Gå til innhold

Har ikke utlendinger/innvandrere fastlege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter nå på legevakten og venter for endte gang (driver på med mye vaksiner/påfyll etc i forbindelse med reise) og har lagt merke til før at det er veldig mange utlendinger her, sånn typ snakker veldig dårlig norsk og kanskje er relativt nye i landet. Har ikke disse fastlege? Er det noen grunn til at det kryr av utlendinger her og er veldig få nordmenn? :-)

Er ikke rasistisk av noe slag, de plager meg aldeles ikke! Har bare lagt merke til det, og ble nyskjerrig...

Anonymous poster hash: beaa3...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i all verden bruker du legevakten som vaksinestasjon? Vet du at det er for akutt syke eller? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min lokale legevakt så er det ikke snurten av noe "innvandrere" det sitter mennesker med norsk statsborgerskap der og venter på å få en akutt behandling.

 

.. ikke vaksiner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg sitter nå på legevakten og venter for endte gang (driver på med mye vaksiner/påfyll etc i forbindelse med reise) og har lagt merke til før at det er veldig mange utlendinger her, sånn typ snakker veldig dårlig norsk og kanskje er relativt nye i landet. Har ikke disse fastlege? Er det noen grunn til at det kryr av utlendinger her og er veldig få nordmenn? :-)

Er ikke rasistisk av noe slag, de plager meg aldeles ikke! Har bare lagt merke til det, og ble nyskjerrig...

Anonymous poster hash: beaa3...103

 

Legevakten kl 10 om formiddagen? Den har åpent fra kl 16 om ettermiddagen og til kl 8 neste morgen :P I min logikk skal du nå være på et vanlig legekontor, - og om du ikke er det så skal du heller dra fra legevakta og dit. Eller til vaksinasjons-kontoret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed om å gå hit, og har kjørt hele programmet her! Det vet da ikke jeg hvorfor jeg har, jeg bare "følger ordre"!!! Drit nå i det da, svar heller på spørsmålet hvis du kan....

Anonymous poster hash: beaa3...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legevakten kl 10 om formiddagen? Den har åpent fra kl 16 om ettermiddagen og til kl 8 neste morgen :P I min logikk skal du nå være på et vanlig legekontor, - og om du ikke er det så skal du heller dra fra legevakta og dit. Eller til vaksinasjons-kontoret :)

Noen steder finnes det såkalt "dag-legevakt" som kan brukes når man ikke kan vente i flere uker på time hos fastlegen.

Anonymous poster hash: 2fc84...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed om å gå hit, og har kjørt hele programmet her! Det vet da ikke jeg hvorfor jeg har, jeg bare "følger ordre"!!! Drit nå i det da, svar heller på spørsmålet hvis du kan....

Anonymous poster hash: beaa3...103

Utlendinger og innvandrere har fastlege, som alle andre i landet. Har du fastlege? Hvorfor er du på legevakta da?

Anonymous poster hash: c35e7...763

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utlendinger og innvandrere har fastlege, som alle andre i landet. Har du fastlege? Hvorfor er du på legevakta da?

Anonymous poster hash: c35e7...763

Ja eg har fastlege, jeg vet som sagt ikke hvorfor jeg er her, jeg bare gjør det jeg har fått beskjed om. Og jeg har fått beskjed om å gjøre det her.

Anonymous poster hash: beaa3...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed om å gå hit, og har kjørt hele programmet her! Det vet da ikke jeg hvorfor jeg har, jeg bare "følger ordre"!!! Drit nå i det da, svar heller på spørsmålet hvis du kan....

Anonymous poster hash: beaa3...103

De har bare fastlege om de har norskt personnummer, så nei vil tro en del ikke har det. De som venter på asylsøknaden har ikke det, turister har ikke det osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har bare fastlege om de har norskt personnummer, så nei vil tro en del ikke har det. De som venter på asylsøknaden har ikke det, turister har ikke det osv. 

Hvis du har d-nr så har du også mulighet for fastlege. 

Anonymous poster hash: 82d71...370

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed om å gå hit, og har kjørt hele programmet her! Det vet da ikke jeg hvorfor jeg har, jeg bare "følger ordre"!!! Drit nå i det da, svar heller på spørsmålet hvis du kan....

Anonymous poster hash: beaa3...103

 

Det har jeg nå virkelig allerede gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få fastlege må man være bosatt som flyktning eller innvandrer. Mens de sitter på asylmotak og venter på bosetting i kommune har de ikke egen fastlege.

Fremmearbeidere som kommer fra f.eks. Polen og jobber en periode i Norge, så har de ikke egen fastlege. De som kommer og er her på turistvisum har heller ikke fastlege.

Mange med tildelt fastlege går og på Norsk kurs og kan ikke ha fravær, forstår ikke eller har ikke fått opplæring i hvordan akutt timer hos fastlegen fungerer og havner på "akutten" fordi det systemet har de fått opplæring i og forstår!

Og som et lite PS til de som ikke vet at der i store byer er døgnbemannede legevakter, med en jevn strøm av folk hele døgnet.......

Anonymous poster hash: e7eb8...b34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å få fastlege må man være bosatt som flyktning eller innvandrer. Mens de sitter på asylmotak og venter på bosetting i kommune har de ikke egen fastlege.

Fremmearbeidere som kommer fra f.eks. Polen og jobber en periode i Norge, så har de ikke egen fastlege. De som kommer og er her på turistvisum har heller ikke fastlege.

Mange med tildelt fastlege går og på Norsk kurs og kan ikke ha fravær, forstår ikke eller har ikke fått opplæring i hvordan akutt timer hos fastlegen fungerer og havner på "akutten" fordi det systemet har de fått opplæring i og forstår!

Og som et lite PS til de som ikke vet at der i store byer er døgnbemannede legevakter, med en jevn strøm av folk hele døgnet.......

Anonymous poster hash: e7eb8...b34

Takk for saklig og utfyllende svar! :-) Da skjønner jeg litt mer! 

Anonymous poster hash: beaa3...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet en periode med veiledning av utlendinger, og måtte da sette meg inn i regelverk og ta noen telefoner til instanser osv. Lærte da at om de bare har d-nummer, så har de ikke rett på fastlege. De må da enten ringe rundt til legekontor som kan være tilbøyelige til å ta de imot likevel, eller dra på legevakten. Når det kommer feks. en ester på jakt etter sesongarbeid pga. Schengen-Avtalen, så skjønner jeg at de ikke anser privatlege som et alternativ (det gjør jo også de færreste norske).

Anonymous poster hash: ffb12...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...