Gå til innhold

hva kan man forvente av bedring etter...


gangnedsol i elg

Anbefalte innlegg

Var hos legen i dag, etter å ha hangla i 9 dager. hadde crp på 99, (eller heter det cpr?)

Gledet meg til å føle meg bedre. Men nå, 13 timer seinere å ha tatt første dosen antibiotika, føler jeg meg like elendig. Høy feber, hodeverk, hosting.

Så jeg er skuffet. Når kan jeg regne med å begynne å føle meg bedre?

En annen ting: Er det ikke noe galt med systemet, for når apoteket ikke hadde den styrken på antib. som legen hadde foreskrevet,(det var en lagerfeil) var eneste mulighet de hadde å gi meg (etter en tlf til legen min) en dobbelt så sterk kur. Dvs at jeg nå har 7 døgndoser for mye.

Ville det ikke vært mere fornuftig om de på apoteket hadde hatt muligheten til å dele en eske i to?

I og med at jeg har så flust med antib, er det fristende å ta mere enn jeg skal,og jeg har faktisk tatt en halv dose ekstra allerede. (Who's stopping me liksom?)

Er ikke dette en systemfeil? Jeg syns det. Hva syns dere?

Endret av oh bogger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes at både legen og apoteket ikke har gjort jobben sin..

Legen kan ikke pålegge apotekarbeidere å dele en eske i to, tror jeg. Ellers ville han nok ha ordnet det. Nei, det virket som at det var regelementet på apoteket som var problemet. Stivbeinte regler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen i dag, etter å ha hangla i 9 dager. hadde crp på 99, (eller heter det cpr?)

Gledet meg til å føle meg bedre. Men nå, 13 timer seinere å ha tatt første dosen antibiotika, føler jeg meg like elendig. Høy feber, hodeverk, hosting.

Så jeg er skuffet. Når kan jeg regne med å begynne å føle meg bedre?

En annen ting: Er det ikke noe galt med systemet, for når apoteket ikke hadde den styrken på antib. som legen hadde foreskrevet,(det var en lagerfeil) var eneste mulighet de hadde å gi meg (etter en tlf til legen min) en dobbelt så sterk kur. Dvs at jeg nå har 7 døgndoser for mye.

Ville det ikke vært mere fornuftig om de på apoteket hadde hatt muligheten til å dele en eske i to?

I og med at jeg har så flust med antib, er det fristende å ta mere enn jeg skal,og jeg har faktisk tatt en halv dose ekstra allerede. (Who's stopping me liksom?)

Er ikke dette en systemfeil? Jeg syns det. Hva syns dere?

Antibiotikaresistens burde stoppe deg.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibiotikaresistens burde stoppe deg.

Skjønner hva du mener, men har faktisk ikke brukt noen form for antibiotika de siste 10 åra. Så dette er en spesiell anledning. Man kan ikke la være å ta det når man har en senkning på 99.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, men har faktisk ikke brukt noen form for antibiotika de siste 10 åra. Så dette er en spesiell anledning. Man kan ikke la være å ta det når man har en senkning på 99.

Det er ikke bare deg det kan gå utover, men andre også.

 

Uansett, så kan det ta 3-5 dager før du merker du er bedre etter AB-start. HVIS det er bakterielt

Anonymous poster hash: 6a591...f68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antibiotika begynner ikke normalt å virke før etter 3 til 4 dager etter første dose.

Apoteket kan ikke alltid beregne hvor mye av en vanlig antibiotikakur legene skriver ut og bestille inn i store menger for sikkerhetsskyld.

Du har neppe fått en "dobbelt så sterk" antibiotikakur. Du har sannsynligvis fått et annet antibiotikum enn det du først fikk. Du kan dermed ikke sammenligne styrken direkte i tall. Jeg går ut i fra at du ikke er farmasøyt?

Å ta mer enn du har fått foreskrevet fra legen kan gi deg skader i både lever og nyrer, ingen andre enn deg selv kan stoppe deg. Men er du glad i kroppen din, så følger du bruksanvisningen fra lege og apotek.

God bedring. :blomst:

Anonymous poster hash: 2d15c...133

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibiotika begynner ikke normalt å virke før etter 3 til 4 dager etter første dose.

Apoteket kan ikke alltid beregne hvor mye av en vanlig antibiotikakur legene skriver ut og bestille inn i store menger for sikkerhetsskyld.

Du har neppe fått en "dobbelt så sterk" antibiotikakur. Du har sannsynligvis fått et annet antibiotikum enn det du først fikk. Du kan dermed ikke sammenligne styrken direkte i tall. Jeg går ut i fra at du ikke er farmasøyt?

Å ta mer enn du har fått foreskrevet fra legen kan gi deg skader i både lever og nyrer, ingen andre enn deg selv kan stoppe deg. Men er du glad i kroppen din, så følger du bruksanvisningen fra lege og apotek.

God bedring. :blomst:

Anonymous poster hash: 2d15c...133

Jeg er ikke farmasøyt men sånn var det: Skulle hatt clarithromycin 250 mg. 14 tabletter. Fikk (fordi de ikke hadde den) i stedet clarithromycin 500 mg. 14 tabletter.

Dette var for at jeg skulle slippe å måtte dra langt avgårde i min tilstand.

En system-feil. Mennesker er nødt til å følge de reglene som gjelder. Og når det ikke er lov å dele en eske i to, så er det ikke lov.

Takk ! Det var veldig fint at du sa at det tar tre -fire dager før kuren begynner å virke. Det var akkurat det jeg trengte å få svar på. :biggrin:

Endret av oh bogger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ikke bare deg det kan gå utover, men andre også.

 

Uansett, så kan det ta 3-5 dager før du merker du er bedre etter AB-start. HVIS det er bakterielt

Anonymous poster hash: 6a591...f68

 

3-5 dager, okey. Flott:-) Ypperlig:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nå har fått 500 mg. I stedenfor 250 mg. Så vil jeg tro du skal ta halve dosen av 500 mg i steden for dobbel dose av 250 mg. Da er du på samme døgndosen.

Anonymous poster hash: 2d15c...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nå har fått 500 mg. I stedenfor 250 mg. Så vil jeg tro du skal ta halve dosen av 500 mg i steden for dobbel dose av 250 mg. Da er du på samme døgndosen.

Anonymous poster hash: 2d15c...133

Ok, hvis du ikke tror meg. Det står: 1 tablett daglig i 7 dager. = 7 tabletter.

Antall tabletter jeg har fått= 14.

ferdig snakka

denne tråden er løst for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis du ikke tror meg. Det står: 1 tablett daglig i 7 dager. = 7 tabletter.

Antall tabletter jeg har fått= 14.

ferdig snakka

denne tråden er løst for min del.

Men det er jo fordi det er det legen din har rekvirert.De på apoteket har ikke lov å endre på legens ordlyd,men et hvert oppegående menneske burde forstå at så lenge apoteket ikke hadde den dosen legen rekvirerte på lageret så skal man allikevel følge legens råd. Og spør du meg så var jo de på apoteket snille. De kunne ha sagt at nei det har vi ikke du må gå et annet sted,men i stedet ga de deg det de hadde.

Anonymous poster hash: 3b01e...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan ikke pålegge apotekarbeidere å dele en eske i to, tror jeg. Ellers ville han nok ha ordnet det. Nei, det virket som at det var regelementet på apoteket som var problemet. Stivbeinte regler....

Det var heller ikke det jeg skrev.. Men begge instanser burde opplyst deg litt bedre om medikamentet du fikk utskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk tablettene. Jeg syns de som jobber på apotekene er kjempehyggelige og har stor respekt for den jobben de gjør. En stor bukett roser til alle som jobber i servicenæringen forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var heller ikke det jeg skrev.. Men begge instanser burde opplyst deg litt bedre om medikamentet du fikk utskrevet.

Ja det har du helt rett i. Det var litt forvirrende...

 

Men er som sagt glad jeg slapp å dra til et annet apotek...puh.

 

og den ekstra antibiotikaen kan jeg kanskje selge på svartebørsen, neida....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...