Gå til innhold

Oppsigelse av leilighet - brudd på kontrakt?


kissi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg leier en leilighet som var annonsert med vedfyring. Det var en av grunnene til av jeg valgte denne leiligheten. Etter å ha flyttet inn viser det seg derimot at ovnen ikke fungerer. Jeg varsler huseier om dette, og han sier han skal ordne det i sommer. Sommeren kommer, og jeg kontakter ham og spør om han har tenkt å ordne ovn. Får da til svar at han skulle prøve å ordne det i løpet av høsten. Prøver å kontakte ham nå, men da får jeg ikke svar. 

Nå leter jeg veldig etter en ny leilighet, siden jeg ikke orker å bo her lenger. Kan dette regnes som brudd på avtalen, og vi kan unngå den ordinære oppsigelsestiden? Noen som har noen formening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. At vedovnen ikke fungerer er ikke en så alvorlig mangel at du kan heve kontrakt. Du kan for øvrig høre med utleier om du kan hente inn håndverker til å få fikset den, og da trekke av utgiftene på husleien.

Anonymous poster hash: d32dc...9fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg leier en leilighet som var annonsert med vedfyring. Det var en av grunnene til av jeg valgte denne leiligheten. Etter å ha flyttet inn viser det seg derimot at ovnen ikke fungerer. Jeg varsler huseier om dette, og han sier han skal ordne det i sommer. Sommeren kommer, og jeg kontakter ham og spør om han har tenkt å ordne ovn. Får da til svar at han skulle prøve å ordne det i løpet av høsten. Prøver å kontakte ham nå, men da får jeg ikke svar. 

Nå leter jeg veldig etter en ny leilighet, siden jeg ikke orker å bo her lenger. Kan dette regnes som brudd på avtalen, og vi kan unngå den ordinære oppsigelsestiden? Noen som har noen formening om dette?

Du kan kreve avslag i husleie pga mangel (les paragraf 2-11 i husleieloven). Om utleier ikke viser intresse til å rette mangelen har du rett til å rette det opp selv og få dine utgifter dekket av utleier, jf. husleieloven paragraf 2-10.

 

Dessverre må en leilighet nesten vare ubeboelig for at du skal kunne heve kontrakten. Ellers kan utleier kjapt gå til rettssak mot deg.

Anonymous poster hash: e1410...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster jo ekstra for deg å fyre med strøm i stedet da.

Anonymous poster hash: 112b8...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør det. Det er en gammel leilighet med dårlig isolasjon, så det krever en del strøm til oppvarming. Ved har jeg enkel og billig tilgang på, så da hadde det blitt noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...