Gå til innhold

Gjesterom eller ei..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg driver og vurderer frem og tilbake hva vi skal gjøre med et lite ledig rom vi har. Vi må jo ta hensyn ut i fra vår familie sine behov, og det er det jo ikke så lett å få løsningen på gjennom kvinneguiden selvsagt, men innspill er alltid kjekt!

Altså, her er "dilemmaet": Vi bor i et relativt lite hus. Planløsningen er god og huset føles åpent og lyst selv om det ikke er så stort. Underetasjen er delvis unntaket. Der er det en lang, smal gang med masse dører. På hele den ene langsiden av gangen er det dører inn til soverom. Rommene er lyse, men dørene er stort sett lukket, så det kommer lite lys inn i gangen. På den andre langsiden er det bad, vaskerom og det som har fungert som kontor / gjesterom.

Det siste året har behovet endret seg litt grunnet jobbskifte og kontoret brukes ikke på samme måte som før. Det står en sovesofa der inne og ellers mest rot. Det er liksom slik at når et rom ikke brukes her hos oss, så forvandles det på mystisk vis til roterom uten at vi helt forstår hvordan det gikk til.

Nok snakk :) Greien er at jeg vurderer å slå ned veggen til dette rommet. Da blir den lange, smale gangen åpen og fin og det kommer masse dagslys inn. Det hadde virkelig hevet den delen av huset veldig.

Ulempen er at vi mister gjesterommet. Vi har svært sjelden overnattingsgjester, det er toppen en gang i året. Men det er jo kjekt å ha muligheten for at folk kan overnatte. Jeg kan godt kjøpe en fin sovesofa som kan stå i den åpne delen av gangen, men det er vel ikke så kult for gjester å overnatte uten å kunne lukke døren bak seg.

Så nå står valget mellom det praktiske ha gjesterom / roterom, eller det som vil ta seg best ut - åpen løsning med dagslys.

Hva ville du valgt og hvorfor?

Anonymous poster hash: 745a6...a1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å heller la døren til gjesterommet stå åpent, da? Da får dere lys inn i gangen, uten å måtte rive ned veggen. Om dere har overnattingsgjester en gang i året er det greit å ha et rom å tilby dem.

Anonymous poster hash: 16a51...194
Skrevet

Det er absolutt et alternativ, om vi klarer å holde det ryddig. Men det gir ikke samme fine effekten som en åpen løsning vil gi. Men absolutt mest fornuftig. Takk for innspill :)

Skrevet

Hva med å sette inn en stor dobbel skyvedør?

• Liker 3
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Husk at verdien på huset settes ofte etter hvor mange soverom man har. Dersom du river veggen så får du et værelse mindre. Det er viktig å huske på om man tenker på å selge en gang i tiden. 

Hvis dere derimot har tenkt å bli boende "for alltid" så ville jeg valgt den løsningen som gir mest tilfredsstillelse akkurat nå og det høres ut til å være riving av veggen. 

Skrevet

Personlig ville jeg slått ut veggen

Om man har overnattingsgjester typ 2 dager i året, så kan man jo ikke leve rundt de dagene. Man skal jo leve der resten av året

Om man skal ha gjester så kan man skaffe en oppblåsbar madrass og evnt en liten skillevegg som man kan sette opp slik at de føler de ikke ligger på utstilling

Dette kan man da rydde bort når de har dratt

Skrevet

Hva skal dere bruke området til, da? Blir det stående tomt eller kommer rot til å flytte inn dit gradvis? Et alternativ er jo å ha sovesofa der, også ha en sammenslåbar skjermvegg til å sette opp de gangene dere har gjester.

• Liker 1
Skrevet

Er det enkelt for gjestene deres å bo på hotell når de kommer på besøk? Jeg ville ikke sovet på gangen. Jeg hadde rett og slett ikke fått sove. Evt. kan jo gjestene få soverommet deres, mens dere sover på gangen.

Anonymous poster hash: 341a4...111
Skrevet

Takk for svar, alle. Greit med litt for og imot.

Vi har som sagt sjeldent gjester, men de gangene vi har det er det gjerne på viktige dager som for eksempel i julen. Å legge gjester i gangen er ikke et alternativ, da måtte vi heller omrokkert oss andre i familien litt.

Doble skyvedører hadde vært supert, men det er ikke nok ledig veggplass på sidene. Skyvedører må jo kunne trekkes inn i veggen på hver side.

Tror jeg må lande på det fornuftige og la veggen være. Skal forsøke å innrede rommet fint slik at det ikke bare blir et roterom. Må begynne med å kjøpe en ny sovesofa, den vi har er grusom.

:)

Skrevet

Om du innreder rommet som ett kontor med sovesofa, kunne det kanskje passet med glassdør?

Anonymous poster hash: 100b9...aea

Skrevet

Hvis det ikke er plass til skyvedører, så kan foldedører være et alternativ..

Skrevet

Hva med å sette inn innerdør med glass i, kanskje så bred som det er plass til(evt. med sidefelt i glass? Så får dere lyset inn i gangen, det er mulig å se inn(dermed mindre sjanse for roterom), og så kan man evt. ha en persienne el.lign å dra ned hvis de som sover der skal få fullt privatliv.

• Liker 3
Skrevet

Jeg stemmer for å beholde et separat rom og innrede et gjesterom der.

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde motsatt problem. Stor gang, og ikke gjesterom. Så vi har satt inn en stor foldedør (når døren er lukket, utgjør den hele den ene "veggen" på gjesterommet). 

Skrevet

Jeg ville beholdt det som gjesterom. Og siden kontoret ikke brukes så ville jeg satt inn en seng istedet for sovesofa. Mye bedre å sove på :) 

Anonymous poster hash: a4b4c...010
Skrevet

Hva med å lage et forheng der? Altså slå ut veggen, og sette en stang i taket med forheng som "dør"? 

Vi sov hos venner en gang som hadde gjort det slik, og jeg syntes det var en veldig god idè. Blir jo ikke lydtett som en dør og vegg, men det klarer vel gjestene de få dagene de sover der? 

Jeg har ihvertfall brent meg på det hjemme her; å innrede etter sjeldne begivenheter. Innred sånn det fungerer best i hverdagen, og så får gjestene innrede seg etter hvordan dere har det :) 

Anonymous poster hash: 34401...67a
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...