Gå til innhold

Vondter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor er dere fra, dere som sier dette? Det er ikke et ord, og høres ufattelig dumt ut. Vondter? Seriøst, vondter? Hva med å si SMERTER?



Anonymous poster hash: 9d00c...e0b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må innrømme at jeg har brukt det ordet en del som gravid. Rett og slett fordi jeg ikke har smerter flere steder, men har har vondt flere steder i kroppen. For meg er det en forskjell i styrke, og da blir "vondter" et mye mer... "korrekt" ord, selv om det ikke er korrekt språklig. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker det på vestlandet, jeg er kronisk syk, og bruker gjerne ordet for jeg føler det har mindre betydning enn smerter, Jeg ønsker ikke å fortelle alle hvilke smerter jeg lever med 24/7, folk er ikke interessert i det, så jeg underdriver det, så jeg ikke setter folk ut, med å si at jeg har mine vondter, og da er de liksom fornøyd med det.



Anonymous poster hash: 91894...d36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi bruker det på vestlandet, jeg er kronisk syk, og bruker gjerne ordet for jeg føler det har mindre betydning enn smerter, Jeg ønsker ikke å fortelle alle hvilke smerter jeg lever med 24/7, folk er ikke interessert i det, så jeg underdriver det, så jeg ikke setter folk ut, med å si at jeg har mine vondter, og da er de liksom fornøyd med det.

Anonymous poster hash: 91894...d36

 

Får jeg spørre hvor på Vestlandet? Er selv derfra, og her jeg bor brukes det ikke.

Anonymous poster hash: 9d00c...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når et ord er i bruk av mange og forstått av enda flere er det da et ord. Helt uavhenging av om det står i ordbøker eller ikke. 

 

Dessuten er det, som andre her også sier, ikke synonymt med smerter. Vondter kan innebære smerter, men kan også være ubehag på andre måter. Og det brukes gjerne til å beskrive diffuse sykdomstilstander, eller til å "minimere" dem om man ikke har så lyst til å utbrodere.

 

Jeg kan godt huske min bestemor bruke ordet vondter på åttitallet, hun var da rundt 90 år og fortalte at det var sånn man visste at man fortsatt levde. Ved å kjenne på vondtene når man skulle ut av senga om morgenen. Som barn syns jeg det var skremmende å tenke på å ha vondter hver eneste dag. Nå forstår jeg mer hva mun mente ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Får jeg spørre hvor på Vestlandet? Er selv derfra, og her jeg bor brukes det ikke.

Anonymous poster hash: 9d00c...e0b

 

Rogaland

Anonymous poster hash: 91894...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...