Gå til innhold

Jeg trenger svar :/ fort

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurte på om det kan oppstå noen problemer hvis man tar to ukers pause fra p piller, i dette tilfellet cerazette?

Jeg har lest at av og på p piller kan øke sjansen for graviditet. Stemmer dette? Jeg vet at man helst ikke skal gjøre det, men alikavel...

Hvis jeg tar pausen i to uker og starter igjen vil det fungere som normalt igjen?

Anonymous poster hash: 1be5b...bef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du tar en 2 ukers pause, så vil p-pille først være effektive 14 dager etter pillestart.

I de 14 dagene må man for å være sikker bruke annen prevasjon i tillegg.

Anonymous poster hash: 95c68...81a
Skrevet

Det tror jeg ikke du kan garantere nei, ikke med én gang ihvertfall. Bruk annen prevensjon i tillegg den første tiden, hvis det er graviditet du vil unngå.

Anonymous poster hash: 96181...de5
  • Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig så må du ta pillene til et nokså fast tidspunkt hver eneste dag for at det skal beskytte deg. En viss konsentrasjon må opprettholdes i blodet til enhver tid. Det skal ikke mer til enn èn tapt p-pille via f eksw oppkast eller diarè til at kroppen er i ubalanse igjen, og da er man faktisk ikke trygg før man er ferdig med menstruasjonssyklusen. Er en grunn til at typ 50 % av alle uplanlagte svangerskap har skjedd mens kvinnen "gikk på pillen" (DVs slurvet med klokkeslett, kanskje var dårlig i magen en dag osv).

Anonymous poster hash: c4242...b12
  • Liker 1
Skrevet

Det tror jeg ikke du kan garantere nei, ikke med én gang ihvertfall. Bruk annen prevensjon i tillegg den første tiden, hvis det er graviditet du vil unngå.

Anonymous poster hash: 96181...de5

Ikke med en gang nei selvfølgelig! Vil det ta lang tid?

Skrevet

Selvfølgelig så må du ta pillene til et nokså fast tidspunkt hver eneste dag for at det skal beskytte deg. En viss konsentrasjon må opprettholdes i blodet til enhver tid. Det skal ikke mer til enn èn tapt p-pille via f eksw oppkast eller diarè til at kroppen er i ubalanse igjen, og da er man faktisk ikke trygg før man er ferdig med menstruasjonssyklusen. Er en grunn til at typ 50 % av alle uplanlagte svangerskap har skjedd mens kvinnen "gikk på pillen" (DVs slurvet med klokkeslett, kanskje var dårlig i magen en dag osv).

Jeg skal ikke ha samleie i de to ukene jeg har pause!

Skrevet

Hva med oss som går på cerazette og ikke får mensen? De er ikke trygge før de er ferdig med mensensyklusen som de ikke kommer til å få ?

Skrevet

Hva med oss som går på cerazette og ikke får mensen? De er ikke trygge før de er ferdig med mensensyklusen som de ikke kommer til å få ?

Skrevet

Skrevet

Dersom du har glemt å ta Cerazette

• Hvis du er mindre enn 12 timer for sent ute med å ta en tablett, opprettholdes likevel den preventive sikkerheten til Cerazette. Ta den glemte tabletten så snart du husker den og de neste tablettene til vanlig tid.
  • Hvis du er mer enn 12 timer for sent ute med å ta en tablett, kan sikkerheten til Cerazette være redusert. Jo flere tabletter du har glemt på rad jo større er risikoen for at den preventive effekten er redusert. Ta den sist glemte tabletten så snart du husker det og de neste tablettene til vanlig tid. Bruk tilleggsprevensjon (barrieremetode) også i de neste 7 dagene du tar tabletter. Dersom du glemte en eller flere tabletter i den første uken du tok tabletter og hadde samleie i uken før de glemte tablettene, er det en mulighet for at du kan bli gravid. Be legen din om råd.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det blir som første gang du går på de igjen da. at det er 4 uker på før de er sikre igjen.

Anonymous poster hash: 7d096...2e0
Skrevet

Jeg skal ikke ha samleie i de to ukene jeg har pause!

Skal du ha det de neste ukene etter at du begynner igjen bør du bruke kondom i tillegg.

Men ingen andre her nevner det; det er slett ikke bra for kroppen å ta pause og begynne på igjen slik når man tar p-piller eller minipiller.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det blir som første gang du går på de igjen da. at det er 4 uker på før de er sikre igjen.

Anonymous poster hash: 7d096...2e0

4 uker før man er sikker? Da blir det jo ikke som første gang. Når man tar p piller for aller første gang er man sikker etter 7-8 dager

Skrevet

Hvorfor skal du ikke ta pillene i 2 uker?

Oppstart på p-piller øker sjansen for blodpropp. Usikker på om det gjelder minipille også, men det er ingen logisk grunn for å droppe pillen i 2 uker. 

Anonymous poster hash: 33fc6...d4c
Gjest Allergikeren
Skrevet

Det du i alle fall bør passe på, TS, er å unngå samleie i uken før pausen, underveis i pausen, og en uke etter pausen. Dette fordi du kan bli gravid hvis du har hatt sex i uken før en glemt pille, og i uken etter en glemt pille/ved oppstart på en annen dag enn første mensdag. Ellers skulle det ikke være noe problem, annet enn at du kan få bivirkninger når du starter igjen.

Noen nevnte faren for blodpropp; den er mindre ved bruk av Cerazette enn vanlige p-piller, det har noe med mangelen på østrogen å gjøre. Det er derfor disse ofte brukes av dem som har større fare for blodpropp fra før av.

Dersom du har glemt å ta Cerazette

• Hvis du er mindre enn 12 timer for sent ute med å ta en tablett, opprettholdes likevel den preventive sikkerheten til Cerazette. Ta den glemte tabletten så snart du husker den og de neste tablettene til vanlig tid.
  • Hvis du er mer enn 12 timer for sent ute med å ta en tablett, kan sikkerheten til Cerazette være redusert. Jo flere tabletter du har glemt på rad jo større er risikoen for at den preventive effekten er redusert. Ta den sist glemte tabletten så snart du husker det og de neste tablettene til vanlig tid. Bruk tilleggsprevensjon (barrieremetode) også i de neste 7 dagene du tar tabletter. Dersom du glemte en eller flere tabletter i den første uken du tok tabletter og hadde samleie i uken før de glemte tablettene, er det en mulighet for at du kan bli gravid. Be legen din om råd.

Det samme står faktisk i de aller fleste pakningsvedlegg for p-piller også, under avsnittet for glemt tablett i uke 1. Unntaket er Synfase og Qlaira:

Dersom du har glemt å ta Synfase:
Ta tabletten så fort du oppdager det, og ta neste tablett til normal tid. Dette kan bety at du må ta 2 tabletter den samme dagen.
Hvis det er gått mer enn 36 timer mellom inntak av to tabletter, vil virkningen av Synfase reduseres. Ta tabletten så fort du oppdager det og fortsett som vanlig neste dag. Du vil imidlertid ikke være beskyttet mot graviditet i de neste 14 dagene eller resten av syklusen. En tilleggsprevensjonsmetode (f. eks. kondom) bør brukes. Uteblir menstruasjonen bør graviditetstest utføres før start på nytt brett.

Men Synfase og Qlaira er trefasepiller, med forskjellig hormonmengde for å mest mulig etterligne en naturlig syklus. De andre merkene er monofasepiller, altså med likt hormoninnhold i alle tablettene.

Cerazette og Conludag har ikke konseptet med en ukes pause i det hele tatt. Der tar man en aktiv tablett hver dag. Dermed skulle det vel ikke være noen forskjell på hvor i brettet man er når man glemmer en pille? Det er jo det samme hormoninnholdet i alle tablettene, det vil si samme tilførsel av hormoner hver bidige dag.

For minipiller og monofasepiller har jeg lært at syv dager "karantene" er nok. Det sa farmasøytene jeg hadde som lærere på vgs, og farmasøytene jeg har jobbet sammen med(selv er jeg apotektekniker).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...