AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #1 Skrevet 15. september 2015 Vi ska flytte i slutten av måneden, og lurer på om noen har noen gode tips for å få det til å gå fortest mulig, med minst mulig rot og kaos. Samtidig ønsker jeg forslag på enkel mat jeg kan ha til de som hjelper oss med bæring osv. Vi blir 10 stykker til sammen tror jeg, men det må være lettvindt for jeg har en baby på 7 måneder jeg må ta meg av itillegg. Anonymous poster hash: 584b7...e2a Anonymous poster hash: 584b7...e2a
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #2 Skrevet 15. september 2015 Pakk så mye som mulig på forhånd. Klær dere ikke skal bruke de neste dagene, kjørler dere ikke kommer til å bruke, bøker, spill, etc, kan pakkes i god tid i forveien. Alt må ikke pakkes på én dag, og ihvertfall ikke den dagen dere har huset fult av folk. Ideellt sett bør dere ha pakket alt av kjøkkenting og småting ferdig, så det bare er å bære ut. Det er særdeles lite stas å skulle være flyttehjelp og så komme og flytterne har ikke begynt å pakke engang. Merk ting GODT! Terskelen for å merke noe "diverse" skal være veldig høyt. Pizza er standard flyttemat. Enten kjøper du en haug frossenpizzaer og steker opp, eller om du er litt mindre gniten, bestill og få levert. Evt kan du lage opp en stor gryte på forhånd, som bare kan varmes opp. Men da får du igjen oppvask og slikt, mye enklere å gi folk et pizzastykke på en serviett. Anonymous poster hash: caa81...42a
Gjest Zeitgeist Skrevet 15. september 2015 #3 Skrevet 15. september 2015 I tillegg til det som er nevnt ovenfor: - skruer, muttere, plugger til bokhyller o.l. som skrus fra hverandre has i en liten plastpose og festes til møbelet. Hvis du fortsatt har byggeanvisningen, ha den gjerne i posen. (Og er møbelet fra IKEA, finner man stort sett anvisninga der som PDF) - Ikke pakk mange bøker i ei eske. Banankasser er flotte til bøker - sterke, stabile, og akkurat nok plass til at det ikke blir for tungt å bære - Har du tid, lag ei liste med hva som er i eskene, f.eks. Eske # 1: Sengetøy, Eske # 2: Kokekar, Eske # 3: Badartikler osv. Nummerer hver eske og beskriv i stikkordformat hva eska inneholder - Hvis du har anledning, skriv opp hvilket rom eska skal plasseres i (f.eks. soverom, bad, barnerom, kjøkken osv.). Heng også opp et kart over den nye leiligheta slik at flyttehjelperne vet hvor hvilket rom er, samt en lapp på hver dør med hvilket rom det er - Lag ei eske e.l. med alt dere trenger for den første natta i ny bopel - toalettartikler, bleier, babymat, rent skifte osv. - Ha en enkel verktøykasse tilgjengelig, samt bæreseler, tau/hyssig, sprittusj, ducktape, (søppel-)poser, tapetkniv. tørkerull og hvis mulig ei flyttetralle - Ha også et nødforråd med plaster, desinfeksjonsvæske o.l. parat i tilfelle noen skader seg - Veldig viktige ting som papirer og laptop (og andre ting som ikke får forsvinne/bli ødelagt) bør du ikke pakke ned, men heller ha i håndveska e.l. Matmessig: - Sørg for å ha nok drikke tilgjengelig (vann, brus, evt. også litt øl). Bruk plastglass hvis nødvendig - Nøtter, saltstenger, potetgull, sjokolade osv. er energitett mat som lager relativt lite søl - Har du anledning, stek opp små kjøttboller dagen i forveien, sett de kaldt, og server de med sennep. - Brødskiver med enkelt pålegg er også helt grei flyttemat. - Lag ferdig vaffelrøre dagen før, og stek vafler i den nye leiligheta Og husk å rose flyttehjelperne! Et par berømmende ord hjelper virkelig på! I tillegg, la gjerne mannfolka få være litt sjef - da føler de seg som riddere og tar gjerne litt ekstra i
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #4 Skrevet 15. september 2015 Matmessig: - Sørg for å ha nok drikke tilgjengelig (vann, brus, evt. også litt øl). Bruk plastglass hvis nødvendig - Nøtter, saltstenger, potetgull, sjokolade osv. er energitett mat som lager relativt lite søl - Har du anledning, stek opp små kjøttboller dagen i forveien, sett de kaldt, og server de med sennep. - Brødskiver med enkelt pålegg er også helt grei flyttemat. - Lag ferdig vaffelrøre dagen før, og stek vafler i den nye leiligheta Og husk å rose flyttehjelperne! Et par berømmende ord hjelper virkelig på! I tillegg, la gjerne mannfolka få være litt sjef - da føler de seg som riddere og tar gjerne litt ekstra i NEI! Bestill massevis av pizza og ha kald brus. Anonymous poster hash: 63cb7...54a 2
Bladlusa Skrevet 15. september 2015 #5 Skrevet 15. september 2015 NEI! Bestill massevis av pizza og ha kald brus. Anonymous poster hash: 63cb7...54a Jeg er enig i dette. Flyttehjelpen jobber hardt og blir sultne, og trenger (og fortjener) noe kraftigere enn brødskiver. Pizza, gryteretter og lapskaus pleier slå an. En fyldig ertesuppe eller kjøttsuppe (med brød) er også populært i enkelte kretser, men det er det kanskje delte meninger om. Varmmat om det i det hele tatt er praktisk mulig å få til. Engangsservise er en selvfølge i mitt hode, så ikke noe som er for vanskelig å skjære med en plastkniv. Det ideelle er "skuffe innpå-mat" som spises med bare gaffel eller skje.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #6 Skrevet 15. september 2015 Først så kaster du. KAST KAST KAST KAST!!! Du skal ikke ha NOE boss med deg til det nye huset. Nei, det er IKKE greit å ha om du ikke har brukt det på 5 år. KAST DET!! Om det er brukbart kan du gi det vekk til brukthandel eller til trengende. Og nei, du trenger ikke 13 sengetrekk! Kast alle med hull! og alle du ikke bruker! Dyner, håndkler etc bruker du til å beskytte TVer, kopper, glass, pyntegjenstander etc i tilhengeren/bilen. All mat i fryser og kjøleskapet og skap spiser dere opp før dere reiser. Ikke kjøp inn masse ny mat når dere har 3 pakker makaroni som skal brukes opp og 3 pakker frityrfisk i fryseren. Det er pes å flytte på mat. Kjøp bobleplast og silkepapir på Staples eller lignende. Avispapir skitner ut fat og glass. Pakk sortert etter rom. Kjøkkenting i én eske, pyntesaker til stuen i en annen. Marker alle esker med rom og innhold og navn/tlfnr om dere bruker ekstern hjelp. HUSK å skrive på esker med knuselige ting, eller om de IKKE må stå fuktig (f.eks. bilder du er redd for). Pakk først alt du IKKE trenger akkurat nå. Pakk og pakk. Til slutt sitter du igjen med det du trenger til dere reiser, og det er også det du trenger når du kommer til det nye huset. Og det er denne esken du har med deg i bilen når dere reiser. Markeres med VIKTIG! Husk også å ha favorittlekene i en eske. Det er lov å bruke engangsfat osv på slutten på gamlestedet og de første dagene på det nye stedet. FEST SKRUER i en pose knytet på møbelet!! Skriv også en lapp oppi posten hva skruene hører til. Vi har fortsatt en seng her vi ikke finner skruene til... Det var den tingen jeg ikke demonterte. (Ja, de lo av meg som skulle merke alt og ikke "ta det som det kommer") Bestill pizza og brus, og bruk engangskopper/fat etc. Ingen har tid til å lage mat eller vaske opp. Alle må bære og pakke og flytte! Og ikke vær gjerrig på mengden! Anonymous poster hash: 6bccb...e4a 1
Gjest Zeitgeist Skrevet 15. september 2015 #7 Skrevet 15. september 2015 NEI! Bestill massevis av pizza og ha kald brus. Anonymous poster hash: 63cb7...54a Beklager, mente brødmat på stedet de skal flytte fra. Pizza e.l. varmmat ville jeg ha sørget for når man ankommer den nye leiligheten. Det er jo da folk begynner å bli slitne og sultne på noe kraftigere.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #8 Skrevet 15. september 2015 Et tips jeg har fått fra noen som har flyttet en del ganger: Det aller første som pakkes ut/monteres/gjøres klart i nytt hjem er senga. Visstnok er det ikke gøy å begynne å montere og re opp seng når man har jobbet som helter hele dagen og bare har lyst til å kollapse og sove i 12 timer. Anonymous poster hash: 29638...8d8 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå