Gå til innhold

UVI hos 2 åring?


ara

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med dette? Jeg har nemlig ei jente her som snart er 2 år og den siste uka har det lukta forferdelig stramt av bleia hennes. Urinen virker også mørkere. 

 

Hun får i seg nok væske ila dagen for hun drikker godt til alle måltider og litt innimellom også. Det er morgenbleia som lukter aller verst men jevnt over hele dagen så kjenner jeg at hun har tissa for da kommer denne lukta. Vanskelig å beskrive men lukter nesten som bålrøyk.......

Formen hennes virker fin, men hun har vært litt varm til tider, 37,8-9  grader... (Så ikke akkurat feber heller...)

 

Kan dette være urinveisinfeksjon? Eller blir de veldig dårlige av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta og kjøp en hjemmetest på apoteket. Hvis den gir utslag, ringer du legen

Visste ikke at det fantes hjemmetester for slikt. Takk for tipset! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at det fantes hjemmetester for slikt. Takk for tipset! :)

Pass bare på at du får en test som ikke skal sendes inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På apoteket får du kjøpt urinposer for å ta urinprøve av så små barn. Hos jenter så er det litt kronglete å få den tett på, men du bretter åpningen litt sammen sånn at du setter nederste del underst, melom urinrør og vaginas åpning (vanskelig å forklare) på en måte, deretter trykker du den godt på plass rundt de ytre kjønnsleppene og opp mot vulva. Husk å vask godt først med vann sånn at det ikke blir en uren prøve. 

 

Personlig så tror jeg ikke at jeg ville ha gått for en hjemmetest, men heller tatt en urinprøve i en sånn urinprøvepose, tømt den over på et sterilt glass og levert den på labratoriet på legekontoret. Er det utslag på prøven så har labratoriet urinen der sånn at de kan sette den til dyrking. Tar du hjemmetest og får utslag så må du uansett levere ny urinprøve til fastlegen for å få medisin, og da må du igjennom styret med å få tatt urinprøve en gang til.. 

 

Når det er sagt så trenger ikke alltid UVI å ha så mye symptomer, og det er ikke alltid man får feber heller, så det er godt mulig hun kan ha en UVI. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På apoteket får du kjøpt urinposer for å ta urinprøve av så små barn. Hos jenter så er det litt kronglete å få den tett på, men du bretter åpningen litt sammen sånn at du setter nederste del underst, melom urinrør og vaginas åpning (vanskelig å forklare) på en måte, deretter trykker du den godt på plass rundt de ytre kjønnsleppene og opp mot vulva. Husk å vask godt først med vann sånn at det ikke blir en uren prøve.

Personlig så tror jeg ikke at jeg ville ha gått for en hjemmetest, men heller tatt en urinprøve i en sånn urinprøvepose, tømt den over på et sterilt glass og levert den på labratoriet på legekontoret. Er det utslag på prøven så har labratoriet urinen der sånn at de kan sette den til dyrking. Tar du hjemmetest og får utslag så må du uansett levere ny urinprøve til fastlegen for å få medisin, og da må du igjennom styret med å få tatt urinprøve en gang til..

Når det er sagt så trenger ikke alltid UVI å ha så mye symptomer, og det er ikke alltid man får feber heller, så det er godt mulig hun kan ha en UVI.

Takk for et utfyllende svar! 😊 Da kontakter jeg heller legen først som sist. Lettere det som du sier så slipper man å styre flere ganger med det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for et utfyllende svar! Da kontakter jeg heller legen først som sist. Lettere det som du sier så slipper man å styre flere ganger med det

Bare hyggelig å være til hjelp :)

 

Et lite tips til: når du først er på apoteket for å kjøpe urinpose, så kjøp flere. Av egen erfaring så kan det være utrolig kronglete å få det tett, og når ungen først tisser så havner det meste i bleien likevel.... eller barnet får avføring og prøven blir forurenset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å være til hjelp :)

 

Et lite tips til: når du først er på apoteket for å kjøpe urinpose, så kjøp flere. Av egen erfaring så kan det være utrolig kronglete å få det tett, og når ungen først tisser så havner det meste i bleien likevel.... eller barnet får avføring og prøven blir forurenset. 

Har vært og kjøpt et par stykker nå. Takk igjen :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente hadde også UVI når hun var rett under 2 år. Jeg merket ingenting, hun klaget ikke når hun tisset, og tisset hadde ingen spesiell lukt. Kun på morgenbleien, men den lukter gjerne stramt uansett.

 

Det var først når hun fikk feber og den varte over 2 dager uten noen åpenbar grunn (ikke forkjølelse, utslett, vaksiner eller lignende) jeg begynte å lure. Den var heller ikke veldig høy, men fra 38,5-39. Jeg tenkte å vente 1 dag til før jeg dro til legen, men så løftet jeg henne litt feil og hun viste tydelig at hun hadde vondt i ryggen. Det var først da jeg mistenkte UVI. Når jeg kom til legen med urinprøve var det allerede såpass ille at han var redd for nyrebekkenbetennelse, og vi var på flere kontroller etter påbegynt medisinering, og etterkontroll.

 

Du har nok bestemt deg for det allerede, men det er bedre å dra til legen "for tidlig" om du mistenker UVI. Det går fortere over til nyrebekkenbetennelse hos barn, og barn blir oftest innlagt om de får det ettersom det fort kan gå over til andre ting.

 

(Det er virkelig ikke for å skremme altså, men ettersom barn ikke viser så mye symptomer og det går fort, så er det greit å være ekstra obs.)



Anonymous poster hash: d95f1...4a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På apoteket får du nå kjøpt noe som heter U-test. Den er for påvisning av urinveisinfeksjoner i bleie. Veldig smart p bruke på bleiebarn, så slipper man å prøve å få tatt en ren urinprøve, noe som er vanskelig på de små, både hjemme og hos lege.

Anonymous poster hash: bc055...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmetester bruker man ikke på barn! Lever inn urinprøve på legekontor. Dette høres ut som urinveisinfeksjon, både med lukt og feber. Få akutt time til henne.

Klarer du ikke komme deg på apoteket i løpet av kvelden for å få urinpose, så spør du på legekontoret eller om du tar barnet til legevakten alt i kveld, spør om de har urinprøveposer. Alternativt om du har potte, kan du vaske skylle potta med klorin, skylle godt og tørke før du prøver om hun klarer å tisse i potta, før du tømmer over på enten kokt syltetøyglass eller urinprøveglass, om du har det i hus.

Får du tak i urinprøvepose i kveld, så setter du alarmen på ringing ca. 3 til 4 timer før dere normalt våkner og står opp og får festet posen på jenta mens hun sover. (La henne sove med bare blei nedentil.)

Urinprøveposene er vonde i stiv plast og papp så om du får gjort dette mens hun sover blir det mindre vondt og ubehagelig for henne.

Hun bør til lege i løpet av morgendagen.

PS. Selv små spebarn kan få urinveisinfeksjon.

Anonymous poster hash: daeed...f76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det gjør man.

U-test er testet og godkjent for bleiebarn, og er like sikker som sticks. Så er det opp til lege om de vil ha en urinprøve til dyrking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På apoteket får du kjøpt urinposer for å ta urinprøve av så små barn. Hos jenter så er det litt kronglete å få den tett på, men du bretter åpningen litt sammen sånn at du setter nederste del underst, melom urinrør og vaginas åpning (vanskelig å forklare) på en måte, deretter trykker du den godt på plass rundt de ytre kjønnsleppene og opp mot vulva. Husk å vask godt først med vann sånn at det ikke blir en uren prøve.

Personlig så tror jeg ikke at jeg ville ha gått for en hjemmetest, men heller tatt en urinprøve i en sånn urinprøvepose, tømt den over på et sterilt glass og levert den på labratoriet på legekontoret. Er det utslag på prøven så har labratoriet urinen der sånn at de kan sette den til dyrking. Tar du hjemmetest og får utslag så må du uansett levere ny urinprøve til fastlegen for å få medisin, og da må du igjennom styret med å få tatt urinprøve en gang til..

Når det er sagt så trenger ikke alltid UVI å ha så mye symptomer, og det er ikke alltid man får feber heller, så det er godt mulig hun kan ha en UVI.

veldig bra svar. :) vi har vært gjennom uvi en gang, da var det veldig godt å ha et par prøveposer liggende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det gjør man.

U-test er testet og godkjent for bleiebarn, og er like sikker som sticks. Så er det opp til lege om de vil ha en urinprøve til dyrking.

Urinprøver på småbarn blir direkte mikroskopert, det er retningslinjene.

Anonymous poster hash: daeed...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig bra svar. :) vi har vært gjennom uvi en gang, da var det veldig godt å ha et par prøveposer liggende.

Jeg hadde også alltid sånn urinprøveposer liggende da jentene var små :) Greit å ha i hus hvis det oppstår akutt på ettermiddag/kveld og ingen apotek er åpne. 

 

Personlig så ville jeg aldri ha gått for hjemmetesting for UVI når det gjelder barn. Da er det greit å få tatt det rett på labratoriet via legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...