Gå til innhold

Pensjonssparing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å begynne å spare ekstra til pensjon, men syns det er vanskelig å vite hva jeg skal velge. Arbeidsgiver har avtale i Storebrand, trekker de vanlige 2 %.

Jeg er 22 år gammel. Hva vil lønne seg mest for meg?

Anonymous poster hash: b1bf0...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett opp en spareavtale til et globalt indeksfond. Jeg vil ikke anbefale spesielle pensjonssparingsordninger siden det gir deg mindre valgfrihet og du kan ikke vite hvor mye du må betale i skatt når du skal ta dem ut igjen. Siden du er så ung er det stor sjanse for at skatten har gått mye opp før du blir pensjonist, og hvis de er låst i pensjonssparing har du ingen mulighet til å realisere før det skjer.



Anonymous poster hash: f76be...a43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp en spareavtale til et globalt indeksfond. Jeg vil ikke anbefale spesielle pensjonssparingsordninger siden det gir deg mindre valgfrihet og du kan ikke vite hvor mye du må betale i skatt når du skal ta dem ut igjen. Siden du er så ung er det stor sjanse for at skatten har gått mye opp før du blir pensjonist, og hvis de er låst i pensjonssparing har du ingen mulighet til å realisere før det skjer.

Anonymous poster hash: f76be...a43

Har du et fond å anbefale? Jeg syns dette er vanskelig, redd for å ende opp med "skjegget i postkassa".

Anonymous poster hash: b1bf0...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De http:/www.klp.no tilbyr er billige og dekker mye. Det er viktig at de er billige siden en ekstrakostnad på 1-2% av beløpet hvert år i over 40 år blir veldig mye penger. Alt i KLP AksjeVerden Indeks virker ok hvis du vil gjøre det enkelt og ha forholdsvis lav risiko. Jeg vil ikke anbefale at du setter penger i Norge- eller Norden-fondene siden økonomien din allerede er veldig avhengig av hvordan økonomien i Norge utvikler seg.



Anonymous poster hash: f76be...a43
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ kan være KLP Aksjeglobal, som er såkalt valutasikret. Da unngår du de svingningene som skyldes valutaforskjell mellom NOK og USD dollar (som et globalt fond vanligvis er investert i). KLP Aksjeverden (som ikke er valutasikret) har hatt en veldig god avkastning siden høsten 14, men dette skyldes i stor grad svakere krone. 

 

Men skal du spare til pensjon i 40 år så vil nok svingningene mellom NOK og USD jevne seg ut over tid slik at det ikke er noen grunn til å valutasikre. Som du ser så har kroneverdien svingt mye mot dollar siden krona ikke lenger hadde fast kurs på 70-tallet. Kun to ganger tidligere har krona vært svakere enn i dag. Vi må anta at det blir mange svingninger også de neste 40 år: http://fxtop.com/en/historical-exchange-rates-graph-zoom.php?C1=NOK&C2=USD&A=1&DD1=01&MM1=01&YYYY1=1970&DD2=15&MM2=09&YYYY2=2015&LARGE=1&LANG=en&VAR=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ kan være KLP Aksjeglobal, som er såkalt valutasikret. Da unngår du de svingningene som skyldes valutaforskjell mellom NOK og USD dollar (som et globalt fond vanligvis er investert i). KLP Aksjeverden (som ikke er valutasikret) har hatt en veldig god avkastning siden høsten 14, men dette skyldes i stor grad svakere krone.

Men skal du spare til pensjon i 40 år så vil nok svingningene mellom NOK og USD jevne seg ut over tid slik at det ikke er noen grunn til å valutasikre. Som du ser så har kroneverdien svingt mye mot dollar siden krona ikke lenger hadde fast kurs på 70-tallet. Kun to ganger tidligere har krona vært svakere enn i dag. Vi må anta at det blir mange svingninger også de neste 40 år: http://fxtop.com/en/historical-exchange-rates-graph-zoom.php?C1=NOK&C2=USD&A=1&DD1=01&MM1=01&YYYY1=1970&DD2=15&MM2=09&YYYY2=2015&LARGE=1&LANG=en&VAR=0

Føler meg dum som et brød, skjønte ikke så mye av dette 😁 Ønsker bare noe som er sikkert og gir avkastning, jeg har jo mange år å spare på. Vet du hva som er vanlig å innbetale på månedlig beløp?

Ts

Anonymous poster hash: b1bf0...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er KLP sin egen beskrivelse av valutasikring: https://www.klp.no/polopoly_fs/1.22587.1368188726!/menu/standard/file/Aksjefond%20og%20valutasikring.pdf

 

Forhåpentligvis er denne beskrivelsen lettere å følge. 

 

Alt er vanlig når det gjelder månedlig sparebeløp. Du må velge selv hva du ønsker å sette av hver måned ut fra din egen økonomi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du bør kjøpe noe som er valutasikret. Det koster penger, og det er større sjanse for at det går ekstra dårlig i Norge enn i hele resten av verden.



Anonymous poster hash: f76be...a43
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på denne: http://www.slideshare.net/Nordnetnorge/fondssparing-for-nybegynnere- gir en grei innføring i basisen.

 

Jeg vil som flere anbefale passivt forvaltede globale indeksfond - det er slik jeg sparer til pensjon for tiden :) Enkelt, greit og billig. Har konto hos Nordnet, og kjøper for noen tusenlapper nå og da. Det er enda lurere å opprette en fast spareavtale med en fast beløp. Du kan bruke f.eks denne kalkulatoren: https://www.skagenfondene.no/Sparing/Kalkulator/Kalkulator-sparing/for å se på effekten av å øke månedsbeløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg dum som et brød, skjønte ikke så mye av dette Ønsker bare noe som er sikkert og gir avkastning, jeg har jo mange år å spare på. Vet du hva som er vanlig å innbetale på månedlig beløp?

Ts

Anonymous poster hash: b1bf0...dc9

Veldig viktig å huske at aksjefond ikke er det man kan kalle "sikkert". Brede aksjeinvesteringer har vist seg over tid å være veldig gode investeringer, men du har ingen garanti for at du tjener penger på dem (men jeg investerer også i dem).

 

Spesielt viktig er det å tenke på hvordan du vil reagere hvis vi får en ny krise som f.eks. i 2008. Sparingen din har plutselig falt 50 % i verdi, og mange roper at nå er det slutt på at aksjer er en god investering, at verden har forandret seg og vil aldri bli den samme.

 

Vil du da ende opp med å panikkselge på bunnen, for så å se på at børsen tredobler seg de neste årene mens du sitter nervøs på sidelinjen, eller vil du klare å ha et langsiktig syn? Hvis du sparer over en tidshorisont på 10+ år (pensjonssparing for en ung person) så må du tåle at sparepengene dine kan svinge voldsomt. Hvis du ikke klarer det så kan det være bedre å sette pengene i banken.

 

“The Dow started the last century at 66 and ended at 11,400. How could you lose money during a period like that? A lot of people did because they tried to dance in and out.”

- Warren Buffet (ifølge internett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...