Gå til innhold

forvirret av flere språk?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Situasjonen er slik; samboer er fra et annet land, jeg er norsk, og sammen har vi en gutt på 13mnd. Vi bor sammen i et land, hvor ingen av oss er statsborgere.

Sammen snakker vi nesten alltid engelsk, mens når det bare er meg og junior så snakker jeg norsk til ham, mens når samboer er med han så snakker han sitt morsmål.   mens i barnehagen blir det kun snakket på det lokale språket her. Så lillegutt hører 4 språk om dagen, han kan enda ikke si noen ord, ikke engang mamma eller pappa. 

Hva burde jeg egentlig forvente av språkutviklingen hans? Vi har i det siste begynt å bare bruke et språk når vi sier enkle ord som mamma, pappa, kom, nei etc. burde vi fortsette med dette, eller bare fortsette med å snakke våre morsmål sammen med junior?

Noen med erfaringer her? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må være konsekvent når du snakker til barnet, bruke riktige ord ikke vov på hund og gakk på ender/fugler som eksempler.

Barn som vokser oppni flerspråklige miljøer får en unik tilnærming til språk. De blir gjerne noe senere enn andre barn før du snakker men til gjengjeld får de en unik måte å tilnærme seg språk på.

Er du ikke språklig konsekvent i forhold til barnet, kan barnet få problemer medmå skille mellom hvilke ord som hører til hvilke språk.

Anonymous poster hash: 9f261...28a

• Liker 9
Skrevet (endret)

Jeg er i samme situasjon som deg bare minus barnet, og har flere kollegaer som er i eksakt samme situasjon.

Trenden ser ut til å være at de konsekvent snakker sitt morsmål til barnet, og at det omtales som "mammas språk" og "pappas språk" etterhvert som de blir eldre frem til de blir store nok til å skjønne forskjell på spansk og tysk for eksempel. Flere forteller at barna deres ser sent ute med språkutvikling og at det tar litt lenger tid, men til gjengjeld kan de jo desto mer etterhvert. Sønnen til en kollega av meg er nå flinkere enn moren sin i det lokale språket, og spør i blant hvorfor hun "snakker så rart" når hun kommuniserer på det språket :fnise:

Språk er en uvurdelig gave for et barn å få, ingenting å bekymre seg for :)

Endret av Carali
Skrevet

Det er ikke sånn at jo flere språk barnet hører jo vanskeligere er det å lære, tvert i mot. Gi det tid, han er liten enda

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Det er helt normalt at flerspråklige barn kan være litt trege med å ta i bruk språkene, men det er ikke noe å være redd for. Det er en utrolig styrke for barna etter hvert!

• Liker 1
Skrevet

Fortsett med morsmålene deres, han plukker opp det lokale språket uansett, samme med engelsk. Dere har en gylden mulighet til å lære ungen morsmålene deres, så det er viktig at dere er konsekvente og snakker bare eget språk med ungen. I tillegg kan dere jo lære hverandres språk bedre, og kan til slutt kommunisere på flere språk. 

Det tar gjerne litt lenger tid, siden det er flere språk å sjonglere, men 13 måneder er ingenting. 

Skrevet

Snakk ditt morsmål! Alle rundt barnet burde snakke det språket de behersker best. På den måten får barnet best mulig språklige rollemodeller. Det kan ta litt lengre tid, men det kan være veldig fint for barnet å vokse opp med flere språk.

• Liker 1
Skrevet

Han blir kanskje å utvikle språk litt senere, men til gjengjeld vil han potensielt få flere morsmål:) Jeg har en venn som har 3 morsmål og han snakker samtlige helt utmerket:)

Anonymous poster hash: 60cee...b2d
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg bare at datteren min er tre år. Hun snakkeralle språk og skifter kjapt alt etter hvem hun snakker med. Hun er ikke noe tregere enn gjennomsnittet i utviklingen. Det går helt fint! Merker at det er en fordel at vi foreldre forstår alle 4 språkene.

Anonymous poster hash: 7cc40...c6b

Skrevet

Søstera mi kunne ikke si annet enn pappa til ho ble 3 år. Vi snakker med ho på 3 forskjellige språk, men ho har det fint nå. Kan alle tre like godt

Anonymous poster hash: f803f...359
Skrevet

Jeg snakket både dansk, norsk og svensk innen jeg hadde fylt fire år. Da språkene er veldig like så var det nok litt forvirrende de første årene, men nå skriver og snakker jeg alle tre språkene så godt som flytende. 

Ifølge studier jeg har lest om emnet, så er det vanlig at barn med flere morsmål er litt langsommere i språkutviklingen da det gjerne tar litt tid å sortere språkene, men når den biten vel er på plass har de en stor fordel ift. fremtidig språklig utvikling. 

Anonymous poster hash: 6ba0f...80f
Skrevet

Leste om en norsk dame som bor på Kreta og er gift med en mann fra et arabisktalende mann. Hun snakket norsk med barna, faren snakket arabisk med dem og foreldrene snakket engelsk med hverandre.

Barna behersket fire språk etterhvert (de var noe sånt som 8 og 10 år, tror jeg).

Altså norsk, engelsk, arabisk og gresk. 

Anonymous poster hash: 3ca22...ebc
Skrevet

Leste om en norsk dame som bor på Kreta og er gift med en mann fra et arabisktalende mann. Hun snakket norsk med barna, faren snakket arabisk med dem og foreldrene snakket engelsk med hverandre.

Barna behersket fire språk etterhvert (de var noe sånt som 8 og 10 år, tror jeg).

Altså norsk, engelsk, arabisk og gresk. 

*land

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Min tante og hennes samboer har to barn, faren er engelsk og hun norsk. Ungene prater engelsk med faren og norsk med hun, og foreldrene prater engelsk sammen. Er veldig fascinerende å høre på! Ser bare positive ting med det :) (ungene er 3 og 1 år)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...