg gjør. På grunnlag av det jeg selv har opplevd, og det jeg selv har blitt fortalt.

Mme = morsmelk erstatning

Det er sant, men da kan du ikke skrive at det er en selvfølge at barnet skal være hos mor. Du syns kanskje det, men det er absolutt ikke en selvfølge. Far har like mye rett til hovedomsorg som far så lenge det ikke er til skade for barnet. Mor har ikke ene rett eller bestemmer mer bare fordi hun fødte barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...