Gå til innhold

Å eller og?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips til hvordan man kan lære seg reglene for når man skal skrive å/og?

Jeg er så usikker, og nå skriver jeg bare etter hvordan jeg synes det høres ut, og ikke ut fra at jeg vet om å eller og skal brukes.

Anonymous poster hash: 57732...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal bruke og når du lister opp ting, for eksempel, sol og godt vær. Og er et bindeord også, det binder to setninger som kan fint stå alene (korrekt meg hvis jeg tar feil, litt usikker på den). Du skal bruke å når du beskriver noe du gjør, det å gjøre noe, som det å bake, å sykle. 

 

å foran verb er en god regel. 

det er en god start. Sliter med og/å selv  :fnise:



Anonymous poster hash: 47581...076
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oversett setningen til engelsk :-) heter det 'and', blir det 'og', og heter det 'to' blir det å.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bruke og når du lister opp ting, for eksempel, sol og godt vær. Og er et bindeord også, det binder to setninger som kan fint stå alene (korrekt meg hvis jeg tar feil, litt usikker på den). Du skal bruke å når du beskriver noe du gjør, det å gjøre noe, som det å bake, å sykle.

å foran verb er en god regel.

det er en god start. Sliter med og/å selv :fnise:

Anonymous poster hash: 47581...076

Du glemte minst en spesifisering, å foran verb i infinitiv er en god regel. Står begge verb i infinitiv er de sidestilte og man binder dem sammen med 'og'.

Fortidstesten er en fint måte å sjekke om det skal være 'å' på.

Anonymous poster hash: d11e4...172

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å er infinitivsmerket. Altså setter vi den forran det ordet (verbet) som beskriver hva vi skal. F.eks å gå, eller å løpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Til glede for nye lesere" (Donald) kjem her ei kjapp forklaring på kva fortidsprøva er. 
Utgangspunktet er at "å" er eit infinitivsmerke, og det kan bare stå framfor ein infinitiv: aldri "å bygger/bygde/bygt", derimot "å bygge".
"Og" bind sammen to "like" ting (Olav og Kari), men ordet kan også binde saman to infinitivar (lese og skrive).
I det tilfellet kan ein lett kome i tvil: "Du må komme og/å prøve!" 
og "Vil du prøve og/å spille?"
Den fyrste setninga blir i fortid "[Han] kom og/å prøvde". Det kan aldri heite "å prøvde", ergo skal "og" brukast også i den opphavlege setninga: "Du må komme og prøve!".
Setning nr. to blir i fortid "[Han] prøvde og/å spille". "Og" bind saman to "like" ting, og "prøvde" er fortid, mens "spille" er infinitiv. Altså må det bli "Vil du prøve å spille?" 
 
Fortidsprøva fungerer, dersom ein veit at "å" bare kan høyre til ein infinitiv, og at "og" bind saman (m.a.) verb av same form.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...