Gå til innhold

Dere andre med 6 åringer...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye leker deres barn med andre barn uten om skolen? Min sønn går ikke på sfo og er dermed kun hjemme etter skolen. Han driver heller ikke med noen fritidsaktiviteter. Og det er skjelden han har noen å leke med på helg. Prøvd å spørre om det er noen han er int i å be hjem, men det er kun den ene vennen han vil leke med. Og denne vennen er jo ofte opptatt med andre ting så han kan ikke så ofte. Syns det er litt vondt for jeg vil ikke at han skal bli ensom.



Anonymous poster hash: 95561...29c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min går på SFO, og vi er hjemme litt før kl 17. Så er det middag og lekser og dusjing, og da er det plutselig tid for kvelden. Så i ukedagene er det ytterst sjelden at han leker med noen (andre enn søsken/oss)

De fleste helger leker han med noen, men sjelden begge dagene.

 

Det er opp til dere som foreldre å sørge for at barnet får venner. Selv om han ikke selv tar initiativet til å invitere noen på besøk, må dere det. Spør hvem han har lekt med på skolen, prøv å snappe opp et navn eller to. Så sender du en melding (regner med dere har fått klasselister med telefonnummer) og skriv at ditt barn gjerne vil leke med NN, og spør om han har lyst å komme på besøk på lørdag.

Så håper du på at dere får en invitasjon neste gang. Hvis det drøyer, så kan du skrive at ditt barn har lyst å besøke NN og spør om det passer det til helgen.

 

 

Dette må DERE sørge for, dere kan ikke la dette være opp til barnet.

Og hvem har valgt at barnet ikke skal gå på fritidsaktivitet? Dersom dere ønsker at han skal det, så melder dere han bare på, og tar han med dit, nesten uavhengig av om han selv har ytret ønske om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min går på SFO og leker i tillegg med andre tre-fire dager i uka. Han har hittil ikke bedt med noen hjem, men det er alltid unger ute og leker i gata her (er heldig at flere i klassen bor rett i nærheten)

Edit: og de bytter da på om de leker ute, eller inne hos hos eller hjemme hos noen av de andre.

Endret av Edie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at SFO er den store sosiale arenaen på skolen og at de som ikke har SFO faller litt utenfor. Det er synd at det er slik og SFO er dyrt og for de som ikke har to arbeidende foreldre skaper det derfor et skille mellom de som har råd og de som ikke har råd. Har dere råd og mulighet til å velge SFO ville jeg gjort det i allefall noen dager i uken. Inviter med klassekamerater hjem etter skolen. Der er dere som må legge til rette for vennskap.

 

Vi bor ikke i umiddelbar nærhet til andre barn i storebrors klasse. Vi har med venner hjem fra skolen i snitt en gang i uken og ellers leker han mest med nabogutten som går et par trinn over og har besøk/er på besøk innimellom i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min går på SFO, og vi er hjemme litt før kl 17. Så er det middag og lekser og dusjing, og da er det plutselig tid for kvelden. Så i ukedagene er det ytterst sjelden at han leker med noen (andre enn søsken/oss)

De fleste helger leker han med noen, men sjelden begge dagene.

 

Det er opp til dere som foreldre å sørge for at barnet får venner. Selv om han ikke selv tar initiativet til å invitere noen på besøk, må dere det. Spør hvem han har lekt med på skolen, prøv å snappe opp et navn eller to. Så sender du en melding (regner med dere har fått klasselister med telefonnummer) og skriv at ditt barn gjerne vil leke med NN, og spør om han har lyst å komme på besøk på lørdag.

Så håper du på at dere får en invitasjon neste gang. Hvis det drøyer, så kan du skrive at ditt barn har lyst å besøke NN og spør om det passer det til helgen.

 

 

Dette må DERE sørge for, dere kan ikke la dette være opp til barnet.

Og hvem har valgt at barnet ikke skal gå på fritidsaktivitet? Dersom dere ønsker at han skal det, så melder dere han bare på, og tar han med dit, nesten uavhengig av om han selv har ytret ønske om det.

 

Jeg er hjemmeværende og derfor har vi tenkt at det ikke er noe behov for sfo. Vi har kun en inntekt da jeg er hjemme med mindre søsken og har derfor egt ikke råd til sfo.  

 

Fritidsaktiviteter har jeg prøvd å foreslå i hopetall. Vi har vært og sett på aktiviteter, men han vil ikke. Og jeg vil ikke presse han inn i noe for da blir det jo ingen glede i det. 

 

Han nevner kun navnet på denne ene vennen når jeg spør hvem han vil ha på besøk. Skulle ønske han fant noen andre å leke med på skolen også slik at det var lettere for oss å få tak i navn på noen han vil ha på besøk.

Anonymous poster hash: 95561...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaller også sfo, det er der de er sosiale. Jeg er hjemme i permisjon dette første året, og kunne egentlig tenkt meg og spare de pengene sfo koster, men alle anbefalte at førsteklassingene går på det i hvertfall noen dager i uken.

 

Min er i tillegg med på fotball og har venner med hjem en gang i blandt, og nabogutter fra klassen som kommer innom noen dager i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han nevner kun navnet på denne ene vennen når jeg spør hvem han vil ha på besøk. Skulle ønske han fant noen andre å leke med på skolen også slik at det var lettere for oss å få tak i navn på noen han vil ha på besøk.

Anonymous poster hash: 95561...29c

 

 

Men da må du vinkle det litt annerledes. Ikke spør hvem han vil ha på besøk. Han kjenner dem ikke godt nok ennå til å vite det. Spør hva han gjorde på skolen, hvem han var på lag med i gymmen, hvem han sitter ved siden av i klasserommet. Se på klassebildet om dere har det, spør hva de ulike heter. Se på klasselisten og finn ut hvem som bor nærmest, og bare inviter. Så informerer du bare gutten din om at "på lørdag kommer Gunnar, han skal være her i to timer". Når Gunnar kommer, sørger du for å sette dem i lek hvis de har problemer med å finne på noe sammen. Spill et spill sammen med dem eller hjelp dem å bygge bilbane.

 

Vi meldte våre barn på svømmekurs. Samtalen gikk som følger: "Har dere lyst å bade i bassenget på fredag?" "JAA!". "Har dere lyst å bade hver eneste fredag?" "Jaaa!" "Så gøy, da gjør vi det. Men denne badingen er bare for barn, alle voksne må sitte på benken for bassenget er jo ikke så stort. Men det gjør ingenting, jeg kan jo bare se på dere imens"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også sende en mail til lærer og spørre hvem han går godt overens med. Så sender du bare en melding til foreldrene og spør om X vil komme og leke en helg eller bli med hjem etter skolen en hverdag. Min andreklassing har bare SFO tre dager i uken så de to andre dagene er en fin mulighet til å ha med noen hjem og kommer foreldrene og henter hos oss i stedet for SFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre i ferd med å bli slik at "alle" går på sfo... Vi måtte søke vår inn etter et halvt år på skolen i fjor, for han var rett og slett litt ensom på ettermiddagen. Jeg var i permisjon og hadde tenkt at det var koselig å få han hjem, men det er utrolig hvor viktig venner er i skolealder, det merket vi!

Anonymous poster hash: 8309d...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør læreren hans hvem han fungerer godt sammen med på skolen, som tips til hvem dere kan invitere hjem :) 



Anonymous poster hash: 917ac...8a0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er seksåringen ofte sammen med venner etter SFO/skole. De sykler til hverandre.

Vi har veldig fleksible jobber, og i utgangspunktet ikke behov for full plass på sfo, men om datteren får velge, er hun på SFO etter skolen, om vi ikke har avtalt at hun skal ha med noen hjem.

Kan du ta kontakt med foreldre til klassekamerater som bor i nærheten, Og avtale å møtes i helgen, eller etter skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...