Gå til innhold

Adkomstrett ikke parkeringsrett


Snuppelure

Anbefalte innlegg

Vi har verdens hygligste naboer. Samme aleder som oss og generelt hyggelige mennesker. Husene våre er organisert slik at de har adkomstrett over vår tomt, det betyr felles innkjøring over vår tomt og at de parkerer i garage på sin tomt. Vår nabo har veldig liten bakgård, når de har parkert en bil og satt frem to sykler er deres bakgår full. Vi derimot har rellativt stor bakgård. Til vanlig fungerer dette helt uten problemer. MEN svigefar i huset er tydeligvis ikke så nøye på tomtegrenser og respekt for mitt og ditt. Uten problemer parkerer han i vår bakgård, ikke spør han og ikke later han til å tenke over at han faktisk ikke står parkert på sine barn/svigebarn sin tomt. Hadde han kommet på besøk en gang hver skuddård hadde det ikke vært noe problem, en gang i blant er selvsakt ok. Men han er der nesten hver eneste helg! For noen uker siden skulle vi ha stor fest og jeg hadde satt ut noen benker i vår bakgård for at noen også kunne sitte der. Da var det selvfølgelig ikke plass for ham å parkere der. Til min store overraskelse kom han bort til meg å sa at han hadde flyttet litt på benkene slik at han fikk parkert. Jeg ble så perpleks at jeg ikke fikk sakt noen ting. Selvfølgelig skulle jeg sakt i fra der og da om hvor tomtegrensen går, og at det at det ikke er plass til to biler på naboens tomt ikke er mitt problem. Men der å da sto jeg som et dumt nek med haka på kne. Hadde liksom trodd han da skulle tatt et hint.

Jeg ønsker meg en hyggelig bakgård, ikke en parkeringsplass for naboen!

Jeg ønsker ikke å være vanskelig ovenfor våre utrolig hyggelige naboer. Føler det litt nebbete å klage på svigefar i huset. På den andre siden begynner jeg å få litt nok... Finnes det en krativ sjel der ute som kan gi meg et galant tips om hvordan jeg skal få han til å parkere på gaten, slik alle andre gjør?

p.s gateparkering betyr her 10m ekstra å gå, og aldri problemer med å finne plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mulighet til å ikke bare sette ut benker som kan flyttes, men også noen store, flotte OG tunge potter med blomster i?

Tror rett og slett du må markere sterkere at det er DERES bakgård - og ofte er det enklest med fysiske virkemidler.

Om ikke det heller virker er jeg redd du nå si fra til naboen hva du mener om parkeringen til svigerfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dessuten er jo potter med enten blomster eller små grønne trær lekkert i bakgården og gjør det ganske koslig. To fluer i en smekk ;) Dersom dette blir kommentert er det jo bare å si at dette er vår bakgård og det er parkering på gaten når det ikke er plass i gården til "Hansen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi, det høres for meg verre ut enn å fortelle naboen at dere ikke ønsker å ha parkering på deres eiendom. Er de hyggelige så forstår de dette.

Dersom dere begynner å sette ut det ene og det andre, så blir det til at de lurer på om dere er forbanna på dem, eller hva i all verden dette skal bety.

Det er jo ikke naboene som parkerer på tomten, de klarer jo å finne parkeringsplass på egen tomt. Men når gjestene tar seg til rette, så bør de bli gjort oppmerksom på at dere ikke liker dette, og be dem om å formidle videre at de ikke kan parkere i naboens bakgård.

Si det på en hyggelig måte, uten å gjøre noe stort nummer ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det må være best å si fra først. Hvis de da ikke gjør noe med det kan dere sette ut fysiske sperringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke jeg av den typen som er redd for å gi beskjed på en grei måte hva jeg liker og ikke, men jeg vet det er mange andre som er redde for dette.

Klart det beste er å gi beskjed, men dersom en synes det er vanskelig ser jeg ikke noe i veien med å "pynte litt" rundt seg i hagen. Det er klart det er av betydning hva en setter rundt seg. Jeg hadde ikke reagert om naboen hadde satt potter osv rundt om på gårdsplassen sin. Det er jo klart at ser det helt malplassert ut, og at det blir til hinder for en selv, blir det litt annerledes. Kommer jo helt annpå hvordan gårdsplassen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser bare for meg at svigerfar kommer innom og viser til at han påny har flyttet på potter. Like greit å si ifra. Det er jo ikke han de er nødt til å snakke til.

Men dersom det gjentar seg etter dette, så hadde jeg satt ut litt smånips ja. Sånn som en hyggelig sittegruppe i stein/betong el. :hoho:

Kan jo være at de ønsker plassen som egen parkering for sine gjester.

Hold oss oppdater da? Er nysgjerrig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Jeg synes fortsatt det er litt vanskelig å si fra. Nå har vi latt han holde på slik i nesten et år (siden vi flyttet inn) og da virker det litt rart å komme nå.... Vet at det sikkert er rett å gjøre det, men det føles litt vanskelig.

Det jeg derimot har gjort. Er å bestille en hagearkitekt! (gå gjennom hele tomten) og han vil få spesielt beskjed om å tydeligjøre tomteskillet i bakgården. Jeg vil ha en sitte gruppe der, men også plass til våre egne gjester når de kommer på besøk.

En tanke som slo meg (men som jeg ikke kommer til å gjøre) var å legge tynn skifer utenom kjøreveien. Så tynn at den kan brukes i hager men ikke på parkering. Så skulle han som vanlig komme kjørende, parkere, og knuse min skifer. Da kunne jeg presentere en regning, og han muligens finne gateparkering senere. Men det ble litt vel slemt syntes jeg

Satser på at arkitekten har noe fint å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...