Gå til innhold

Jeg er så sliten av dårlig økonomi.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 1 barnsmamma som dessverre sitter uten jobb etter endt utdanning. Jeg har ikke opparbeidet meg retten til arbeiderklaringspenger. Det vil da si at det vi har å leve for er livsopphold som er på 4000 kr, en dobbel barnetrygd og et minstebidrag. Det utgjør til sammen 7300 kr å leve for. Når ting er betalt av det nødvendige og mat, har jeg ingenting igjen. Benytter meg også av frelsearmen, de er gode å ha. Er også flink til å handle billig mat og kaster ikke noe, bruker rester. Alikevel sitter jeg blakk med 9 kr på kortet og 2 kr i lommeboken midt i måneden. Jeg blir så sliten av dette, det er så vondt. I går pantet jeg de siste flaksene vi hadde. Vi har mat i noen dager til, men jeg tenker fremover. Jeg takler ikke denne hverdagen lenger. Jeg søker på alt jeg kommer over av jobber, også småjobber, men foreløpig ikke fått napp.

Idag har vært en trist dag, følte så på det nå.

Tenkte tilogmed at det beste kanskje hadde vært og prostituere seg. Jeg er bare redd jeg ikke vil takle påkjenningen det kan gi. Men helt ærlig vurderer jeg det veldig nå. Kanskje verdens dummeste spm, men har noen her inne erfaring om det?

Anonymous poster hash: 30440...79d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager noen små skrivefeil i HI, får ikke redigert det med tlf.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Får du hjelp med jobbsøknadene? Får en ikke napp over lengre tid når en søker på alt mulig, så kan det være noe der.

Ellers har jeg ikke så mange råd da det høres ut som om du gjør det du kan. Er det noe du kan selge i mellomtiden som gir noe ekstra å fordele utover?

Skrevet

Hvor mye penger sitter du igjen med etter alt av faste utgifter er betalt? Om det er umenneskelig lite ville jeg virkelig gått til nav og forklare situasjonen til dem.

Anonymous poster hash: 09a01...7f8
  • Liker 1
Skrevet

Leste kanskje litt for fort. Har dere 4000 å leve for i måneden?

Skrevet

Ingen hjelp å få fra familie?

Ville i alle fall ikke prostituert meg, det vil du nok angre på... Tenker også at du trenger litt hjelp til jobbsøking når du ikke får napp noe sted. NAV har kanskje kurs i jobbsøking?

Hjemmesykepleien, sykehjem etc. trenger alltid tilkallingsvikarer. Hva slags utdanning har du?

Anonymous poster hash: 7538a...fd7

Skrevet

Hvis du ikke har gjort det så kan du også søke bostøtte, det er i hvert fall et par tusen mer pr mnd for deg og barnet ditt. 

Anonymous poster hash: c0486...7ae
  • Liker 2
Skrevet

Hva med arbeidstrening gjennom NAV? Du får en for innenfor, og selv om lønna er lav så er det bedre enn ingenting. 

Skrevet

Jeg kan ikke svare deg på spørsmål i hht prostitusjon, men gi deg støtte på at det er vanskelig jobbmarked nå - og du har sikkert gjort alt du kan.

Hva er du utdannet som ? Kan ringevikar i barnehage/sykehjem være noe?

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg anbefaler også å få noen til å se på CV og søknader. NAV har slike jobbsøker kurs, dette kan være svært nyttig.

Jeg har ikke svart på det du spurte om, og beklager hvis du finner svaret mitt usaklig.

Skrevet

Hadde du bodd i Bergen, så kunne jeg sikkert tilbydd deg å vaske huset mitt (evt sjekk ut Finn.no sine småjobb seksjon ). Da slipper du i det minste å prostituere deg selv for å få inn litt penger.

Anonymous poster hash: dfc00...d54
  • Liker 2
Skrevet

• Har utdanningsstedet ditt et karrieresenter? Det kan ofte brukes en stund etter at du er ferdig også.
  • Jeg har fått mange gode innspill til cv og søknad på cvnerden.no og husk og alltid ring før du sender søknaden. Det er nesten ingen som ringer før de sender av gårde, så jobbutlyser legger merke til at du gjør det. Ha alltid klar noen spørsmål om jobben som du ikke kunne fått svar på i utlysningsteksten. Det kan også spare deg for å bruke krefter på søknader når utlyser allerede har tiltenkt en intern til stillingen.
  • Vikarbyråer kan gjerne gi deg jobb omtrent på dagen. Husk å følge dem opp etter at du har registrert deg i databasen deres, så ring kontaktpersonen på jobber du er interessert i og ring tilbake jevnlig for å høre om noe liknende har dukket opp.
  • Bruk matutdelingene til Frelsesarmeen, Fattighuset og Hjelp oss å hjelpe for alt det er verdt. Dette er ikke tiden for å være stolt.
  • Du trenger noen lyspunkter i hverdagen også, så sjekk om det er en Enestående familier-gruppe i nærheten for gratis aktiviteter og sosialisering.
  • Finn inspirasjon til billig og sunn mat på https://www.reddit.com/r/EatCheapAndHealthy

Anonymous poster hash: 80daf...a08

• Liker 1
Skrevet

Hei, takk for mange svar. Til deg som lurte på om 4000 kr var å leve for. Altså det skal gå til alt som strøm, internett, tv har vi valgt bort. Men vi kan ikke leve helt uten alt når vi er hjemme så nett har vi. Mat koster. Barnet går i 1 klasse så koster litt i den alderen. Denne måneden trengte han litt nye klær og sko foreksempel.

Jeg er utdannet innen økonomi, ironisk nok.

Men søker jobber innen alt nå som sagt, også innen helsesektoren.

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne søke bostøtte før jeg var i jobb, eller evt videre utdanning. Da det er et krav nå.

Til dere som nevner jobbsøker kurs, det kan være noe i det. Jeg har bedt nav om å bli satt på kurs og venter på det.

Skrevet

Hvis du ikke kan få bostøtte før du evt har jobb /eller går på skole, ville jeg meldt meg på kurs på nærmeste universitet og bare fulgt undervisningen... 

Bostøtte kan fort utgjøre 3000 i mnd.

Tror økonomiutdannelsen din kommer godt med nå i denne tunge økonomiske situasjonen.

• Liker 2
Skrevet

Hei, takk for mange svar. Til deg som lurte på om 4000 kr var å leve for. Altså det skal gå til alt som strøm, internett, tv har vi valgt bort. Men vi kan ikke leve helt uten alt når vi er hjemme så nett har vi. Mat koster. Barnet går i 1 klasse så koster litt i den alderen. Denne måneden trengte han litt nye klær og sko foreksempel.

Jeg er utdannet innen økonomi, ironisk nok.

Men søker jobber innen alt nå som sagt, også innen helsesektoren.

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne søke bostøtte før jeg var i jobb, eller evt videre utdanning. Da det er et krav nå.

Til dere som nevner jobbsøker kurs, det kan være noe i det. Jeg har bedt nav om å bli satt på kurs og venter på det.

Jeg lurer på hva dere sitter igjen med etter at faste utgifter er betalt. Har dere 3000 igjen til mat og slikt skal det gå-akkurat. Har dere mindre enn det burde du gi beskjed til nav slik at de kan hjelpe deg. Gjerne akutt hjelp.

Skrevet (endret)

Uff får så vondt av hvordan du har det.

Her er noe du kan gjøre hvis du ikke allerede gjør det.

- kjøpe brukte ting på finn.no

- handle en gang i uka (planlegge middager slik at du kan bruke restene i middagen dagen etter noen ganger)

- dra til alle barnehager i området ditt og meld deg på som tilkallingsvikar.

- spørre rundt på butikker om de trenger ekstrahjelp. Ofte så utlyses ikke annonsene.

- dra rundt forskjellige bemanningsbyråer og spørre om de kan tilby jobb.

Endret av sweety pie
Skrevet

Utvid søkeområde til hele landet. Det er bedre å måtte flytte til et nytt sted enn å måtte leve på sosialens satser i lengden.

Arbeidsledigheten et på vei oppover, og du konkurrerer med mange med en god del erfaring, da mange støttestillinger innen bl.a. økonomi har forsvunnet fra oljebransjen. Å få jobb i de større byene kan du nok bare glemme de neste årene, men det finnes relevante stillinger i distriktene. Mange jobber i distriktene kan ofte være mer allsidige, også, da bedriftene er små, det samme er kommunale avdelinger, slik at økonomi gjerne blir en hovedoppgave, men man har mange oppgaver i tillegg.

Anonymous poster hash: 6c9db...722

• Liker 2
Skrevet

Hvor omtrent bor du TS? :)

Anonymous poster hash: e2002...101

Skrevet

For øvrig kan prostitusjon så absolutt være et alternativ når økonomien virkelig er stram. Problemet er vel at du ikke har startkapitalen til å få leid deg en leilighet eller fast hotellrom. Du ønsker ikke å ha hallik som presser deg til å jobbe veldig mye, eller ha med kunder hjem til deg selv, eller trekke på gata.

Du kan jo sende på Hege Grostad, tidligere prostituert, en mail og høre om hun har noen tips til oppstartperioden. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Sexarbeid-passer-ikke-for-alle-7425716.html

Anonymous poster hash: 6c9db...722

Skrevet

Kontakt alt av barnehager,sykehjem og skoler for ringevikarjobber. Gå innom butikker og bensinstasjoner, trenger de ekstrahjelp? Heng opp lapper om at du kan passe barn en kveld, gjerne på alder med sønnen din, eller andre ting som rengjøring ol.

Ta evt kontakt med barnevernet om du ikke har til mat og klær til barnet. Har du familie som kan hjelpe? F.eks påta seg å ta nettregningen som en gave til sønnen din innen den vanskelige fasen.

Prostituerte er utsatt for sykdommer fra menn som tvinger seg på uten kondom, voldtekt og andre overgrep. Det er ikke et forsvarlig yrke å ha, og hvordan skal det gå med sønnen din om du knekker sammen psykisk, eller blir skadet? Hva om det kommer ut hva du driver med?

Anonymous poster hash: d9460...f3d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...