Thomasine Skrevet 19. september 2004 #1 Skrevet 19. september 2004 Noen her som jobber/har jobbet, går/har gått på Montessoriskole?! Kan dere fortelle litt?! Har lest litt på sidene: Det er mange ting i et montessoriklasserom som er annerledes enn et vanlig klasserom: ca. 20 barn som alle sammen holder på med forskjellige aktiviteter enkeltvis eller i grupper Barn som velger sine oppgaver selv Lærere som veileder og demonstrerer materiell Barn på gulvet, på bordet og hvor som helst de måtte like å oppholde seg i arbeid med matematikkmateriell som perler, plansjer og tidslinjer, i kombinasjon med standard tekstbøker og skrivebøker Barn i ulike aldre som hjelper hverandre Barn som selv tar ansvar for praktiske oppgaver, som f.eks. å holde klasserommet i orden. Sosial interaksjon mellom elevene fordi de kan samarbeide etter eget valg og forflytte seg i klasserommet. og for meg virker det som om dagens nye system i skolen ( med klasseoppløsning, baser.ol) "kryper" mot Montessori-pedagogikken?! Stemmer det?! Vil gjerne høre fra noen som har kjennskap til det - ikke bare lese skolenes egne ( subjektive!! ) sider!! Evt. hva er positivt/negativt ved å gå på en Montessori skole?!
Pip Skrevet 19. september 2004 #2 Skrevet 19. september 2004 Hei! Eg har ikkje gått på/jobba ved montessoriskule, men har lese ein god del om det i samband med utdanninga mi, i tillegg til at eg har vore der og observert + hatt samtalar med personale. Du har heilt rett i at den offentlege skulen 'kryp nærare' montessoriskulen når det gjeld særleg det praktiske. Mindre grupper, meir vekt på sjølvstendig jobbing, gjerne eigenmotivert etc. Men Maria Montessori sin filosofi er nokså unik når det gjeld å gi borna fridom og det at ein som forelder/lærar skal respektere borna, og ikkje 'blande seg' utan at det er nødvendig. I ein montessoriskule vil du difor ofte sjå elevar som jobbar iherdig med eit eller anna, gjerne i timevis, utan at læraren spør og grev eller prøver å påverke. Veit ikkje om dette var svar på spørsmålet ditt eg - men det finst mykje litteratur om Montessoripedagogikk, både objektiv og subjektiv!
Gjest gloria Skrevet 22. september 2004 #3 Skrevet 22. september 2004 Bruker Steinerskolen noe av dette, eller er jeg helt på ville veier nå?
Thomasine Skrevet 23. september 2004 Forfatter #4 Skrevet 23. september 2004 Er ikke veldig kjent med Steiner skolen, men har ikke de en egen lærerutdanning?! Og så er de veldig "kreative" og "kunstneriske" av seg, eller?! De jeg kjenner som har sendt barna sine på Steiner skoler er i allefall slike... Vi andre er liksom liit "treige" og "kjedelige"... Hadde vært interessnt å høre fra noen som faktisk jobbet eller selv har gått der! Alltid mye rykter som går... :-? :-) Gjerne flere innspill om Montessori også! :enig_animasjon:
Pip Skrevet 23. september 2004 #5 Skrevet 23. september 2004 ...ein har eigne Montessorilærarutdanningar òg - 'vanlege' lærarar får ikkje jobb der, ikkje meir enn i påvente av montessoriutdanning i alle fall.
Thomasine Skrevet 23. september 2004 Forfatter #6 Skrevet 23. september 2004 ...ein har eigne Montessorilærarutdanningar òg - 'vanlege' lærarar får ikkje jobb der' date=' ikkje meir enn i påvente av montessoriutdanning i alle fall.[/quote'] Stemmer ikke helt. På Montessori-skoler må man fylle på med Montessori-pedagogikk etter den offentlige lærerutdanningen. http://www.montessorinorge.no/index.php?cat=38
Pip Skrevet 23. september 2004 #7 Skrevet 23. september 2004 Er klar over det - men det heiter like fullt montessorilærarutdanning - og krevst for å jobbe i montessoriskule. Ei årsak til at det er slik er vel at det ikkje er SÅ stor skilnad på off. skule og M.-skule. (Mange stader der grendeskulen vert nedlagd av kommunen, har jo foreldre og nærmiljø fått til drift av montessoriskular i staden - som fungerer som ei erstatning).
søndagsengel? Skrevet 14. oktober 2004 #8 Skrevet 14. oktober 2004 Jeg har inntrykk av at mange skolen nå nærmer seg både steinerbedagogikk og montessoripedagogikken, altså en blanding av disse to. Jeg har hatt en del vikartimer ved en "ordinær" skole som arbeider slik, og har veldig sans for dette!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå