AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #1 Skrevet 10. september 2015 Skal opereres i en arm om under en mnd. Er ikke redd for selve operasjonen, men har panikk for nåler(veneflon, blodprøver osv), er også litt skeptisk for narkosen. Finnes det noen måter å bli kvitt skrekken på? jeg blir dårlig, kvalm og besvimer liksom av å se en veneflon. Kan jeg feks få narkose først så nåla etterpå? å at de fjerner nåla før jeg er våken? Eller må jeg ha en bøtte med drugs med meg? Takk for svar. Anonymous poster hash: c9fbf...790
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #2 Skrevet 10. september 2015 Nei, de kan ikke legge deg i narkose før du får veneflon, for selve narkosen er eten blanding av medisiner som blir gitt via veneflonen, så de må faktisk sette veneflon på deg for å få lagt deg i narkose. Men forøverig er ikke veneflon en nå, den mandrengen (som du kaller nål) blir fjernet når veneflonen er inne i åren. slik at det som er igjen i åren er et plastikk rør og ikke en nål. Eneste mulighet du har for å roe nervene dine, er å få en akutt time hos psykolog (privat) og nei, du må ikke ha en bøtte med drugs med deg, du skal ikke ta noe annet enn faste medisiner, (altså dem du evt tar hver dag) hvis du begynner å bøtte ned på med masse andre medisiner, så vil anestesi personalet kunn få problemer med å medisinere deg riktig i narkosen, og det kan oppstå komplikasjoner. Anonymous poster hash: 67034...6ef 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #3 Skrevet 10. september 2015 Nei, de kan ikke legge deg i narkose før du får veneflon, for selve narkosen er eten blanding av medisiner som blir gitt via veneflonen, så de må faktisk sette veneflon på deg for å få lagt deg i narkose. Men forøverig er ikke veneflon en nå, den mandrengen (som du kaller nål) blir fjernet når veneflonen er inne i åren. slik at det som er igjen i åren er et plastikk rør og ikke en nål. Eneste mulighet du har for å roe nervene dine, er å få en akutt time hos psykolog (privat) og nei, du må ikke ha en bøtte med drugs med deg, du skal ikke ta noe annet enn faste medisiner, (altså dem du evt tar hver dag) hvis du begynner å bøtte ned på med masse andre medisiner, så vil anestesi personalet kunn få problemer med å medisinere deg riktig i narkosen, og det kan oppstå komplikasjoner. Anonymous poster hash: 67034...6ef Takk for svar!!! Får panikk av nåler er det vondt? Anonymous poster hash: c9fbf...790
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #4 Skrevet 10. september 2015 Skal opereres i en arm om under en mnd. Er ikke redd for selve operasjonen, men har panikk for nåler(veneflon, blodprøver osv), er også litt skeptisk for narkosen. Finnes det noen måter å bli kvitt skrekken på? jeg blir dårlig, kvalm og besvimer liksom av å se en veneflon. Kan jeg feks få narkose først så nåla etterpå? å at de fjerner nåla før jeg er våken? Eller må jeg ha en bøtte med drugs med meg? Takk for svar. Anonymous poster hash: c9fbf...790 For å gi deg selve narkosen, så må de stikke inn et kateter (venflon). Men nåla tar de jo ut igjen (mange vet ikke det), så det er bare plastkateteret som ligger inn i åren. Kanskje det er en trøst.. Det beste tipset jeg kan gi er å oppyse om sprøyteskrekken og se en annen vei når de stikker. Se det som en form for eksponeringsterapi. Du må sikkert ta blodprøver senere i livet, og da er det greit å eksponere seg. Å ta med seg "en bøtte full av drugs" må man ikke gjøre uten å opplyse om det. Ellers kan du bli for mye sedert (drugs pluss narkose = farlig) under narkosen. Anonymous poster hash: 60098...77a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #5 Skrevet 10. september 2015 Jeg fikk først narkose via maske så satte de veneflon på meg etterpå. Anonymous poster hash: 8d6e7...b89
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå