Gjest Anonymous Skrevet 19. september 2004 #1 Skrevet 19. september 2004 Om barneverne mottar en bekymringstelefon fra en nabo av familien dette gjelder.... Dette kom som et sjokk på den familien det gjelder, og det er i bunn og grunn INGEN grunn til bekymring... Barnets mor er nå klat inn til time med barnevernet. Pga dette er hun nå rimelig sjokkert, og lurer på hva i all verden hun har gjort feil, føler seg mislykket for noe hun ikke aner hva er osv... Rett og slett nedfor, og gruer seg veldig... Om det nå ordner seg, det skal det gjøre da alt bare er tull. Okey, spm er... Blir hun nå stående i noen som helst "lister" hos barnevernet uansett utfall av saken???
Pip Skrevet 19. september 2004 #2 Skrevet 19. september 2004 Nei. Ikkje anna enn at bekymringsmeldinga kanskje vert arkivert - men finn dei ingenting så finn dei ingenting...
Gjest Anonymous Skrevet 19. september 2004 #3 Skrevet 19. september 2004 Okey, det var godt å høre. Hun var så redd for så mye oppi alt det her. Ei svarteliste høres ikke så veldig moro ut for ei mor som faktisk gjør alt hun kan for sønnen sin, og lykkes i det hun gjør!
Gjest gjesta Skrevet 19. september 2004 #4 Skrevet 19. september 2004 Hun kan også ha med seg en på møte som støtte. Jeg har selv vært med ei venninne som støtte. Eksen hennes meldte henne til barnevernet når hun flyttet til en ny kommune. Vi visste at han var psykopat og voldelig, men det visste ikke barnevernet. De er pliktig til å undersøke hver bekymringsmelding. Og sånn bør det kanskje være?
liv Skrevet 19. september 2004 #5 Skrevet 19. september 2004 Det står bare i det lokale datasytemet at melding er mottat og avklarert med kontakt med mor. Ingen ting å beskymre seg for
Gjest Anonymous Skrevet 19. september 2004 #6 Skrevet 19. september 2004 Jada, helt enig med deg. Barnevernet MÅ sjekke alle meldinger, med åpenhet for begge parter. Det er tross alt deres jobb og finne ut om noe er galt, eller om det står på misforståelser, sjalusi eller en som bare vil ødelegge... At hun kan ha med en er jo flott, det visste jeg ikke, og det burde vel kanskje vært opplyst i det brevet hun fikk? Hun vet det nemlig heller ikke. Bare sååå synd jeg bor så langt unna, ellers hadde jeg stilt opp for henne med en gang. Går 100% god for henne!
Gjest Anonymous Skrevet 19. september 2004 #7 Skrevet 19. september 2004 Pratet med henne på tlf nå, hun ble glad for å høre at hun ikke kom på noe liste. Så takk for hjelpa dere som visste Og ha med seg noen sa hun også at du burde vært opplyst i brevet, men slik person hun er, trengte hun heller ikke å ha med noen da sa hun *smile* Flinke damen!
alisia4 Skrevet 20. september 2004 #8 Skrevet 20. september 2004 Den personen som er med vil også fungere som et vitne. For man vet aldri når det gjelder barnevernet. Og har hun ingenting å frykte, da er det selvsagt ikke noe å være redd for i bunn og grunn. Etter min mening er mangen som sender en bekymringsmelding, rett og slett feig. For i visse tilfeller er det snakk om bagateller som kan ordnes opp i på egen hånd. Noen for å hevne seg. :evil: Hun kommer nok ut av det skal du se.
Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2004 #9 Skrevet 20. september 2004 Jeg har ei søster som "anga" naboer til hjelpetjeneste for barn og unge.Hun ødela mye for den familien ved dette.Det var ingen grunn for at hun skulle gjøre noe sånt.Ble bare sur på de og ville bli kvitt dem.Noe SÅ idiotisk.Tenker på denne damen som må møte til samtale eller evt få besøk forde noen er så dum i hue og vil de til "livs".En skulle hatt krav på hvem melderen er,når det er en så liten opplagt sak.Og heldigvis for de som er "klarert".De kommer hverken på lister eller i noe kartotek.Blir så sinna når jeg hører om slikt.Barnev,folka har mange andre ting og ta tak i før de skulle være nødt og inkalle uskyldige mennesker og bruke tid og penger på disse.Men desverre så finnes det SÅ mange rundt om i Norges land som må finne på faenskap,for og ødelegge for andre.
Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2004 #10 Skrevet 20. september 2004 Når det gjelder at barnevernet bør ta med i utforskinga av saken hvem det var som meldte i fra... Ja, der har jeg ikke så mye og si i denne saken, da naboen er leder i en barnehage, og bør vel vite når hun ser at noe galt er på gang Selvfølgelig kunne naboen komme over og pratet med mor til barnet, da de har barn som er venner. Da hadde vel saken blitt oppklart med en gang, og veien om barnevernet hadde vært helt unødvendig. Men gjort er gjort og sagt er sagt. Mor til barnet skal til barnevernet på time i morra tidlig, og jeg (som henne) gleder seg til dette er over. Håper bare det ikke blir noe rot av dette, det fortjener hun virkelig ikke :veldigsur:
Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2004 #11 Skrevet 20. september 2004 De har vel undersøkelsesplikt, og denne går over mer enn én samtale. Det komme vel litt an på hva bekymringen går ut på også. Den kan gå på økonomi, manglende matpakke, guttungens oppførsel i skoletiden overfor andre, er han tynnkledd?, osv osv...
Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2004 #12 Skrevet 20. september 2004 Barnevernet har følgende frister å jobbe etter, ifølge Lov om barneverntjenester: Alle meldinger skal være vurdert og avklart innen en uke etter at den er mottatt. Barnevernet kan velge å henlegge eller undersøke meldingen. Det er ikke uvanlig at foreldre blir innkalt til en samtale i løpet av denne uken, nettopp for å avklare om det er noe ved dette barnets situasjon som som barnevernet bør gå videre med å undersøke. Dersom barnevernet velger å undersøke saken videre, skal en slik undersøkelse være gjennomført i løpet av tre måneder. Innen denne fristen skal saken enten være henlagt eller tiltak startet. Ved spesielle tilfeller kan barnevernet utvide undersøkelsesperioden til seks måneder. Det må imidlertid argumenteres godt for hvorfor man trenger ekstra tid, og fylkesmannen pleier å følge nøye med på dette.
Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2004 #13 Skrevet 20. september 2004 Barnevernet har følgende frister å jobbe etter, ifølge Lov om barneverntjenester: Alle meldinger skal være vurdert og avklart innen en uke etter at den er mottatt.. Jøss, da er de sent ute. "Klagebrevet" var skrevet den 3 i denne mnd. Og mor fikk brev til innkallelse nå den dagen jeg startet denne tråden. Regner med at dette er over etter en samtale jeg, kan ikke helt se hva som videre kan være og bruke tid på i dette tilfelle. Takker for masse svar
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå