Gå til innhold

Stryk 3 ganger eksamen medisin ved UiO?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere, har eksamen snart i medisin profesjonstudiet ved UiO. I den anledning har jeg et spørsmål. Det står på fagsiden at man har 3 forsøk på å stå eksamen før man kastes ut av studiet.

Er disse 3 forsøkene inkludert en eventuell kontinusjonseksamen? Si at du stryker på både ordinær og påfølgende konte, regnes det da som 1 forsøk eller som 2 forsøk?

Anonymous poster hash: 8233f...d9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro kontefotsøket er 2. Forsøk

Skrevet

Jeg vil tro kontefotsøket er 2. Forsøk

Takk for svar, men er dette noe du har erfaring med?

Tror det er slik jeg og, men leste nettopp på en annen side at det kanskje ikke var sånn likevel. Håper på den siste.

Skrevet

Konten er 2. forsøk.

Anonymous poster hash: 7a8fe...6fb
  • Liker 2
Skrevet

Er det fælt gjort å tenke at hvis noen stryker 3 ganger på rad på medisineksamen, så er kanskje det til det beste for omverdenen...?

• Liker 9
Skrevet

Er det fælt gjort å tenke at hvis noen stryker 3 ganger på rad på medisineksamen, så er kanskje det til det beste for omverdenen...?

Ja, for det kan være flere grunner til at personen stryker. Ikke bare at personen er inkompetent og uegnet. La meg gjette - du er bitter over ditt karrierevalg, eller rettere sagt mangelen på det?

Anonymous poster hash: fcb39...4c7

• Liker 3
Skrevet

Ja, for det kan være flere grunner til at personen stryker. Ikke bare at personen er inkompetent og uegnet. La meg gjette - du er bitter over ditt karrierevalg, eller rettere sagt mangelen på det? Anonymous poster hash: fcb39...4c7

Nei, jeg har det ganske greit jeg..

Hvis personen hverken er inkompetent eller uegnet, så skulle en vel nesten kunne tro at det ville være et kunststykke å stryke "tre på rad"..?

• Liker 1
Skrevet

Hvis personen hverken er inkompetent eller uegnet, så skulle en vel nesten kunne tro at det ville være et kunststykke å stryke "tre på rad"..?

Greit nok, men det kan jo være både fysisk og psykisk sykdom som står bak, eller vanskelig situasjon man er oppe i. Ellers er jeg enig i at 3 ganger stryk er litt i meste laget, ja.

Anonymous poster hash: fcb39...4c7

Skrevet

1. forsøk er ordinær eksamen, 2.forsøk er første konteeksamen, 3.forsøk er andre konteeksamen, som ofte tas sammen med de som tar ordinær eksamen året etter. 

Helt klart mange årsaker til at en kan stryke, men du tar ikke siste konteeksamen uten å være helt i form. Enig i at tre forsøk er nok, selv om det er kjipt for de det gjelder. Og jeg strøk på en eksamen selv, måtte av diverse årsaker utsette å ta konteeksamen til ordinær eksamen året etter. Passet da på å lese meg opp så jeg fikk best karakter av alle. 

Anonymous poster hash: 39cf8...08d
  • Liker 3
Skrevet

1. forsøk er ordinær eksamen, 2.forsøk er første konteeksamen, 3.forsøk er andre konteeksamen, som ofte tas sammen med de som tar ordinær eksamen året etter.

Helt klart mange årsaker til at en kan stryke, men du tar ikke siste konteeksamen uten å være helt i form. Enig i at tre forsøk er nok, selv om det er kjipt for de det gjelder. Og jeg strøk på en eksamen selv, måtte av diverse årsaker utsette å ta konteeksamen til ordinær eksamen året etter. Passet da på å lese meg opp så jeg fikk best karakter av alle.

Anonymous poster hash: 39cf8...08d

Da skjønne jeg, takk for svar alle sammen! Har en kompis som var syk på ordinær (fikk gyldig fravær), og tok konten og bestod. Vil det i systemet registreres som at han sto på 1 forsøk eller 2 forsøk?

Skrevet

Da skjønne jeg, takk for svar alle sammen! Har en kompis som var syk på ordinær (fikk gyldig fravær), og tok konten og bestod. Vil det i systemet registreres som at han sto på 1 forsøk eller 2 forsøk?

1. forsøk. Hvis fraværet fra den ordinære eksamen ikke hadde vært gyldig ville det vært 2. forsøk.

Anonymous poster hash: 9e8c1...d50

Skrevet

Hei dere, har eksamen snart i medisin profesjonstudiet ved UiO. I den anledning har jeg et spørsmål. Det står på fagsiden at man har 3 forsøk på å stå eksamen før man kastes ut av studiet.

Er disse 3 forsøkene inkludert en eventuell kontinusjonseksamen? Si at du stryker på både ordinær og påfølgende konte, regnes det da som 1 forsøk eller som 2 forsøk?

Hei,

Dette er det viktig at du faktisk sender en mail til fakultetet/instituttet og spør om.

Forstår ikke helt hvorfor du spør her, greit nok å spørre om råd og ulike meninger om ting, men når det kommer til spesifikke regler som dette så må man faktisk ta ansvar og høre med sitt eget studiested. Ikke basere seg på hva andre har "hørt" eller "tror"..!

Anonymous poster hash: ed821...f7b

Skrevet

Jeg skal selvsagt ta det opp med studieadministrasjonen på mandag, men jeg kom til å tenke på det i natt og det virket bra å spørre her på forhånd. Mange her har nok studert ved samme universitet, kanskje samme fakultet og. Ellers takk folkens, satser på å bestå på første forsøk!

Skrevet (endret)

Det er ikke alltid et kunsstykke.Hvis det er store arbeidsmengder er det ofte lite som skal til før man stryker.En del eksamener er bare bestått eller ikke bestått uten graderte karakterer og da blir det enda vanskeligere å bestå.Hvis man f.eks blir syk i et viktig semester,og mister halvannen uke pga influensa kan man få problemer med å hente seg inn igjen og dermed få problemer på eksamen.Det er ikke nødvendigvis de som aldri møter motstand og problemer som ender opp som de beste fagpersonene i praksis.

TS:Jeg tror konteeksamen vill telle som ett forsøk.Det er mulig det finnes interne regler her som jeg ikke kjenner til,men ved de to høyere utdanningene jeg har gått på telte en konte alltid som et forsøk.

Lykke til uansett.

Endret av Sandie
Skrevet

Forsøk nr3 er jo etter å ha tatt semesteret omigjen, så skal jo litt til å stryke 3 ganger.

Anonymous poster hash: b6cde...4f9

Skrevet

Forsøk nr3 er jo etter å ha tatt semesteret omigjen, så skal jo litt til å stryke 3 ganger.

Anonymous poster hash: b6cde...4f9

Men man må fortsatt jobbe med alle de andre fagene for å holde seg a jour,så det blir ikke mindre arbeid akkuart.

Anonymous poster hash: 44246...c84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...