Gå til innhold

Gjeld. Trenger sårt råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet mye av dette er min feil. I tillegg har jeg hatt en x, som loppa meg for penger. Men uten bevis kommer jeg ikke langt.

Jeg har ca 250 000 kr i gjeld, inkasso og betalingsanmerkning. Og har heller ikke noe og stille i sikkerhet eller pant. Jeg vil ut av dette, kjæresten min vil ikke flytte sammen med meg før jeg har fått orden på dette. Jeg er av mange grunner på avp fra nav.

Spydige kommentarer trenger ikke jeg ikke, da kan du heller la være.

Tusen takk for råd/tips/veiledning.

Anonymous poster hash: 3b41c...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er altfor lite gjeld til å få gjeldsordning (det som O.G. kaller gjeldsanering). Du kan prøve å forhandle med kreditorene dine for å få slettet litt renter og satt ned rentefoten, samt få betalingsavtaler du klarer å holde. Ellers er det bare å brette opp ermene og sette i gang. Jo mer av nettoinntekten din som går til nedbetaling av gjeld, jo raskere blir du ferdig med den. Ergo må du se på alle utgiftene dine, og skjære inn til beinet. Kan du finne deg billigere sted å bo? Kollektiv er et reelt alternativ i en slik situasjon. Har du noen abonnement e.l. så si de opp. Samme med treningskort på treningssenter. Nå må du faktisk trene på egenhånd og ute i naturen, noe annet har du ikke råd til. Har du billigste mobilabonnementet du kan ha? Samme med bredbånd. Si opp alt annet enn grunnpakke TV og alt av Spotify, Netflix, Viasat etc. Bil har du heller ikke råd til. Har du bil, så selg den.

 

Når alt dette er gjort, så kan du sette opp budsjett.

 

Utgiftsposter vil da være:

 

- Bolig (husleie + evt strøm):

- Mat (mellom 1500 og 2000 bør holde)

- Mobil + bredbånd

- Reiseutgifter (månedskort)

- Gjeld



Anonymous poster hash: 06171...bb3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor lite gjeld til å få gjeldsordning (det som O.G. kaller gjeldsanering). Du kan prøve å forhandle med kreditorene dine for å få slettet litt renter og satt ned rentefoten, samt få betalingsavtaler du klarer å holde. Ellers er det bare å brette opp ermene og sette i gang. Jo mer av nettoinntekten din som går til nedbetaling av gjeld, jo raskere blir du ferdig med den. Ergo må du se på alle utgiftene dine, og skjære inn til beinet. Kan du finne deg billigere sted å bo? Kollektiv er et reelt alternativ i en slik situasjon. Har du noen abonnement e.l. så si de opp. Samme med treningskort på treningssenter. Nå må du faktisk trene på egenhånd og ute i naturen, noe annet har du ikke råd til. Har du billigste mobilabonnementet du kan ha? Samme med bredbånd. Si opp alt annet enn grunnpakke TV og alt av Spotify, Netflix, Viasat etc. Bil har du heller ikke råd til. Har du bil, så selg den.

Når alt dette er gjort, så kan du sette opp budsjett.

Utgiftsposter vil da være:

- Bolig (husleie + evt strøm):

- Mat (mellom 1500 og 2000 bør holde)

- Mobil + bredbånd

- Reiseutgifter (månedskort)

- Gjeld

Anonymous poster hash: 06171...bb3

Synes du er alt for streng her. Ts burde heller leve etter livsoppholdsatsen for gjeldsordning. Den er ca 7900 for enslig. Av de skal alle utgiftene ts har telle bortsett fra husleie som går utenom.

Utgifter

Strøm

Innboforsikring

Busskort

Mat og hygiene artikler

Internett

Mobil

Evt tv

Evt billig treningsabo

Klær av og til

Fritid

Medisiner, lege og tannlege

Evt abonnementer.

Mye av dette her kan sløyfes, men det handler også om å ha et verdig liv til tross for at man har gjeld. Satsene er ikke store. De er satt til at du klarer deg uten for mange utskeielser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er altfor lite gjeld til å få gjeldsordning  

Anonymous poster hash: 06171...bb3

 

 

Det kommer jo helt an på inntekten. Dersom TS er varig ute av stand til å få en normal inntekt kan hun få gjeldsordning på dette beløpet. 

Anonymous poster hash: ddea0...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo helt an på inntekten. Dersom TS er varig ute av stand til å få en normal inntekt kan hun få gjeldsordning på dette beløpet.  Anonymous poster hash: ddea0...08e

Siden TS går på AAP er det tydeligvis meningen at hen skal bli frisk nok til å ut i jobb igjen. Hadde det vært null sjanse for dette, ville hen ha hatt uførepensjon. Selv da skal det ikke være et problem å betjene forbrukdgjeld på en kvart mill.

For øvrig bør TS legge seg på forbruksnivå som om hen er på sosialstønad. Dersom hen faktisk ønsker å bli kvitt gjelden, altså. Hen kan jo la himla suse og satse på gjeldsordning om en god del år. Men det betyr da at hen ikke får flyttet sammen med kjæresten. Det spørs vel også om kjæresten i det hele tatt gidder å vente på at TS skal bli gjeldsfri i årevis, kjæresten må jo også sette sitt liv på vent. Ikke flytte sammen, ikke gifte seg, ikke få barn.

Anonymous poster hash: 06171...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg oversikt over all gjelden. Sett opp et budsjett som er stramt, men som du skal greie å holde. Du må kutte alle tulleutgifter og impulskjøp.

Kontakt alle kreditorene og få nedbetalingsavtaler

Kontakt gjerne NAV de tilbyr gratis gjeldsrådgivning, og de kan bidra med å hjelpe deg å finne en god løsning.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om ett møte med en økonomisk rådgiver på Nav i første omgang. Det gjorde jeg. Og jeg fikk der hjelp til å utforme ett brev som ble sendt ut til alle kreditorene. Utfallet ble at man hvertfall ikke mottar regninger på en stund, men også at noen av kreditorene kom med nedbetalingsforslag og gir deg muligheten til å betale mindre enn det du skylder, om du betaler raskt.
Så lenge man går på Nav, kan man uansett ikke betale gjeld, så det er ikke noe du kan ta tak i før du får deg en jobb og har penger til å begynne å betale. 



Anonymous poster hash: d5615...0a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...