AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #1 Skrevet 10. september 2015 Normalt sett er man subfebril når man har temperatur mellom 37.5 og 38, og har feber ved temperatur over 38. La oss si at en person har normaltemperatur på 36.5. Når denne personen har en temperatur på 37-37.5, er hun da subfebril, og har hun feber ved 37.5? Jeg mener at hun ikke har det. Jeg mener hun har en forhøyet kroppstemperatur, og hun kan føle seg syk uten feber, men feber har hun ikke i medisinsk forstand. Hva mener dere? Anonymous poster hash: b4898...db0 1
gule_fugl Skrevet 10. september 2015 #2 Skrevet 10. september 2015 hvis en person med kroppstemperatur på 37,5 har kroppstemperatur en grad over normalen, altså 38,5 = feber. Det eneste logiske for meg er at en med normal på kroppstemperatur på 36,5 som har en grad over normalen, altså 37,5 anses som lett feber og vedkommende vil føle seg der etter. feber og stigende kroppstemperatur er et symptom, ikke en "sykdom" i seg selv, det er jo derfor viktigst å følge med på allmenntilstanden. Lærebøker sier nok at alt over 38 grader anses som febril, men som sagt..dette er jo kun et spørsmål om begreper. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #3 Skrevet 10. september 2015 Takk for svar. Jeg ser poenget ditt, og jeg jeg ser også at feberopplevelsen kommer tidligere hos en med normalt lavere kroppstemperatur enn 37 grader, men er det ikke den medisinske definisjonen vi bør forholde oss til? Det var kanskje litt dumt at jeg spurte på generelt grunnlag, men dette er problemstillingen. Jeg har vanligvis 36.5 grader om morgenen når jeg står opp. (Kjernetemp. og infrarød er den samme) De siste dagene har jeg følt meg dårlig, fryser og svetter om hverandre, og har en generell sykdomsfølelse uten spesifikke symptomer. (ikke forkjølet, ikke smerter ut over de jeg alltid har) Kjemetemp og infrarød måling viste 37.1 i morges, og da må jeg følge med på temperaturen ut over dagen. Like før jeg stilte spørsmålet her inne, hadde kjernetemp steget til 37.4, mens infrarød måling viste 38.1. Jeg går på medisiner der jeg skal øke dosen når jeg har feber, og ta kontakt med ham. Legen har også sagt at når kjernetemp og infrarød viser ulike temperaturer, er kjernetemp gjeldende, og at jeg ikke har feber, selv om det føles slik, så lenge temp er under 38 grader. Venninnen min er uenig! Hun mener at jeg har feber, og at jeg må øke medisindosen, og kontakte legen. Jeg ser ingen grunn til å gå til legen nå, og heller ikke øke medisndosen, når jeg har fått klare instrukser fra legen vedrørende dette, og behøver vel egentlig litt støtte på dette. Anonymous poster hash: b4898...db0
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #4 Skrevet 10. september 2015 Feber eller ikke er av mindre betydning, man ser på allmenntilstanden og vurderer den sammen med tallene på febertermometeret. Lav feber men dårlig allmenntilstand er langt mer alarmerende enn høy feber og "full propell".Anonymous poster hash: 43883...57c
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #5 Skrevet 10. september 2015 Feber eller ikke er av mindre betydning, man ser på allmenntilstanden og vurderer den sammen med tallene på febertermometeret. Lav feber men dårlig allmenntilstand er langt mer alarmerende enn høy feber og "full propell".Anonymous poster hash: 43883...57c Normalt sett er dette korrekt, men det blir litt annerledes når man går på medisiner som skal økes ved feber, uansett om allmenntilstanden er god eller dårlig. Da er det definisjonen på feber som er avgjørende. Anonymous poster hash: b4898...db0
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #6 Skrevet 10. september 2015 Uansett hva normaltemperaturen din er, har du ikke feber før den er 38 grader. Det kan sammenlignes med å koke vann, uansett hva temperaturen er på vannet i kjelen, koker det ikke før 100 grader, selv om det kjennes varmt. Er det kortisol du har begynt med? Da syns jeg i så fall det skorter litt på opplæringen når du er så usikker, ring og spør. Anonymous poster hash: 3cbdf...0af
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #7 Skrevet 10. september 2015 Normalt sett er dette korrekt, men det blir litt annerledes når man går på medisiner som skal økes ved feber, uansett om allmenntilstanden er god eller dårlig.Da er det definisjonen på feber som er avgjørende. Anonymous poster hash: b4898...db0 Med denne problemstillingen skal dere ha fått klare retningslinjer for febervurderinger, medisindoseringer og opptrappingsplan fra lege/spesialist. Har dere mot formodning ikke fått opptrappingsplan så henvender du deg til lege og får veiledning i hvordan fevervurderingene skal gjøres. Noe annet vil være uforsvarlig.Anonymous poster hash: 43883...57c 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #8 Skrevet 10. september 2015 Uansett hva normaltemperaturen din er, har du ikke feber før den er 38 grader. Det kan sammenlignes med å koke vann, uansett hva temperaturen er på vannet i kjelen, koker det ikke før 100 grader, selv om det kjennes varmt. Er det kortisol du har begynt med? Da syns jeg i så fall det skorter litt på opplæringen når du er så usikker, ring og spør. Anonymous poster hash: 3cbdf...0af Som du sikkert ser, er jeg enig med deg, men venninnen min er ikke det. Det er kortison jeg går på ja, og jeg har fått god opplæring med klar beskjed om at jeg skal doble dosen, og kontakte lege hvis temp går over 38 grader. Men jeg blir jo litt usikker på om jeg har misforstått når andre er så påståelige, og det var derfor jeg spurte her. Hun mener at legen ville gitt andre instrukser om han visste at jeg hadde lav kroppstemp om morgenen, fordi jeg da vil ha feber ved en lavere temp, mens jeg mener at han forholder seg til de medisinske definisjoner, og gir instrukser ut i fra dette. Anonymous poster hash: b4898...db0
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #9 Skrevet 10. september 2015 Med denne problemstillingen skal dere ha fått klare retningslinjer for febervurderinger, medisindoseringer og opptrappingsplan fra lege/spesialist. Har dere mot formodning ikke fått opptrappingsplan så henvender du deg til lege og får veiledning i hvordan fevervurderingene skal gjøres. Noe annet vil være uforsvarlig.Anonymous poster hash: 43883...57c Som sagt har jeg dette, men lurte på om jeg hadde misforstått siden hun var så påståelig på det motsatte. Anonymous poster hash: b4898...db0
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #10 Skrevet 10. september 2015 Som sagt har jeg dette, men lurte på om jeg hadde misforstått siden hun var så påståelig på det motsatte. Anonymous poster hash: b4898...db0 Er venninnen din lege? Anonymous poster hash: 43883...57c
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #11 Skrevet 10. september 2015 Er venninnen din lege?Anonymous poster hash: 43883...57c Hadde hun vært det, hadde jeg fulgt hennes råd og kontaktet legen med en gang. Men hvorfor så aggressiv tone? Jeg har ikke betvilt legens instrukser, men jeg begynte å tvile på meg selv da hun var så påståelig. Anonymous poster hash: b4898...db0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå