Gå til innhold

Splittet familier i julen

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Mor og stefar (gjennom 21 år) har flyttet fra hverandre. Jeg har bodd for meg selv i 8 år nå, og søstra mi flyttet hjemmefra i fjor. Andre søstra mi bor hos stefar min, og lillebror bor hos mor mi.

Julen har alltid vært den tiden på året som er familiens tid for oss, da alle er venner og glade. Vi har ange faste tradisjoner, og jul er den ferien jeg setter høyest.

Nå blir det vel kanskje ikke slik mer?

Ikke kan alle være hos mor mi, da leiligheten hennes er LITEN, og hos stefaren min blir det tomt uten min mor.

Det jeg tenkte på, er om alle kan være sammen,

altså både mor, stefar og vi unga. Men hvordan blir dette i praksis? De er venner og snakker bedre sammen nå enn noen gang. Men det er klart, om de skal ha en hel kveld sammen blir det vel litt anstrengt? Klart, det er jo andre ting de kan fokusere på enn hverandre...

I såfall blir det jo hjemme hos stefar min, og alle må være med på forberedelsene selvsagt, vasking og pynting og alt det som skal gjøres til jul.

(han er nemlig IKKE renslig av seg på noen måter

etter at han ble for seg selv, så noe må vi hjelpe med

skal det i det hele tatt blir koselig :-))

Noen andre som har erfaring på den type feiring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen erfaring med det, men syns det hørtes ut som en god ide! Spør de involverte - og sier de ja, så setter du i gang og planlegge.

Lykke til !

Skrevet

Kan bare snakke fra egen erfaring som gjaldt barn som bor hjemme. Jeg har i over ti år feiret jul med eksen, våre felles unger og familie på begge sider. Det har fungert godt. Det fungerte iallfall godt så lenge ingen av oss hadde ny partner. Nå har jeg ny samboer og i år skal jeg feire min første jul uten unger :-(

Om det skal fungerer så må iallfall alle voksne ville det. Eneste muligheten til å finne ut av det er å spørre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Brunhilde: Tusen takk for det :P

Persille: Jeg tror faktisk både mor og stefar kommer til og gå med på det. Ialle fall så lenge situasjonen er som den er i dag. Veldig ok og holde familien samlet om ikke annet enn for julefreden og tradisjonen sin skyld.

Skjønner at dette funker dårlig om en av dem hadde fått en ny partner, så kanskje blir det eventuelt siste jula? Men det orker jeg ikke tenke på :tunge1:

Blir vel rart for deg å, første jul uten unger.

Men med ny kjæreste, nye impulser og nye tradisjoner vil jeg tro, spennende :)

Jeg har samboer her jeg bor, men må hjem hver jul,

til mine svigerforeldre sin fortvilelse *smile*

Har sagt jeg skal feire jul hjemme helt til jeg får

barn selv.

Håper denne jula går i orden...

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå feirer ikke jeg jul sammen med faren til sønnen min. Men hadde det kommet spørsmål fra han om det, så hadde jeg vurdert det.

Foreldrene til xn min var skilt og dem feiret jul sammen i mange år etterpå og det til tross for at sønnen dems var voksen. Gikk da fint det.. Selvsagt måtte vi "oppdra" faren hans litt da sønnen vår ble født. Men han godtok det..( Han hadde manerer som ikke lignet grisen, eller han hadde ikke noen i det hele tatt...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...