AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #1 Skrevet 15. september 2015 Jeg vurderer å ta en brystreduksjon pga store og tunge bryster. Har noen spørsmål jeg håper det er noen som kan svare på her som har erfaring: Gikk brystene tilbake til den gamle størrelsen? Fikk dere til å fullamme/delamme? Anonymous poster hash: d644c...a4c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #2 Skrevet 15. september 2015 Ikke gjort det selv men har to venninner som gjorde det. Ingen av dem fikk til å amme, dette er veldig vanlig. Puppenes størrelse er de samme som etter operasjonen. Personlig synes jeg arrene blir veldig stygge, og de tar ofte så mye brystveb at puppene ser proporsjonalt for små ut (hvis du er overvektig). Ville tenkt meg godt om. Anonymous poster hash: e4e75...ba2
Gjest agnesb Skrevet 15. september 2015 #3 Skrevet 15. september 2015 (endret) Jeg har gjort det av samme grunn. Reduksjon med løft, så de tok av hele nippelen og flyttet den opp. Så jeg har det «t» arret. Jeg er gravid nå, termin snart og tror amming kommer til å gå fint. Melken har ihvertfall funnet veien igjen, så jordmor sa det var ett godt tegn. Renner godt ut på begge sider, når jeg klemmer. Gjort side uke 9. Ofte stopper ammingen det opp da melkegangene ikke er åpne. Om jeg blir plaget mere med betennelser o.l. aner jeg ikke. Utseende messig er de ikke like faste som i starten. De sank fort igjen etter 4-5 mnd synes jeg, så dette har jeg klaget på og skla inn til kosultasjon før jeg føder, så de ikke kan skylde på ammingen. Dog skal man ikek gå verken opp eller ned 3 kg da dette kan ødelegge. Og det har jeg gjort. Gikk ned 13 kg ifjor og gåt det opp igjen etterpå. Så er vel litt selvforskyld og. (så dette er jo ikke pga graviditet om det var det du tenkte på, men tipper de ikke akkurat blir bedre når jeg er ferdig nå) Men om jg får en ny operasjon dekket, skal jeg ta ut mere gram og sette inn implantater.. Jeg er 23 og vil veldig gjerne kunne gå med tube topp og føle meg vel.. Tror jeg fjernet rundt 1 kg tilsammen, så ikke sånn ekstremt masse men en god del. Må og legge til at jeg har ekstremt pigmentmerker rundt arene som gjør det styggere og...... men dette er jo ikke kirurgens feil egentlig.. Men barn eller ikke. Dette har endret livet mitt. Jeg klarte og gå ned masse etterpå, lettere og tene, finne bh, føle meg fin. Jeg er slank og måtte bruke typ 42-44 i overdeler. Nå får jeg fint på meg 38. Det har vært verdt det uansett om de ikke ser like flotte ut lenger:) beklager for litt langt svar Endret 15. september 2015 av agnesb
Lilla-dings Skrevet 15. september 2015 #4 Skrevet 15. september 2015 (endret) Jeg har vært til konsultasjon og har fått operasjon innvilget, men fordi jeg ikke var ferdig med barn ønsket jeg å vente i samråd med legen. 1. Amming. 2. Jeg fikk kjempemye melk sist gang jeg ammet, og sjangsen er derfor stor for at puppene får en del løshud etter endt ammeperiode dersom jeg opererer først. Samtidig er det også mulighet for å få reduksjon med løft, hvor løftet kan være "bortkastet" etter en runde amming. 3. Et svangerskap kan gjøre mye med vekten din. Ergo kan puppene vokse både av hormoner og vektoppgang. Og til deg noen hakk over; hadde du daglig kommet hjem med "søkk" i skuldrene etter bh-stroppene, smerter i nakke og hode, samt måtte gå på spesialbutikker og kjøpe svindyre bh-er for å gjøre hverdagen din mest komfortabel - så hadde du nok sett på arrene som en bagatell. Man får ikke innvilget reduksjon for å "fikse på puppene", det er når helsemessige årsaker tilsier at det er fornuftig. Jeg opererer ikke for å vise puppene til verden, men for å kunne ha en normal hverdag uten pupper til plage. Endret 15. september 2015 av Lilla-dings 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #5 Skrevet 15. september 2015 Jeg har hele tiden tenkt å gjøre det når jeg er ferdig barn. Hvor mye må de henge før det blir innvilget? Mine er etter tre ammeperioder 75H og veldig hengete.Anonymous poster hash: 12df9...e6d
Lilla-dings Skrevet 15. september 2015 #6 Skrevet 15. september 2015 Jeg har hele tiden tenkt å gjøre det når jeg er ferdig barn. Hvor mye må de henge før det blir innvilget? Mine er etter tre ammeperioder 75H og veldig hengete.Anonymous poster hash: 12df9...e6d Jeg vet ikke om det er spesifikke krav når det gjelder heng, da jeg fikk min operasjon innvilget grunnet tyngde. Men sålenge det er fysiske belastninger som legges til grunn, så får man det som regel gjennom. Ei venninne fikk det grunnet "sopp" under puppene (som følge av at det var konstant klamt).
Biloba Skrevet 15. september 2015 #7 Skrevet 15. september 2015 Jeg har vært til konsultasjon og har fått operasjon innvilget, men fordi jeg ikke var ferdig med barn ønsket jeg å vente i samråd med legen. 1. Amming. 2. Jeg fikk kjempemye melk sist gang jeg ammet, og sjangsen er derfor stor for at puppene får en del løshud etter endt ammeperiode dersom jeg opererer først. Samtidig er det også mulighet for å få reduksjon med løft, hvor løftet kan være "bortkastet" etter en runde amming. 3. Et svangerskap kan gjøre mye med vekten din. Ergo kan puppene vokse både av hormoner og vektoppgang. Og til deg noen hakk over; hadde du daglig kommet hjem med "søkk" i skuldrene etter bh-stroppene, smerter i nakke og hode, samt måtte gå på spesialbutikker og kjøpe svindyre bh-er for å gjøre hverdagen din mest komfortabel - så hadde du nok sett på arrene som en bagatell. Man får ikke innvilget reduksjon for å "fikse på puppene", det er når helsemessige årsaker tilsier at det er fornuftig. Jeg opererer ikke for å vise puppene til verden, men for å kunne ha en normal hverdag uten pupper til plage. Terskel for å tilby operasjon hos både offentlige og private har vært litt varierende, jeg kjenner i hvertfall helt normale kvinner som har blitt opererert både større og mindre.
Gjest Honeyblossom Skrevet 15. september 2015 #8 Skrevet 15. september 2015 Jeg har hele tiden tenkt å gjøre det når jeg er ferdig barn. Hvor mye må de henge før det blir innvilget? Mine er etter tre ammeperioder 75H og veldig hengete.Anonymous poster hash: 12df9...e6d Det har ikke noe med hvor mye de henger, men hvor store smerter og plager de gir deg. Ikke gjort det selv men har to venninner som gjorde det. Ingen av dem fikk til å amme, dette er veldig vanlig. Puppenes størrelse er de samme som etter operasjonen. Personlig synes jeg arrene blir veldig stygge, og de tar ofte så mye brystveb at puppene ser proporsjonalt for små ut (hvis du er overvektig). Ville tenkt meg godt om.Anonymous poster hash: e4e75...ba2 Hvordan arrene blir er forskjellig til person til person. Jeg har T-arr, men de er så og si usynlige, men som en sa litt lenger opp her; Vi gjør det for å få en bedre hverdag og da er det virkelig ikke arrene som er avgjørende.
Lilla-dings Skrevet 15. september 2015 #9 Skrevet 15. september 2015 (endret) Terskel for å tilby operasjon hos både offentlige og private har vært litt varierende, jeg kjenner i hvertfall helt normale kvinner som har blitt opererert både større og mindre. Jeg skjønte ikke helt hva du siktet til i mitt innlegg....? Edit: Hvis det var det jeg skrev angående å fikse puppene, så sa iallefall min lege at et kriterie for å få en slik operasjon dekket er plager som forårsakes direkte av belastningene puppene gir. At puppene er slappe og ikke ser pene ut var, ifølge legen, ikke nok til å få operasjonen dekket. Endret 15. september 2015 av Lilla-dings 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #10 Skrevet 15. september 2015 Jeg vurderer å ta en brystreduksjon pga store og tunge bryster. Har noen spørsmål jeg håper det er noen som kan svare på her som har erfaring: Gikk brystene tilbake til den gamle størrelsen?Fikk dere til å fullamme/delamme? Anonymous poster hash: d644c...a4c Dette kan ingen gi det et svar på, fordi det er helt individuelt og kommer an på hvordan kirurgen velger å operere. Noen kutter brystvortene og da kan du ikke amme. Andre lar brystvorten stå som en løvetann på stilk og klarer å jobbe seg rundt og å få bygd opp igjen et bryst rundt for å prøve å gjøre det mulig å amme etterpå. Når det er skrevet, så er det ikke anbefalt å gjøre brystreduksjon før du planlegger å bli gravid. Du må være klar over at brystene blir sydd veldig stramt igjen slik at du har struttepupper. (De fleste sier de føler seg stappet, etterpå.) Når du så blir gravid og brystene vokser, vil de ikke bli pene etterpå. Du får strekkmerker, huden er tynnere på grunn av opeerasjonen og dermed mindre elastisk og vil ikke gå tilbake til sitt gamle jeg, etter et svangerskap, eten du ammer eller ikke. Gjør deg ferdig med svangerskap og amming og vurder operasjon etterpå. Men vent til du får barn som er ferdig med bleier. Du blir hjelpeløs en periode etter en slik operasjon.Anonymous poster hash: 73b44...616 1
Lilla-dings Skrevet 15. september 2015 #11 Skrevet 15. september 2015 Dette kan ingen gi det et svar på, fordi det er helt individuelt og kommer an på hvordan kirurgen velger å operere. Noen kutter brystvortene og da kan du ikke amme. Andre lar brystvorten stå som en løvetann på stilk og klarer å jobbe seg rundt og å få bygd opp igjen et bryst rundt for å prøve å gjøre det mulig å amme etterpå. Når det er skrevet, så er det ikke anbefalt å gjøre brystreduksjon før du planlegger å bli gravid. Du må være klar over at brystene blir sydd veldig stramt igjen slik at du har struttepupper. (De fleste sier de føler seg stappet, etterpå.) Når du så blir gravid og brystene vokser, vil de ikke bli pene etterpå. Du får strekkmerker, huden er tynnere på grunn av opeerasjonen og dermed mindre elastisk og vil ikke gå tilbake til sitt gamle jeg, etter et svangerskap, eten du ammer eller ikke. Gjør deg ferdig med svangerskap og amming og vurder operasjon etterpå. Men vent til du får barn som er ferdig med bleier. Du blir hjelpeløs en periode etter en slik operasjon.Anonymous poster hash: 73b44...616 Det siste er svært viktig. Jeg skal ta min mens far er i pappaperm. Nettopp fordi en ikke kan løfte eller lignende, og siden han er mye bortreist grunnet jobb risikerer jeg å måtte vente til baby (som enda er i magen) er 4 år (og ikke må løftes inn og ut av bil) før jeg kan gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #12 Skrevet 15. september 2015 Jeg har hele tiden tenkt å gjøre det når jeg er ferdig barn. Hvor mye må de henge før det blir innvilget? Mine er etter tre ammeperioder 75H og veldig hengete.Anonymous poster hash: 12df9...e6d Utseende, tyngde eller heng, har ingen betydning for om enfår innvildet operasjon det handler om helseplager som følge av størrelse. Brystreduksjon med brystløft er det ingenting som heter. Ved reduksjonsplastikk må nødvendigvis brytene heves for å få dem redusert. Og du som gleder deg til å slippe å gå på spesialbutikk og kjøpe svindyre bher; jeg må skuffe deg. Reduksjonsplastikk kan føre til at du må ha spesialbher for å få bhene til å sitte under bysten, og ikke plutselig henge rundt halsen når du skal hente noe på øverste hylle i en butikk. Men dette er en bagatell i den store sammenhengen. Arr blir det alltid etter operasjoner, så en må velge om en vil ha arr eller være plaget med tung byste. Fysioterapi etter operasjon er noe mange og trenger. Anonymous poster hash: 73b44...616 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #13 Skrevet 15. september 2015 Det siste er svært viktig. Jeg skal ta min mens far er i pappaperm. Nettopp fordi en ikke kan løfte eller lignende, og siden han er mye bortreist grunnet jobb risikerer jeg å måtte vente til baby (som enda er i magen) er 4 år (og ikke må løftes inn og ut av bil) før jeg kan gjøre det. Du kan ikke kjøre bil før du kan løfte! De 6 første ukene etterpå skal du ikke løfteog gå med spesialbh. Her er mange som ikke vet og heller ikke forstår hvor stor en slik operasjon er, tydeligvis. Anonymous poster hash: 73b44...616 1
Lilla-dings Skrevet 15. september 2015 #14 Skrevet 15. september 2015 (endret) Du kan ikke kjøre bil før du kan løfte! De 6 første ukene etterpå skal du ikke løfteog gå med spesialbh. Her er mange som ikke vet og heller ikke forstår hvor stor en slik operasjon er, tydeligvis. Anonymous poster hash: 73b44...616 Ja, og derfor skal min gjennomføres når far har pappaperm og jeg har han her hele døgnet. At man ikke skal kjøre bil de første 6 ukene er en ting, en annen ting er når en er i stand til å løfte. Altså, selv om jeg får klarsignal på å kjøre bil får jeg ikke nødvendigvis klarsignal på å løfte mine barn. Derfor gjentar jeg, atter en gang, at det for meg ikke er mulig å få gjort operasjonen med mindre far er i pappaperm (eller har ferie i tilsvarende antall uker). Og jeg er også informert om mulige komplikasjoner som også er en av grunnene til at jeg venter til jeg har han hjemme hver dag og har noen uker å "buffre" med. Jeg har vært til konsultasjon, er blitt "godkjent" for operasjon - men har av eget ønske (og etter generell anbefalning fra lege) blitt anbefalt å vente til jeg var ferdig med barn. Så jeg har så mye peiling som jeg kan ha så langt i denne prosessen. Endret 15. september 2015 av Lilla-dings
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #15 Skrevet 15. september 2015 TS her, takk for svar alle sammen! Utseende, tyngde eller heng, har ingen betydning for om enfår innvildet operasjon det handler om helseplager som følge av størrelse. Brystreduksjon med brystløft er det ingenting som heter. Ved reduksjonsplastikk må nødvendigvis brytene heves for å få dem redusert. Og du som gleder deg til å slippe å gå på spesialbutikk og kjøpe svindyre bher; jeg må skuffe deg. Reduksjonsplastikk kan føre til at du må ha spesialbher for å få bhene til å sitte under bysten, og ikke plutselig henge rundt halsen når du skal hente noe på øverste hylle i en butikk. Men dette er en bagatell i den store sammenhengen. Arr blir det alltid etter operasjoner, så en må velge om en vil ha arr eller være plaget med tung byste. Fysioterapi etter operasjon er noe mange og trenger.Anonymous poster hash: 73b44...616 Det er absolutt ikke av kosmetiske årsaker(ikke at det blir godkjent heller fra det offentlige) at jeg vil ha reduksjon. Min mor har hatt brystreduksjon og lovpriser det! Sier at det virkelig er verdt det, men igjen, hun er også ferdig med barn. Legen jeg var på konsultasjon hos sa han ikke ville lage et T-arr men operere på enn annen måte som også hadde større sjanse for å bevare amme-funksjonen. Jeg husker ikke hva han kalte metoden dessverre. Jeg har aldri hatt lyst på barn før, men når jeg sluttet med p-piller i januar(gikk over til kobberspiral) og syklusen min normaliserte seg i vår, merket jeg i sommer at "klokken min" begynte å tikke, og jeg har egentlig lyst på barn. Men hvis operasjonen igrunn er bortkastet før en graviditet så bør jeg kanskje heller vente. Jeg bare redd jeg må vente så utrolig lenge. Barn blir det ikke før om minst 2 år(grunnet livssituasjonen vår nå). Hvis jeg tar den før graviditet og de blir store igjen, kan jeg da ta en ny reduksjon? det høres ikke så bra ut for kroppen, vet at ingen operasjoner er det. Anonymous poster hash: d644c...a4c
Gjest agnesb Skrevet 15. september 2015 #16 Skrevet 15. september 2015 Dette kan ingen gi det et svar på, fordi det er helt individuelt og kommer an på hvordan kirurgen velger å operere. Noen kutter brystvortene og da kan du ikke amme. Andre lar brystvorten stå som en løvetann på stilk og klarer å jobbe seg rundt og å få bygd opp igjen et bryst rundt for å prøve å gjøre det mulig å amme etterpå. Når det er skrevet, så er det ikke anbefalt å gjøre brystreduksjon før du planlegger å bli gravid. Du må være klar over at brystene blir sydd veldig stramt igjen slik at du har struttepupper. (De fleste sier de føler seg stappet, etterpå.) Når du så blir gravid og brystene vokser, vil de ikke bli pene etterpå. Du får strekkmerker, huden er tynnere på grunn av opeerasjonen og dermed mindre elastisk og vil ikke gå tilbake til sitt gamle jeg, etter et svangerskap, eten du ammer eller ikke. Gjør deg ferdig med svangerskap og amming og vurder operasjon etterpå. Men vent til du får barn som er ferdig med bleier. Du blir hjelpeløs en periode etter en slik operasjon.Anonymous poster hash: 73b44...616 dette er jo feil... les innlegget mitt nesten øverst
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #17 Skrevet 15. september 2015 Eh hello?! Flere her som må lese seg opp! Man kan kjøre bil dagen etter. Det er det ingen regel på! Hilsen ei med brystløft Anonymous poster hash: efd91...504
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #18 Skrevet 15. september 2015 Utseende, tyngde eller heng, har ingen betydning for om enfår innvildet operasjon det handler om helseplager som følge av størrelse. Brystreduksjon med brystløft er det ingenting som heter. Ved reduksjonsplastikk må nødvendigvis brytene heves for å få dem redusert. Og du som gleder deg til å slippe å gå på spesialbutikk og kjøpe svindyre bher; jeg må skuffe deg. Reduksjonsplastikk kan føre til at du må ha spesialbher for å få bhene til å sitte under bysten, og ikke plutselig henge rundt halsen når du skal hente noe på øverste hylle i en butikk. Men dette er en bagatell i den store sammenhengen. Arr blir det alltid etter operasjoner, så en må velge om en vil ha arr eller være plaget med tung byste. Fysioterapi etter operasjon er noe mange og trenger. Anonymous poster hash: 73b44...616 Tyngde er jo det som avgjør. Fikk beskjed om at for å få godkjent operasjon må man kunne fjerne minst 500 gram fra hvert bryst uten at de blir for små. Anonymous poster hash: 3885b...8d8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #19 Skrevet 16. september 2015 Bruker 70H og har konsultasjon neste uke. Tenker at noen arr over puppene er ingenting i forhold til daglige smerter i nakke og skuldre (og konstant hodepine som følge av nakkesmertene). Har ingen barn, men har heller ikke noen planer om å få det i løpet av de neste 10+ årene. Har ikke lyst til å vente til etter det med operasjonen. Har allerede ventet alt for lenge. Anonymous poster hash: eee24...776
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #20 Skrevet 16. september 2015 Vil også nevne at det faktisk går fint å ikke amme. Jeg ble ikke ammet og ingen av søsknene mine ble det heller, og det gikk helt fint. Anonymous poster hash: eee24...776
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå