AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #1 Skrevet 14. september 2015 Jeg har nå vært i systemet i 2 år ang at det at jeg har hovne synsnerver, i starten var bare ene synsnerven hoven, og nå er begge hovne i forskjellig grad. Jeg har vært på sykehuset (ikke riksen) og jeg har vært hos øyenlege og tatt utallige prøver, men ingen klarer å finne ut av hva det er! Øyenlegen min kom med den oppmuntrende beskjeden om at det kunne være 10000 ulike årsaker og det kunne være så enkelt som at "slik er du laget". Sitter atter igjen hjemme pga synsproblemer og jeg gruer meg til eksamene som kommer i vinter. Hvordan kan jeg oppfylle statlige krav om C-krav når jeg ikke kan lese som jeg burde? Så jeg tenkte jeg skulle høre om noen andre har noen erfaring med å ha hovne synsnerver som har noen gode historier om at de faktisk fant årsaken til problemet? Anonymous poster hash: 245c0...130
Gjest Skrevet 14. september 2015 #2 Skrevet 14. september 2015 (endret) Jeg har selv ingen erfaring med hovne synsnerver, men har en hel del erfaring med dårlig syn.Om synet ditt er såpass redusert at du har problemer med å lese, har du flere tiltak.- Lydbøker: Du kan få låne studielitteratur hos Norsk Lyd- og Blindeskriftsbibliotek (NLB) . Om du melder deg inn i Norges Blindeforbund får du automatisk lånerett hos NLB. Om ikke må det gå gjennom øyelege og synsattest. Norges Blindeforbund har ca. 12.000 medlemmer og av de er ca. 1.000, blinde, så flertallet har med andre ord en synsrest (heldigvis!). For å få lest bøkene til NLB på en god måte, trenger du en DAISY-spiller. Med denne kan du navigere rundt i boken mellom overskrifter, avsnitt, setninger og du kan søke på sidetall. En slik spiller søker du hjelpemiddelsentralen om.- Ved synsnedsettelse har du krav på hjelpemidler. Dette kan være ekstra belysning i hjemmet, forstørrelsesprogram (med evt. tale som leser opp teksten) på datamaskinen, en lese-TV (hvor du legger boken under et kamera og får teksten forstørret opp på en skjerm i ønsket størrelse. Her kan du også få ønsket farge på bokstaver og bakgrunn alt etter hva som er mest behagelig for deg.Jeg vil anbefale deg og vurdere om du vil gå på Blindeforbundets rehabiliteringskurs. Her får du erfaring med å mestre livet ditt som synshemmet bl.a. innenfor fagene data, mobilitet (lære seg å orientere seg ute og inne med synsresten), forming, taktil trening (dvs. å bruke hendene å "se med" for å spare øynene litt) og forming. - Og det viktigste av alt: Du får møte andre som er i samme situasjon som deg. De har kanskje ikke samme diagnose, men felles er at alle har et synstap. Det kan være traumatisk å få dårligere syn og troen på fremtiden kan virke mørk. Du kan velge om du vil gå på kurs som varer i en uke av gangen eller to uker. Som student anbefaler jeg deg å ta en-ukerskursene. Jeg jobber selv på disse kursene og ser hvor godt det hjelper for hver enkelts livskvalitet.Send meg gjerne en PM om det er noe du vil lufte. Endret 14. september 2015 av Erica
Gjest Skrevet 14. september 2015 #3 Skrevet 14. september 2015 PS: Jeg ville be om å komme til Ullevål Universitetssykehus. De er landets fremste eksperter på øyet og øyesykdommer.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #4 Skrevet 14. september 2015 Tusen takk for info Erica...! Skal be øyenlegen min om å henvise meg hvis de fortsatt ikke har snøring neste gang jeg skal inn til en time. Skal skrive litt senere til deg Anonymous poster hash: 245c0...130
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå