Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kjøpte et par støvletter med stiletthæl på din sko for ca 6 uker siden. Har brukt dem vanlig, ikke hver dag, men kanskje en eller to ganger i uken. I går så jeg at ytterste tuppen på hælen var borte på den ene, og den andre var i ferd med å falle av. Slik at jeg nå tråkker rett på stålet. (Vondt!)

Har selvfølgelig ikke beholdt kvittering. Kan jeg allikevel klage? Jeg innser at billige støvletter (600 kr) ikke holder lenge, men de burde være bedre enn dette, vel? I tilfelle det ikke nytter, kan en skomaker skifte hæl? Blir det veldig dyrt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått tilbake der hvor du kjøpte dem. De bør kunne fikse dem for deg/evt betale skomakerutgifter for deg.

Skrevet

Din sko er faktisk veldig greie med sånt.

Dra dit..og vær litt "sint"..men HYGGELIG..I de fleste tilfeller får

man tilgodelapp. Har opplevd dette et par ganger faktisk..og ALLTID fått

tilgodelapp uten noe spørsmål...

Skrevet

Hei!

Skobutikker har ingen plikt når det gjelder å fikse hælfikker som går av. Det er slitasje som kunden selv har påført skoene.

MEN, noen skobutikker er likevel greie når det kommer til stykket, og fikser gjerne slike ting for deg.

Det er i all fall viktig at hvis du skal klage, ikke fortsetter å bruke skoene, sånn at du går på stålet eller fliser opp selve hælen.

Om det er en reklamasjon, må du ta de med tilbake så fort som mulig.

Dette er en vanlig feil, og mange kunder bruker stiletthæler feil (sier ikke at du gjør det :) ), tramper på dem som vanlige hæler, når man egentlig skal gå litt forsiktigere på dem. Det kommer jo mye mer kraft på en tynn hæl enn en tjukk hæl.

Du ikke har kvittering, men kanskje du har en bankutskrift hvis du betalte med kort? Uansett pleier det ikke å være noe problem uten kvittering de fleste steder.

De er som sagt ofte vent med denne feilen, og ser fort om det er en reklamasjon.

Lykke til!

Skrevet
og mange kunder bruker stiletthæler feil (sier ikke at du gjør det :) ), tramper på dem som vanlige hæler, når man egentlig skal gå litt forsiktigere på dem.

Hvis man ikke kan gå normalt på dem

, bør vi som forbrukere opplyses om dette.

Forøvrig må jeg jo si at man går vel litt annerledels på tynne høyhelte sko, enn på sko med tykke heler. Det sier seg jo selv.

Skrevet

Man trenger ikke opplyse kunder at man ikke kan trampe rundt på stiletthærler som vanlige sko.

Som du sier går nok de fleste litt forsiktigere på stiletthæler, nettopp fordi det sier seg selv at hælene får mye større trykk enn på "vanlige" sko.

Skrevet

Som du sier går nok de fleste litt forsiktigere på stiletthæler, nettopp fordi det sier seg selv at hælene får mye større trykk enn på "vanlige" sko.

NEMLIG! Da har hun antagelig gjort akkurat det, og butikken bør reparere skoen hennes. Hun har mest sannsynelig brukt den helt riktig!

Skrevet
NEMLIG! Da har hun antagelig gjort akkurat det, og butikken bør reparere skoen hennes. Hun har mest sannsynelig brukt den helt riktig!

Jeg skjønner ikke hvorfor du "skriker".

Jeg har ikke sagt at hun har gått feil på dem. Det kan ikke jeg se, for jeg har ikke sett dem. Jeg sier bare at det er mange som tror skobutikkene skal fikse sånne problem, selv om det veldig ofte er feil bruk som har ødelagt hælflikken og dermed hælen.

Jeg sa at dette ser butikken ofte fort, og er det en feil på skoen fikser de fleste skobutikker det gjerne for kunden. Er det ren reklamasjon er de pliktige til å utbedre feilen, men til og med når det ikke er butikkens feil at hælen er ødelagt, vil de som oftest være behjelpelige med å ordne hælen.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du "skriker".  

Jeg har ikke sagt at hun har gått feil på dem.

Skriker?? :ler:

Ja, jeg forstod det i alle fall som om du antydet at hun kanskje ikke hadde gått riktig på dem.

