Gå til innhold

Bytte barnehage etter 4 uker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger noen råd og innspill her. Litt usikker på hva vi skal gjøre ang barnehageplass for jenta vår.

 

Vi bor i Oslo. Hun har nettopp fylt ett år. Vi fikk først plass i barnehage A, og hun er nå i sin 4. uke der. Tilvenningen har vært litt vanskelig: gikk bra første uke, andre uka fikk hun en reaksjon og gråt mye, sov veldig lite m.m. Forrige uke og denne uka virker det som om hun sakte, men sikkert begynner å finne seg mer til rette. ...og så ramlet det plutselig inn tilbud om plass i barnehage B. 

 

 

BHG A som vi har plass i:

- Det vi har sett av virker bra; fine arealer og aktivitetsområder, de ansatte er fine, pedagogisk opplegg er bra, varierte og morsomme aktiviteter, prosjekter  m.m. De kan nok tilby en del man ikke finner i vanlige, mindre barnehager.

 

- Dette er en stor basebarnehage. De er det jo en del negative meninger om. Så langt har vi ikke sett noe til de negative innvendingene: stedet virker godt organisert. De små har sine tilknytningspersoner, et fast personale på sin base, og fast oppholdssted. Faste rutiner. mend et blir kanskje litt mer kaotisk uansett? 

 

- Klønete å komme seg til. Ca 25 minutter å gå hjemmefra. Best å gå, sparer knapt noe tid med offentlig transport, som jo i tillegg er et mareritt i rushtiden. Mannen kjører, for ham er det en liten omvei på vei til jobb. Jeg jobber på en annen kant av byen, og må enten bruke treig buss som kjører mye omveier og ofte er forsinka, eller først ta trikk, så buss. Bruker mellom 25 og 45 min på reisen. Kun buss i nærheten, ikke trikk/bane.

 

Beliggenheten er egentlig det store problemet med bhg A. Det går fort med mye ekstra tid hver dag på å hente og levere, vi må jobbe kort og ta det igjen på kveldstid. Vi har tenkt at vi skulle prøve å se hvordan det går, og så sende inn søknad om å bytte neste høst om det ble alt for klønete.

 

 

BHG B som vi har fått tilbud om plass i nå:

- Vanlig avdelingsbarnehage

 

- Vi vet ikke så mye om den (har avtalt å komme og hilse på), men den får gode poeng på foreldreundersøkelse, særlig på personale og trivsel/trygghet (tilsvarende undersøkelse finnes irriterende nok ikke for bhg A)

 

- Mye enklere å komme seg til: 10-12 min å gå hjemmefra. (offentlig transport er ikke et alternativ) Ikke en omvei for mannen når han kjører. Litt klønete for meg fra jobb, men fortsatt enklere enn bhg A. Bruker nok 5-15 min mindre på å reise mellom bhg og jobb. Både trikk og bane i 10-15 min avstand.

 

 

Jeg er SÅ usikker på hva vi burde gjøre. Jenta vår er nok litt var for forandringer og slikt, og jeg får fryktelig dårlig samvittighet av å skulle ta vekk det hun har blitt vant til nå, og starte en tilvenningsprosess på nytt. det virker også så trist å  skulle bryte kontakten med de voksne hun jo har knyttet seg til. Jeg sliter emd å rettferdiggjøre det bare fordi det er enklere for oss foreldrene. Samtidig så har hun jo ikke vært der SÅ lenge, og det er kanskje bedre å bytte nå enn om et år? Og jeg tror nok at også hennes hverdag kan bli enklere om vi bytter, med litt kortere dager i bhg og litt mer tid med oss.

 

 

Hva ville du ha gjort?



Anonymous poster hash: 49a16...109
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du reflekterer godt over begrunnelsene for å velge den ene over den andre barnehagen. Poenget med å starte en ny tilvenningsperiode er veldig sentralt, da det kjennes unødvendig for barnet å gå gjennom denne prosessen en gang til.

 

Samtidig vil jeg tro dere kommer til å angre om dere ikke bytter. Rett og slett på grunn av tiden dere bruker på å komme dere til og fra barnehage. Dette er tid dere "mister" hver dag, Ut fra det du skriver vil barnehage B gjøre at datteren deres får noe kortere dager, dere foreldre må "ta igjen" mindre arbeid på kveldene, og generelt en bedre fungerende hverdag. 

 

Jeg vil likevel påpeke at om dere bytter er det en risiko mtp barnets trivsel og dere vet ikke hvor fonøyde dere blir med den nye barnehagen. 



Anonymous poster hash: ba26f...108
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Ja, det er særlig dette med at vi jo ikke vet hvor godt hun kommer til å trives i den nye barnehagen som er vanskelig. Jeg vil jo heller bruke litt mer tid på reise hver dag til og fra et sted hvor hun har det skikkelig bra! Men aller helst vil jeg jo ha i pose og sekk da, haha.

Anonymous poster hash: 49a16...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det sikkert fint å besøke den andre barnehagen - kanskje liker dere den ikke, og valget blir ikke så vanskelig uansett! :)



Anonymous poster hash: ba26f...108
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha byttet, hvis den nye barnehagen fremstår som et likeverdig tilbud ved besøk.

Med nåværende barnehage går det mye tid til transport. Det går ikke mindre tid når hun er stor nok til å gå selv. Dette er tid som kommer vel med i tids-og energiregnskapet for hele familien. Når hun blir litt større, får hun venner i barnehagen. Venner i den nye barnehagen bor gjerne nærmere, kanskje kan hun beholde noen av dem til skolestart også.

Anonymous poster hash: 655c6...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Nå hatt jeg snakket litt med mannen min. Han nevnte noe jeg av en eller annen grunn ikke har tenkt på, og det er at vi har jo to barnehager som er mye nærmere enn den vi har fått tilbud om plass i. 2 minutter å gå. Og de skal visst være veldig gode barnehager de også. Vi heller nå mot å takke nei til den nye plassen, og så sende ny søknad med ønske om plass i de to nærmeste. Som vi trolig ikke får før til høsten (om vi får det da, de er ganske populære, visstnok). Eller er det veldig dumt å bytte når hun er 2 år gammel?

Vi kjenner begge på at vi veldig fort får en lojalitet til steder og ting vi liker (og vi liker jo den bhg hun er i nå!). Nesten så vi er redd for at de ansatte skal bli lei seg om vi velger dem bort, haha :ler: så vi er nok ikke helt rasjonelle her, men det virker samtidig mest logisk å vente med å flytte henne til vi har et enda bedre alternativ, ikke et "halvveis" bra.

Vi skal uansett bort til den andre barnehagen og hilse på, kan jo hende vi digger den. Eller synes den er forferdelig! :P

Anonymous poster hash: 49a16...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville satset på en av de 2-minutter barnehagene fra høsten av. Med mindre dere blir kjempeforelsket på besøk i ny barnehage nå da. Dere må nok føle litt på det. :) 

 

 



Anonymous poster hash: ba26f...108
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme dilemma med datteren vår. Vi valgte å la henne bli i den første barnehagen fra hun var 1 til 2 år, til tross for 30 min kjøring dit. Dette gjorde vi mest pga litt tøff innkjørin (verst for meg da).

Hun byttet så til barnehage i gata vår når hun var litt over 2 år. Vi passet på å være mye i uteområdet gjennom hele det første året slik at hun var kjent med den nye barnehagen når hun skulle begynne der.

Bytte til ny bhg gikk strålende, og hun stortrives der. Da var hun vandt til å gå i bhg og kjente uteområdet. Hun uttrykte heller ikke savn til den gamle bhg, selv om hun trivdes der.

Hun er nå 3 år og husker ikke at hun har vært i en annen bhg. Så for vår del var det ikke noe problem å bytte etter 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Allis Hagtorn

Jeg synes ikke tidsbesparelsen her var så stor om jeg forstod deg riktig?

Vi fikk bhgplass på andre siden av byen i januar, og måtte bruke kollektiv i tillegg. Mannen jobbet redusert for å bruke nesten 2,5 timer daglig KUN på reisetid.

Det var sykt stress, men gikk faktisk. Så byttet vi nå i høst, for å få en sommerferie imellom og dermed ha mykere overgang.

25 min gange er ikke allverdens, og dere kan dessuten bruke anledningen til å jogge/syklet til og fra ;)

Jeg hadde beholdt, og byttet neste år dersom dere får plass ved de helt nært hjemmet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært i deres situasjon hadde jeg nok byttet til den du fikk tilbudet om. Jeg har jobbet i basebarnehage og vil aldri noensinne ha mitt barn i en :-) Dessuten er det jo enklere, logistikkmessig med den nye plassen? :-)



Anonymous poster hash: 78ce0...129
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...