Gå til innhold

Sopp i underlivet, forsvinner aldri!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, beklager for ekkel info.

Jeg håper virkelig på hjelp. Har tatt utallige cabestenkurer utallige fluconazolkurer utallige duflicankurer, men ingenting tar knekken på soppen. Ikke en gang viser den på sopp-prøver hos gunekologen. Det er ikke baktriell vaginose for det lukter ikke noe og det får ikke utslag på det heller. Er møkk lei, kan ikke ha sex en gang for jeg er så vond og tørr der nede, umulig å gjøee noe. Utfloden er tykk, hvit og grøtete. Jeg vet snart ikke min arme råd. Holder meg unnsa sukker, drikker ikke alkohol, heller ikke gjærbakst. Gjør alt for å ikke bli verre. Har hatt det i tre år nå og det gåe ikke over:-( har prøvd alle kjæreingråd også som eddik. Youghurt, hvitløk etc. Er det noen som har hatt samme problemet og vet hva jeg kan gjøre:-( hele sexlivet mitt er ødlagt i tillegg til set både er ekkelt og ubehagelig.

Anonymous poster hash: 141a4...a9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan være for at det ikke får nok luft nedentil.. Prøv å unngå trange bukser, sov uten truse på natten. Ingen som kan gjøre noe?

Endret av Flova
  • Liker 1
Skrevet

har du vært hos en spesialist?

Anonymous poster hash: e9b69...f1d
Skrevet

Hygiene er alfa omega. Bruk undertøy som puster, ikke string truse, prøv å sove naken om natten, unngå trange bukser over lengre tid. Spesielt når det er varmt og klamt, da bør du ha noe lett og luftig.

Hør med legen om du bør prøve vivag en periode, eller en ny kur.

Hør om det er noe som kan få igang den naturlige smøringen, slik at det ikke blir tørt.  

Jeg slet mye med sopp i underlivet. Sluttet med string truse, bruker god undertøy (jeg foretrekker hipster), går ofte bukseløs hjemme, da har jeg bare på meg bokser. Spesielt om sommeren når det er varmt, og jeg kan ikke gå i shorts eller skjørt for jeg er for feit. 

Men inne går jeg i bare bokser døgnet rundt. 

Vask med vann, bare vann en periode. Om det ikke funker, prøv dr greve i en periode for å se om det funker. Men ikke bruk såpe annet enn det som er laget for å bli brukt i underlivet. 

Anonymous poster hash: e8917...d8e
Skrevet

Ts her: Tusen takk for svar jenter. Sover alltid naken om natten, og har sluttet med steingtruser, prøver å gå med så lite tilsittende klær som mulig, men akkurat når jeg er på jobb kan jeg ikke gå i slappe bukser. Jeg bruker aldri annet en intimsåpe, og har prøvd vivag, det samme med å bare bruke vann. Har også prøvd det som de kalte replens som skulle hjelpe mot tørr skjede, men da ble det bare enda verre. Det var nesten som store klumper med vått dopapir som kom ut. Det er rett og slett motbydelig:-( jeg lurte på om det kunne være en annen sopp en candida? Jeg ka som nevnt ovenfot ikke ha sex en gang lenger for det har blitt så ille. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Uansett takker jeg velsig for at dere tar dere tid til å svare meg:)

Skrevet

Uff, skjønner at det ikke er noe stas! Kan det ha noe med prevensjonen du bruker? P-piller? 

Jeg hadde aldri hatt sopp før, og fikk det da jeg byttet p-pillemerke til Qlaira! Skjønte ikke hva det kom av, og ble rett og slett ikke kvitt soppen! Etter et halvt år gikk jeg tilbake til mitt gamle merke, og har ikke hatt sopp siden! Om du har byttet prevensjon er det verdt å sjekke om det kan ha en sammenheng! 

Anonymous poster hash: 1e8ce...83c
Skrevet

Takkf for tipset😊 hadde hormonapiral i mange år og det var på slutten jeg fikk det, så jeg fjerna den og gikk uten lenge. Begyntebpå p-piller og det var like ille, skutta igjen og det ble enda verre😂 så det virker som soppen virkelig har kommet for å bli😳

Skrevet

Kan det være noe annet enn sopp?

Jeg har slitt med kløe og har trodd det har vært sopp, men hos gynekologen fikk jeg beskjed om at det var en form for utslett. Det syns ikke, det ser ikke ut som noe utslett, det bare klør.

Jeg har fått salve for dette og bruker det noen kvelder i mnd før jeg går og legger meg og så slutter jeg å klø igjen fram til neste mnd. Jeg tror det har sammenheng med syklusen min, jeg klør når jeg nærmer meg mensen.

Anonymous poster hash: 531ff...0ed
  • Liker 1
Skrevet

Kan det være noe annet enn sopp?

Jeg har slitt med kløe og har trodd det har vært sopp, men hos gynekologen fikk jeg beskjed om at det var en form for utslett. Det syns ikke, det ser ikke ut som noe utslett, det bare klør.

Jeg har fått salve for dette og bruker det noen kvelder i mnd før jeg går og legger meg og så slutter jeg å klø igjen fram til neste mnd. Jeg tror det har sammenheng med syklusen min, jeg klør når jeg nærmer meg mensen.

Jeg kunne trodde det var et utslett (viser ikke noe i underlivet, ser fint ut) men det er utfloden som gjør at jeg tror det er sopp, og legen min også. Veldig mye, tykk, hvit utflod. Og det gir seg ikke, nå klør det vanvittig også.

Skrevet

Jeg har samme problem ts og har tatt masse Diflucan. Ofte er det immunsystemet som er nedsatt, enten pga fysiske eller psykiske forhold. For litt sopp finnes alltid i underlivet, men det er når den får overtaket pga nedsatt immunforsvar eller ubalanse i balteriefloren soppen tar over. Så alt som kan styrke immunsystemet hjelper. For min del er det å få det bedre psykisk og ikke stresse så mye. Man kan også be om å få en utredning av immunforsvaret på en immunologisk avdeling, for å avllare eventuelle fysiske årsaker. Håper du finner ut av det.

Anonymous poster hash: e5741...d3e

Skrevet

Da er vi to. Mine plager begynte etter at jeg ble smittet med klamydia. Fikk behandling og testet negativt. Rundt den tiden byttet jeg også til Loette.

Nå venter jeg på olivenvladekstrakten og melkesyrebakteriene fra iherbs. Den burde ta knekken på soppen i tarmene, mens melkesyre skal tilføre noe av det gode. Krysser fingrene og tærne for at det fungerer.

Har nok en stressende jobb og soppen hjelper ikke på psyken heller. Her er også sexlivet i kjelleren, så åj.. har lyst bare å grine.

Si ifra om du finner en mirakelkur.

Anonymous poster hash: aee4e...ed8

Skrevet

Velkommen i klubben :dry:

Slitt med tilbakevendende sopp i flere år. De siste årene har det vært sikkelig ille, kommer ved mens hver bidige mnd :sur: Verst i starten av mens og helt på slutten, svir noe helt jævlig!

Anonymous poster hash: e5ea0...813
Skrevet

Jeg kunne trodde det var et utslett (viser ikke noe i underlivet, ser fint ut) men det er utfloden som gjør at jeg tror det er sopp, og legen min også. Veldig mye, tykk, hvit utflod. Og det gir seg ikke, nå klør det vanvittig også.

Det vises ikke noe hos meg heller, så da gynekologen sa utslett så hørtes det helt rart ut. Og jeg hadde også utflod. Det har jeg ikke lenger. Salven jeg bruker heter Dermovat. 

Skrevet

TS her. Tusen takk! Dere er så snille som skriver og svarer😊❤️Jeg er i alle fall ikke alene i denne båten ser jeg. Skal ringe legen min igjen i morgen å si at dette ikke går an lenger, og kommer mirakelkuren skal jeg skrive det her. Så for bare håpe håpe. Skal også se om det kan være en eksem eller lignende. Dette går i alle fall ikke an lenger. Går veldig ut over alt, og jeg får ikke gjort noe med stressinga heller😂 for jo bare håpe det at det gir seg en gang. Men hos meg er det like ille hele mnd. Menstruasjon eller ikke. Uansett, sopp sopp sopp😊 men det rare er at det ikke viser på sopp-prøver hos gunekologen. Tross hun sier at utfloden er sopp. Eller ingen kjønnsykdommer absolutt nada:) og alt ser fint ut inni der. Bare veldig tørre slimhinner, kanskje det kan være grunnen, men inså fall burde det jo finnes noe som kan gjøre at slimhinnene ikke er så innmari tørre?

Skrevet

Du må bare henge på både fastlegen og gynekologen. Ring og ring, fungerer ikke behandlingen, så ring igjen. Krev at de tar deg på alvor, sett himmel og helvete i bevegelse for å finne ut av det. Kanskje du bør skrive dagbok over ting som hva du spiser, hvor i syklusen du er, når på døgnet du har dusjet, hva slags såpe du har brukt - se om du finner et mønster i når det er verst og når det "bare" er ille?

Jeg håper du finner ut av det, for dette høres ikke godt ut!

Skrevet

Hei, beklager for ekkel info.

Jeg håper virkelig på hjelp. Har tatt utallige cabestenkurer utallige fluconazolkurer utallige duflicankurer, men ingenting tar knekken på soppen. Ikke en gang viser den på sopp-prøver hos gunekologen. Det er ikke baktriell vaginose for det lukter ikke noe og det får ikke utslag på det heller. Er møkk lei, kan ikke ha sex en gang for jeg er så vond og tørr der nede, umulig å gjøee noe. Utfloden er tykk, hvit og grøtete. Jeg vet snart ikke min arme råd. Holder meg unnsa sukker, drikker ikke alkohol, heller ikke gjærbakst. Gjør alt for å ikke bli verre. Har hatt det i tre år nå og det gåe ikke over:-( har prøvd alle kjæreingråd også som eddik. Youghurt, hvitløk etc. Er det noen som har hatt samme problemet og vet hva jeg kan gjøre:-( hele sexlivet mitt er ødlagt i tillegg til set både er ekkelt og ubehagelig.

Du kan ha vulvodyni, et resultat av stress og ha samleier uten å være våt nok. Resultatet er mye smerter og svie, spesielt etter sex. Du bør ha iskald kefir, kulturmelk eller yoghurt naturell i kjøleskapet, så tar du en tom engangssprøyte (fås på apotek) og fyller den opp, sprøyt det i skjeden hver kveld før du legger deg og ved svie. Dette gir lindring. Den tilstand du er i nå krever at du holder deg fra sex til balansen i skjeden er gjenopprettet og du er symptomfri, hvis ikke kan det resultere i kroniske plager.

Dersom du er rammet av sopp, bør du gjøre dette. Fortsetter plagene må du be om soppresept av legen siden det du får på apoteket ikke løser problemet. Be da om vagitorier som gir umiddelbar lindring. 

Problemet du må løse er ikke bare kroppen, den lider av symptomer og den prøver å fortelle deg noe. Stresser med sex når du ikke er klar? Sex på mannens premisser? Generelt sett har sex og bekymrer deg for smerter? Nok til at hele systemet kommer i ulage.

• Liker 1
Skrevet

Og ofte må man gå på Diflucan i 8-12 uker mot kronisk sopp. Som sagt så kan det komme igjen om immunsystemet er i ulage. Min løsning er da å ha enkeltdoser med Diflucan liggende, for tydeligvis så fungerer ikke immunsystemet. Har bare akseptert at det er sånn.

Skrevet

Hei. Jeg føler virkelig med deg!! For noen få år siden hadde jeg aldri hatt sopp. Venninnene mine har i alle år hatt dette med jevne mellomrom, men jeg har aldri klødd der nede. Plutselig en dag begynte jeg også; var vel kanskje 38 år da (er 41 nå). Klødde og klødde og skrapte meg opp 😥! Brukte Canesten, uten at det hjalp nevneverdig. Etter kanskje et års tid fikk jeg også påvist celleforandringer i underlivet, kun lette. Og også HPV ved nærmere undersøkelser/ prøver. Dette er nå ca 2 år siden. I fjor sommer fikk jeg to Flucanazol-tabletter pga sopp og kløe. Disse tok jeg som jeg skulle, og ble bedre en liten stund. Så kom senhøsten og jeg klødde igjen. Jeg var hoven og øm, og sprakk opp i skjedeåpningen ved samleie/ penetrering. Det var jæ..... kjipt, og sexlysten forsvant fullstendig. Hadde ikke vært veldig til stede de siste årene uansett, men nå ble den helt borte. Gruet meg til sex med mannen min, sprakk opp hver gang og begynte å blø.

Før jul var jeg tilbake hos gynekologen. Har halvårige celleprøver siden endringene fortsatt er tilstede (dessverre). Fikk da en hestekur på Flucanazol, og skulle ta en tablett annenhver uke i 3 måneder. Ble mye bedre. Men smerten ved penetrering var fortsatt der. Ved kontroll i juni i år så mente gynekologen at dette ikke skyldtes kløen som vi først trodde, men jeg har fått noe som heter Vestibulitt (http://www.sexogsamfunn.no/For-fagfolk/Artikler/Vestibulitt/ ). Innmari kjedelig.... Fikk beskjed av gynekolog å smøre meg rundt skjedeåpningen med Xylocain-salve i 8 uker samt ta knipeøvelser da bekkenbunnen min var veldig stram. Skal tilbake i desember for nye celleprøver. Har ikke hatt nevneverdig sopp siden i vinter, men litt kløe i forbindelse med mensen. Dessverre så er Vestibulitten tilstede, og vi har sjelden samleie siden jeg fortsatt får vondt. Forrige gang vi hadde oss så sprakk jeg nok bare opp litt, men blødde ikke. Bruker masse glidemiddel da. Har bare hatt samleie 2-3 ganger siden juni😱😱 Kjipt for mannen min også, men bedre med noen måneder med fravær enn resten av livet med smerter...

Over til deg.... Kan det være vestibulitt du har fått? Hos meg så kan det skyldes alle soppinfeksjonene.... Er en person med endel indre stress og bekymringer, så det hjelper jo ikke😳.

Anonymous poster hash: 5cb02...42d

• Liker 1
Skrevet

Glemte en ting: jeg har absolutt forbud mot alle såper, Asan, Dr Greve osv. Fikk beskjed om at jeg resten av livet må bruke enten bare vann, men helst Cleansing Oil. De har en fra Aco, som jeg kjøper på apoteket. Siden det er en olje, så tørker jeg ikke ut og sprekker. Samtidig så er jeg ikke fuktig heller, med fare for sopp....

Hilsen AB over (med Vestibulitt😱).

Anonymous poster hash: 5cb02...42d

Skrevet

Glemte en ting: jeg har absolutt forbud mot alle såper, Asan, Dr Greve osv. Fikk beskjed om at jeg resten av livet må bruke enten bare vann, men helst Cleansing Oil. De har en fra Aco, som jeg kjøper på apoteket. Siden det er en olje, så tørker jeg ikke ut og sprekker. Samtidig så er jeg ikke fuktig heller, med fare for sopp....

Hilsen AB over (med Vestibulitt). Anonymous poster hash: 5cb02...42d

Jeg derimot fikk beskjed om at jeg fint kunne bruke intimsåpe med lav ph-verdi. Det var bare å smøre med en naturlig olje (for eks olivenolje) etterpå. Jeg klarer ikke tanken på å aldri kunne vaske med intimsåpe. Det virker jo ikke som det hjelper så mye heller, å ikke vaske med intimsåpe, for jeg leser stadig om at folk får sopp likevel. Jeg tror heller det ofte kommer av ubalanse i immunsystemet pga stress og psykiske forhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...