Misforstod deg sikkert da... :roll:

Skrevet

Du skrev NEMLIG, og jeg tolket det som "skrik" fordi det ble så uthevet i forhold til det andre du skrev.

Jeg vet at det kunne virke som jeg hentydet at hun hadde gjort det, derfor skrev jeg innlegget på denne måten sånn at det ikke skulle være noen tvil om at jeg ikke nødvendigvis trodde hun hadde gjort det: :)

Dette er en vanlig feil, og mange kunder bruker stiletthæler feil (sier ikke at du gjør det :))[...]
Skrevet

Men seks uker, og ikke daglig bruk... bør en ikke kunne forvente litt mer - høye hæler eller ei?

Skrevet

Jo, har man brukt de "riktig" og de likevel er blitt ødelagt må butikken rette på feilen.

Skrevet

Det er helt klart en reklamasjonssak, men i og med at du ikke har noen kvittering, er du prisgitt butikkens velvilje. Du har med andre ord ikke krav på noe som helst, men det er jo noe som heter service! Jeg har gått på mine stiletthæler i to vintersesonger (ofte!), og de har verken brukket eller blitt skjeve, så man må forvente at de tåler å brukes!

Skrevet

Tja, jeg er da i den oppfatning at det å se om det er en reklamasjon eller ikke, ikke er så enkelt å bestemme for oss som ikke har sett skoen engang.

Sko er en forbruksvare som på lik linje med andre forbruksvarer kan gå i stykker, uten at det nødvendigvis er noen feil på varen.

Går man hardt på en tynn hæl kan den med andre ord lettere få slitasje enn om man hadde gått lett på den. Dette er uansett en vanskelig situasjon, nettopp fordi ingen kommer til å innrømme at de har gått for hardt på hælen når man kan få den fikset hvis man ikke har gjort det. Derfor oppstår det veldig ofte krangler mellom butikkene og kunden.

Butikkene vil som oftest hjelpe kundene sine fremfor å skape dårlig stemning, og få sure kunder, derfor hjelper de oftest kunden med slike problem. I all fall de store kjedene som har mange sko på lager, og mer penger å "rutte" med.

Jeg håper at det ordner seg for deg og skoene dine :ler:

Vil også bare si (igjen) at jeg ikke tror du (gjest) har ødelagt skoene. Jeg bare sier hva man som ansatt i butikk ofte støter på som problem ;)

Hvis det er feil på skoene vil butkken se dette, og fikse det.

Og vil de ikke hjelpe deg, fikser skomakeren det kjempelett. Det er heller ikke dyrt :)

Skrevet
Jo, har man brukt de "riktig" og de likevel er blitt ødelagt må butikken rette på feilen.

Butikken må vel regne med at de er brukt riktig!

De kan jo ikke akkurat få sjekket det!

Skrevet
Dra dit..og vær litt "sint"..men HYGGELIG..

Det holder å være hyggelig - da får du sikkert bedre hjelp også ;)

Det er helt klart en reklamasjonssak, men i og med at du ikke har noen kvittering, er du prisgitt butikkens velvilje

Neida, man trenger ikke kvitering ved reklamasjon.

Butikken må vel regne med at de er brukt riktig!  

De kan jo ikke akkurat få sjekket det!

:Nikke: Hos oss setter vi i hvertfall ikke spørsmålstegn ved slike ting :o hvordan varen er brukt er det ekstremt sjeldent man kan se. Men så jobber jo jeg bare i klessbutikk også da ;)

Skrevet

Neida, man trenger ikke kvitering ved reklamasjon.

I henhold til butikkens policy og velvilje; Kanskje ikke.

I henhold til loven; Jo. Det er faktisk det eneste beviset du har for at varen er kjøpt (ikke stjelt), kjøpt DER (og ikke hos noen andre som har samme vare) og kjøpt når du sier den ble kjøpt (altså for 6 uker siden og ikke 6 år, f.eks.).

Så oppsummert: Du får nok ofte reklamert uten kvittering, men du har ikke krav på det.

Skrevet

Reparerer de hælen så er det fordi butikken viser godvilje.

Så det kan være lurt å være litt grei når du går tilbake.

Hælflikking er ingen reklamasjonssak. Uansett hvordan du har "brukt" skoen din. Norsk skoråd og forbrukerrådet har blitt enige om at kunden ikke kan klage på hæler, da dette er slitasje. Ellers så koster det 60-90 kr å fikse det selv hos en skomaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...