AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #1 Skrevet 12. september 2015 Er det blodprøve hos fastlege? Anonymous poster hash: 5327b...f79
Havbris Skrevet 12. september 2015 #2 Skrevet 12. september 2015 Jeg er ikke sikker, men antar at det er fastlege son henviser til nærmeste sykehus som har avdelinger for medisinsk genetikk og at blodprøven tas der parallellt med genetisk veiledning. Har du stor forekomst av brystkreft i familien og ønsker å teste deg for BRCA1 og BRCA 2?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #3 Skrevet 12. september 2015 Nei, det er en gentest, ikke blodprøve. Om du har høy forekomst av cancer i nær familie (mor, døtre, mormor, etc) kan du få fastlegen til å henvise deg til gentesting på sykehus for å avdekke BRCA1 og BRCA2. Anonymous poster hash: cb149...b1b 1
Havbris Skrevet 12. september 2015 #4 Skrevet 12. september 2015 Nei, det er en gentest, ikke blodprøve.Om du har høy forekomst av cancer i nær familie (mor, døtre, mormor, etc) kan du få fastlegen til å henvise deg til gentesting på sykehus for å avdekke BRCA1 og BRCA2. Anonymous poster hash: cb149...b1b Det er riktig at det er en gentest, men gentesten gjøres ved at det tas en blodprøve der man på laboratoriet skiller ut DNA fra blodet.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #5 Skrevet 12. september 2015 Er det blodprøve hos fastlege? Anonymous poster hash: 5327b...f79 Nei. Du må kunne vise til bryst og eller eggstokk kreft i nær familie. Så blir det henvisning til sykehus, samtaler med spesialist og informasjon om hva gentest er og ikke er og hva du kan få vite m.m. Før det blir vurdert om du kan få utført en gentest. Anonymous poster hash: 2320a...a73 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #6 Skrevet 13. september 2015 Det er riktig at det er en gentest, men gentesten gjøres ved at det tas en blodprøve der man på laboratoriet skiller ut DNA fra blodet. Nei. Det blir tatt bla spyttprøve. Det gjør vi hos oss hvertfall. Sjeldent vi bruker blod Anonymous poster hash: cb149...b1b
Havbris Skrevet 13. september 2015 #7 Skrevet 13. september 2015 Nei. Det blir tatt bla spyttprøve. Det gjør vi hos oss hvertfall. Sjeldent vi bruker blod Anonymous poster hash: cb149...b1b Da tok jeg nok helt feil. Jeg gikk ut fra informasjonen jeg selv fikk da jeg fikk påvist brystkreft for et par år siden og metodene har nok endret seg siden da. Det er den informasjonen som står på Kreftforeningen også. Takk for at du gir riktig informasjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå