AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #1 Skrevet 11. september 2015 Hei jeg har slitt lenge med SF og er nå på vei ut av dette helv... Men jeg er fortsatt veldig usikker. Og det veldig når det gjelder det å spise ute. Når man bestiller en porsjon, er det da en "vanlig" porsjon man får? Eller får man mer mat enn hva som er normalt og spise? Om man feks bestiller en kebab, er det da helt greit og spise opp hele, eller er dette for mye til og med for de som har et normalt kosthold og forhold til mat? Til og med salater man bestiller på feks Egon er jo enorme. Jeg blir så usikkerAnonymous poster hash: 3df1b...107
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #2 Skrevet 11. september 2015 Det kommer selvsagt helt an på mange ting. Hvor mye mat man trenger i løpet av en dag avhenger av kroppsstørrelse (stor person trenger mer mat) og aktivitetsnivå (en som er i mye aktivitet trenger mer enn en sofasliter). Hvor mye mat man trenger i ett måltid avhenger av hvor mange måltider man spiser hver dag, og hvor mye man trenger i løpet av hele dagen. Jeg spiser alltid opp alt, og er som regel fremdeles sulten. Jeg trener mye, og foretrekker små, men store måltider. Om man ikke trener i det hele tatt, vil man trenge mer mat. Om man spiser 7 måltider dagen må disse være mindre enn om man bare spise 3 måltider dagen. Anonymous poster hash: 40c11...db7 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #3 Skrevet 12. september 2015 Det kommer selvsagt helt an på mange ting. Hvor mye mat man trenger i løpet av en dag avhenger av kroppsstørrelse (stor person trenger mer mat) og aktivitetsnivå (en som er i mye aktivitet trenger mer enn en sofasliter). Hvor mye mat man trenger i ett måltid avhenger av hvor mange måltider man spiser hver dag, og hvor mye man trenger i løpet av hele dagen. Jeg spiser alltid opp alt, og er som regel fremdeles sulten. Jeg trener mye, og foretrekker små, men store måltider. Om man ikke trener i det hele tatt, vil man trenge mer mat. Om man spiser 7 måltider dagen må disse være mindre enn om man bare spise 3 måltider dagen. Anonymous poster hash: 40c11...db7 Men en porsjonene regnet ut til en gjennomsnittsperson?Anonymous poster hash: 3df1b...107
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #4 Skrevet 12. september 2015 Det er normalt å spise opp maten når man spiser ute, ja. Anonymous poster hash: 41284...1dd 1
gnuffe Skrevet 12. september 2015 #5 Skrevet 12. september 2015 Noen porsjoner er virkelig svære, så da spiser jeg bare litt over halvveis, men normalt spiser jeg opp. Men så er jeg veldig glad i å spise da :-)
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #6 Skrevet 12. september 2015 Både størrelser og antall kcal vil variere, slik er det å spise "normalt" - noen dager får en mer kalorier i seg, andre dager mindre. Anonymous poster hash: 8683f...c90 2
himmeloghav Skrevet 12. september 2015 #7 Skrevet 12. september 2015 Hei jeg har slitt lenge med SF og er nå på vei ut av dette helv... Men jeg er fortsatt veldig usikker. Og det veldig når det gjelder det å spise ute. Når man bestiller en porsjon, er det da en "vanlig" porsjon man får? Eller får man mer mat enn hva som er normalt og spise? Om man feks bestiller en kebab, er det da helt greit og spise opp hele, eller er dette for mye til og med for de som har et normalt kosthold og forhold til mat? Til og med salater man bestiller på feks Egon er jo enorme. Jeg blir så usikkerAnonymous poster hash: 3df1b...107 Bestill barneporsjon. Billigere og færre kalorier.
Bbbpi Skrevet 13. september 2015 #8 Skrevet 13. september 2015 ikke hør på hun som sa barneporsjon. Det er normalt å bestille normal porsjon å spise opp. Mange bestiller også forett og dessert og spiser også opp det. Kebab kan man få i stor og liten. Noen plasser har veldig store kebaber og er man ikke så sulten kan det hende man ikke klarer spise opp, men normalt å spise opp også.
skruf Skrevet 13. september 2015 #9 Skrevet 13. september 2015 (endret) Noen er jo bare småspiste og.. jeg klarer så og si aldri å spise opp hele retten jeg bestiller meg når jeg er ute på restaurant. Og jeg har til dags dato ikke klart å spise opp en hel kebab. Blir rett og slett mett, og klarer ikke tvinge i meg resten. F.eks hvis vi bestiller pizza fra Pizzabakeren så klarer jeg to stykker/biter, da er jeg stappmett. Har alltid vært sånn, helt fra jeg var lita, så ikke noe SF. (mannen min synes det er innmari greit....han er storspist, så han spiser opp sin rett og deretter resten av min ) Edit: Jeg synes porsjonene på restauranter er veldig rause. F.eks legger de på 3 poteter, og jeg bruker aldri å forsyne meg med 3 poteter hjemme. 1-2 holder. Forstår forsåvidt at det er litt ekstra størrelse på rettene mtp at det er bedre at de som er småspiste legger igjen mat enn at de som spiser mere ikke blir mette. Endret 13. september 2015 av skruf
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #10 Skrevet 13. september 2015 Hei Jeg har også slitt lenge med SF, men prøver også å bli frisk. Jeg har vært innlagt på en plass der de har utrolig god kompetanse på SF og der lærte jeg at man skal spise opp det man får på restaurant. Det er viktig for oss som er syke å ikke begynne å vurdere og tenke på om det er for mye/lite for da blir det automatisk feil i hodet vårt og vi blir redd. Det er helt normalt å spise opp en porsjon man får ute, det er nettopp derfor de lager den porsjonen de lager. Det er også viktige å huske at i et friskt liv vil kaloriinntaket variere fra dag til dag og om man får i seg litt mer en dag enn en annen vildet ikke ha noe som helst betydning på vekta. Jeg håper du klarer å spis opp en porsjon uten dårlig samvittighet Anonymous poster hash: 8d1e0...93f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #11 Skrevet 13. september 2015 Helt normalt å spise opp en porsjon fra restaurant om det er noen timer siden man har spist. Det er ett måltid.Anonymous poster hash: 1e0cd...e74
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #12 Skrevet 13. september 2015 Hei Jeg har også slitt lenge med SF, men prøver også å bli frisk. Jeg har vært innlagt på en plass der de har utrolig god kompetanse på SF og der lærte jeg at man skal spise opp det man får på restaurant. Det er viktig for oss som er syke å ikke begynne å vurdere og tenke på om det er for mye/lite for da blir det automatisk feil i hodet vårt og vi blir redd. Det er helt normalt å spise opp en porsjon man får ute, det er nettopp derfor de lager den porsjonen de lager. Det er også viktige å huske at i et friskt liv vil kaloriinntaket variere fra dag til dag og om man får i seg litt mer en dag enn en annen vildet ikke ha noe som helst betydning på vekta. Jeg håper du klarer å spis opp en porsjon uten dårlig samvittighet Anonymous poster hash: 8d1e0...93f Dette! Anonymous poster hash: fda4d...1f6 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #13 Skrevet 13. september 2015 Hei Jeg har også slitt lenge med SF, men prøver også å bli frisk. Jeg har vært innlagt på en plass der de har utrolig god kompetanse på SF og der lærte jeg at man skal spise opp det man får på restaurant. Det er viktig for oss som er syke å ikke begynne å vurdere og tenke på om det er for mye/lite for da blir det automatisk feil i hodet vårt og vi blir redd. Det er helt normalt å spise opp en porsjon man får ute, det er nettopp derfor de lager den porsjonen de lager. Det er også viktige å huske at i et friskt liv vil kaloriinntaket variere fra dag til dag og om man får i seg litt mer en dag enn en annen vildet ikke ha noe som helst betydning på vekta. Jeg håper du klarer å spis opp en porsjon uten dårlig samvittighet Anonymous poster hash: 8d1e0...93f Takk dette var akkurat det jeg trengte å høre! Takk igjen og ønsker deg lykke til videre på din ferd med og bli frisk også <3Anonymous poster hash: 3df1b...107
breiflabb Skrevet 13. september 2015 #14 Skrevet 13. september 2015 Kjære deg, selv om du spiser mat ute trenger du jo ikke spise opp alt! Bare det og spise ute vil jo være et stort skritt i riktig retning:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå