Gå til innhold

Vanskelig å spise nok :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal opp noen kilo i vekt, og går derfor til ernæringsfysiolog. Hun påpeker blant annet at jeg må småspise mellom måltidene for å få i meg nok kalorier, særlig hvis jeg vil trene regelmessig under vektoppgangen. 

Før jeg bestemte meg for å gå opp i vekt spiste jeg ca. tre hovedmåltid og kanskje ett mellommåltid i løpet av en dag (litt avhengig av når jeg sto opp osv.).

Nå spiser jeg ca. fire store måltider hver dag. Jeg må spise et måltid selv om jeg fortsatt er mett siden forrige, og når jeg da i tillegg må småspise i mellom måltidene, føler jeg meg utrolig ekkel og overmett. 

Småspiser banan, nøtter og tørket frukt, proteinbarer osv, og hater hver gang jeg må spise dette. 

Synes det er veldig vanskelig å få i meg nok, særlig uten å føle meg så overmett og "stappa" som jeg gjør. 

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Har holdt på i litt over en uke nå, og skjønner ikke hvordan jeg skal klare det videre. Hver morgen når jeg våkner vil jeg ikke stå opp, fordi jeg vet at en forferdelig matdag venter meg :( 

Hilsen jente 21 år. 

Anonymous poster hash: 82180...0bd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var innagt og måtte spise som deg (og mest sannsynligvis mer) i over et halvt år.

Du må bare ta deg sammen og gjøre det. 

Magesekken din vil venne seg til høyere matinntak og da blir det bedre etterhvert.

Hilsen tidligere anorektiker.

Anonymous poster hash: 54ae3...e1a
  • Liker 2
Skrevet

Huff, dette hørtes jo ikke noe særlig ut.. Spis energitette varer, i alle fall, og gå alltid for det feteste alternativet. Da får du mange "gratiskalorier" uten at du trenger å spise mer.

Hva består disse store måltidene dine av? :)

Skrevet

Jeg var innagt og måtte spise som deg (og mest sannsynligvis mer) i over et halvt år.

Magesekken din vil venne seg til høyere matinntak og da blir det bedre etterhvert.

Men hvis magesekken min venner seg til høyere matinntak, så vil jeg jo måtte spise like mye for å bli mett, også når jeg har gått opp de nødvendige kiloene? Håper ikke jeg ender opp med å gå opp alt for mye til slutt? Er ikke anorektiker, men er småspist i forhold til mengden mat jeg trenger når jeg trener som jeg gjør (driver aktivt med idrett). 

Skrevet

Prøv å drikke kaloriene dine. Flytende føde metter langt mindre enn fast føde. Lag deg smoothier med kaloriholdige ting som avokado, banan, havregryn, peanøttsmør, sleng gjerne oppi en skje smaksnøytral olje også (f.eks. raps eller solsikke. Tran kun om du er hardcore). 

Anonymous poster hash: 96d36...fe2
Skrevet

Huff, dette hørtes jo ikke noe særlig ut.. Spis energitette varer, i alle fall, og gå alltid for det feteste alternativet. Da får du mange "gratiskalorier" uten at du trenger å spise mer.

Hva består disse store måltidene dine av? :)

Hovedmåltidene er veldig varierte, og inneholder de fleste matvarer jeg liker. Hvis jeg skal klare å spise så mye som jeg må, så er jeg nødt til å få spise det jeg er glad i, ellers går det ikke. 

Frokost, lunsj og kvelds består som regel av brød/knekkebrød/lomper med pålegg, frukt/grønnsaker, meieriprodukter, kanskje omelett eller evt. noen middagsrester, havregrøt, frokostblanding, nøtter ++

Middag blir som regel kjøtt, fisk, egg, brød/ris/pasta, grønnsaker, og ofte saus. 

Og i mellom dette spiser jeg som sagt mye proteinbarer, nøtter, frukt, shaker og sjokolademelk osv. 

Skrevet

Dadler funker fint :) Godt å ha i f.eks. smoothier og de inneholder en god del energi

Anonymous poster hash: 1d9d1...7ac
Skrevet

Om du bytter ut frukt med tørket frukt får du en drastisk fortetting av kaloriene. Rosiner, svisker, aprikos, dadler, osv, er kaloritett og godt. Og lett å ha med seg så du kan ta deg en neve dann og vann. 

• Liker 1
Skrevet

Hovedmåltidene er veldig varierte, og inneholder de fleste matvarer jeg liker. Hvis jeg skal klare å spise så mye som jeg må, så er jeg nødt til å få spise det jeg er glad i, ellers går det ikke. 

Frokost, lunsj og kvelds består som regel av brød/knekkebrød/lomper med pålegg, frukt/grønnsaker, meieriprodukter, kanskje omelett eller evt. noen middagsrester, havregrøt, frokostblanding, nøtter ++

Middag blir som regel kjøtt, fisk, egg, brød/ris/pasta, grønnsaker, og ofte saus. 

Og i mellom dette spiser jeg som sagt mye proteinbarer, nøtter, frukt, shaker og sjokolademelk osv. 

Kan også legge til at jeg oftere enn tidligere spiser matretter som pizza, lasagne, middagspai, taco med masse ost og tortillas osv. til middag :) Jeg spiser altså ikke bare sunne ting, unner meg usunne ting ganske ofte. Spiser også en del is og sjokolade. 

Skrevet

Om du bytter ut frukt med tørket frukt får du en drastisk fortetting av kaloriene. Rosiner, svisker, aprikos, dadler, osv, er kaloritett og godt. Og lett å ha med seg så du kan ta deg en neve dann og vann. 

Ja, spiser mye tørket frukt. Kjøper sånn nøttepose med blanding av nøtter, rosiner og annen tørket frukt. Har også fått beskjed fra ernæringsfysiologen om å spise mye bananer, da det ikke metter like mye som mange andre frukter, og i tillegg gir kalorier. Tilsetter derfor bananer overalt hvor det er mulig. Epler blir det også mye av, rett og slett fordi jeg elsker det :) 

Skrevet

Ja, det er vanskelig å få i seg nok når man skal opp i vekt, og i utgangspunktet er vant til å ikke spise så mye. Jeg har selv vært i denne situasjonen. Men du må rett og slett bare la det bli en vane, så blir det nok enklere etter hvert! Som flere over her sier, spis energitett mat, og velg heller originalprodukter enn lettprodukter. Legg på ekstra pålegg på brødskiva, og få i deg kalorier ved flytende føde. Selv drakk jeg mye sjokolademelk og shaker, og jeg spiste en haug Nutrilettbarer og lignende. Det funket for meg, og jeg gikk opp det jeg skulle på relativt kort tid. Tren styrketrening (vet ikke hvilken trening du driver med gjennom idretten), og pass alltid på å spise heller litt for mye enn litt for lite :) Håper det blir enklere for deg etter hvert!

Skrevet

Ja, det er vanskelig å få i seg nok når man skal opp i vekt, og i utgangspunktet er vant til å ikke spise så mye. Jeg har selv vært i denne situasjonen. Men du må rett og slett bare la det bli en vane, så blir det nok enklere etter hvert! Som flere over her sier, spis energitett mat, og velg heller originalprodukter enn lettprodukter. Legg på ekstra pålegg på brødskiva, og få i deg kalorier ved flytende føde. Selv drakk jeg mye sjokolademelk og shaker, og jeg spiste en haug Nutrilettbarer og lignende. Det funket for meg, og jeg gikk opp det jeg skulle på relativt kort tid. Tren styrketrening (vet ikke hvilken trening du driver med gjennom idretten), og pass alltid på å spise heller litt for mye enn litt for lite :) Håper det blir enklere for deg etter hvert!

Hvor mye gikk du opp, og hvor fort? :)

Skrevet

Hvor mye gikk du opp, og hvor fort? :)

Til sammen gikk jeg opp 8 kg. De første to kiloene brukte jeg veldig lang tid på, fordi det var i en periode hvor jeg ennå ikke forsto hvor viktig det faktisk er å få i seg de ekstra kaloriene man trenger for å gå opp i vekt. De siste kiloene gikk jeg opp på ca. 2,5-3 måneder. 

Skrevet

Har hun sagt at hun har anoreksi? eh...

Anonymous poster hash: 01a7c...da2

Skrevet

Hvis du sliter med å føle deg ubehagelig mett kan du prøve næringsdrikker fra apoteket. De er litt dyre (35kr flaska), men drikker du to sånne om dagen får du i deg 800 kalorier ekstra (det finnes ulike varianter, men er et merke som heter fresubin som har en med 400 kalorier). Jeg har også slitt mye med å gå opp i vekt (men jeg er som en over her, tidligere anorektiker) og når jeg var innlagt på sykehus drakk jeg fire næringsdrikker i tillegg til normal kost. Skjønner veldig godt hvordan du har det når du sier du går rundt stappmett. Det er en forferdelig følelse!! Men mitt råd er å prøve næringsdrikker. Det er en kjapp og enkel måte å komme seg opp i vekt, også tar man bare næringsdrikkene bort når man har oppnådd ønskelig vekt.

Anonymous poster hash: fff80...1f7

Skrevet

Hvis du sliter med å føle deg ubehagelig mett kan du prøve næringsdrikker fra apoteket. De er litt dyre (35kr flaska), men drikker du to sånne om dagen får du i deg 800 kalorier ekstra (det finnes ulike varianter, men er et merke som heter fresubin som har en med 400 kalorier). Jeg har også slitt mye med å gå opp i vekt (men jeg er som en over her, tidligere anorektiker) og når jeg var innlagt på sykehus drakk jeg fire næringsdrikker i tillegg til normal kost. Skjønner veldig godt hvordan du har det når du sier du går rundt stappmett. Det er en forferdelig følelse!! Men mitt råd er å prøve næringsdrikker. Det er en kjapp og enkel måte å komme seg opp i vekt, også tar man bare næringsdrikkene bort når man har oppnådd ønskelig vekt.

Anonymous poster hash: fff80...1f7

Drakk du da disse drikkene sammen med måltid, altså samtidig som du spiste vanlig mat, eller drakk du dem utenfor måltidene? :) 

Gjest anonym2233
Skrevet

Først og fremst : :hug:

Kjenner igjen din situasjon, og er i samme prosess med vekt økning. =)

Spis litt og litt (øk mengden), dag for dag.

Ikke vær redd,leser at du skriver du spiser litt usunn mat også, ikke noe galt i det.

Prøv å ikke tenk for mye på det, men bare spis.

Egg og bacon spiste jeg mye på, fra 1 speilegg på skive og 2strimler, spiser jeg nå i dag gjerne en hel pakke ned bacon(!) og 2 egg :bond:

Drikk mye vann og spis til du blir kvalm =/

Magesekken må venne seg til mer mat, og vil etter tid utvide seg :)

I tillegg har jeg daglig inntatt en gainer shake.

Det er viktig å ligge i overskudd, og shaken har fungert utmerket.

Jeg har gått fra å være undervektig til normalvektig, mindre plager, ingen nakne hoftebein...

Begynte i mars, og har siden da gått opp 4,5kg :)

Må legge til at jeg har trent masse styrketrening underveis, og det igjen har hjulpet på økt matlyst /apetitt :)

Skrevet

Først og fremst : :hug:

Kjenner igjen din situasjon, og er i samme prosess med vekt økning. =)

Spis litt og litt (øk mengden), dag for dag.

Ikke vær redd,leser at du skriver du spiser litt usunn mat også, ikke noe galt i det.

Prøv å ikke tenk for mye på det, men bare spis.

Egg og bacon spiste jeg mye på, fra 1 speilegg på skive og 2strimler, spiser jeg nå i dag gjerne en hel pakke ned bacon(!) og 2 egg :bond:

Drikk mye vann og spis til du blir kvalm =/

Magesekken må venne seg til mer mat, og vil etter tid utvide seg :)

I tillegg har jeg daglig inntatt en gainer shake.

Det er viktig å ligge i overskudd, og shaken har fungert utmerket.

Jeg har gått fra å være undervektig til normalvektig, mindre plager, ingen nakne hoftebein...

Begynte i mars, og har siden da gått opp 4,5kg :)

Må legge til at jeg har trent masse styrketrening underveis, og det igjen har hjulpet på økt matlyst /apetitt :)

Jeg opplever at dersom jeg drikker mye vann, blir jeg mer mett? Altså at det øker metthetsfølelsen. Men det kan jo være individuelt, også. 

Veldig godt å tenke på at noen andre er i samme situasjon. Kjempebra og inspirerende at du har klart å gå opp og blitt normalvektig! Det er også mitt mål, og da hjelper det å vite at andre har klart det :) 

Prøver å trene styrke, men synes det er ubehagelig på treningssenteret, fordi jeg merker at folk ser på meg og kroppen min siden jeg er undervektig. Merker godt feks. hvis to venninner er der, så snakker de åpenbart bak ryggen min. Merker det veldig godt. Og det gjør at jeg kvier meg for å dra dit :( 

Skrevet

Har hun sagt at hun har anoreksi? eh...

Anonymous poster hash: 01a7c...da2

Nei, men jeg sa aldri at hun hadde det heller. Sa bare at JEG hadde det og derfor så visste jeg hvordan det var ;)

Gjest anonym2233
Skrevet

Jeg opplever at dersom jeg drikker mye vann, blir jeg mer mett? Altså at det øker metthetsfølelsen. Men det kan jo være individuelt, også.

Veldig godt å tenke på at noen andre er i samme situasjon. Kjempebra og inspirerende at du har klart å gå opp og blitt normalvektig! Det er også mitt mål, og da hjelper det å vite at andre har klart det :)

Prøver å trene styrke, men synes det er ubehagelig på treningssenteret, fordi jeg merker at folk ser på meg og kroppen min siden jeg er undervektig. Merker godt feks. hvis to venninner er der, så snakker de åpenbart bak ryggen min. Merker det veldig godt. Og det gjør at jeg kvier meg for å dra dit :(

Know the feeling.. =/

Absolutt ikke noe særlig hyggelig... Selv den dag i dag, føler jeg meg litt ubekvem og tynn.

Men det som har hjulpet meg, er å tenke og innse at veldig mange som er der, føler deg sett på en eller annen måte.

Du må få hodet til å tro og du selv vite, at de ikke ser på deg. :)

Og det er bare bare at selv små folk tør å noe opp på treningssenteret, og ikke bare de store ;) men også de normale :)

Det stemmer det du sier ang. vann, men jeg regner med at du har lite kroppsvann også... Det er viktig å ha nok av. Så ikke vær redd for det.

Ikke tenk på alle sånne små detaljer, bare spis og tenk mindre.

Når du evt blir kvalm og kjenner trangen til å kaste opp, kan du stoppe opp litt og puste ..Så vil også kvalmen forsvinne :)

Og de venninnene dine, driter du bare i! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...