Gå til innhold

Barnehagespørsmål

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barnehagen vår skal legges ned nå midt i året, og alle barna skal overføres en ny barnehage. Det har vært stor gjennomtrekk blant de ansatte i barnehagen, og mye bruk av ukjente vikarer som bare har vært innom noen få dager om gangen. Nå har det endelig blitt stabilitet og barna trives med voksne som de endelig kjenner. I går fikk vi høre at to av de faste ikke får være med videre fordi de mangler norskprøven som barnehageansatte i Oslo må ha. Om det var slik at de hadde flust av kvalifiserte ansatte i fast stilling, så hadde jeg ikke hatt noen problemer med dette, men det har de altså ikke. Har vi som foreldre noen slags påvirkningskraft i forhold til dette? Da tar de bort to kjente og trygge voksne med erfaring og erstatter de med vikarer uten erfaring fra barnehagen. Det syns jeg er leit bare pga av en formailitet, for de prater og forstår norsk mer enn godt nok.

Anonymous poster hash: fade6...cc8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan de ikke ta den?

Ellers så er jeg enig med deg, selv om jeg forstår at regelen er der og må være det.

Var sånn hos oss også, men å ansette noe dra Danmark som ungene ikke forsto døyten av hva sa var vist greit.

Forstå det den som kan 😧😧

Skrevet

Jo de skal ta den i løpet av høsten, men da er det for seint i forhold til å være med på oppstart i den nye barnehagen. Og da er antageligvis også stillingene besatt av andre.

Anonymous poster hash: fade6...cc8
Skrevet

Synes jeg er dårlig av barnehagen, og ikke la de være med over vist de skal ta den i løpet av høsten.

Det bør jo heller være i avtalen at de beholder jobben, så lenge de består prøven da de tar den.

Synes dere skal samle foreldrene om dette, vist dere er fler som har sterke meninger om at de bør være med over.

Foreldrenes mening bør telle.

Skrevet

Dere som foreldre kan klage på dette ja.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Du bør nok prøve å få FAU ved barnehagen med deg, så får du noe større å støtte deg mot i samtale med styrer. Alene vil du nok ikke ha så mye gjennomslagskraft er jeg redd.

Blir denne norskprøven satt opp kun ved noen få anledninger i løpet av året, eller kan de voksne det gjelder ta den som "privatist" dersom det er mulig? (Jeg har ikke peiling på det selv, jeg bare lufter tankene mine nå.) Kanskje de da kunne tatt den fortere? Stabile voksenpersoner rundt barna og trygghet er jo viktig både  for barna deres, og for dere som foreldre.

Skrevet

Det er nok kommunen sitt krav dette kurset, ikke barnehagen sin. Det er i hvert fall det i oslo kommune på alle ansatte. Det syns jeg er veldig bra, men selvsagt uheldig for barna deres som må bli kjent med mange nye. Men det er nok ikke noe å gjøre med annet enn å håpe de nye ansatte er mer stabile og greie.

Anonymous poster hash: 081fd...a4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...