Gå til innhold

Lærer en syrisk mann norsk - trenger tips


The Kitten

Anbefalte innlegg

Uten at vi trenger å ta hele Syriadebatten i denne tråden, så har jeg i en ukes tid hjulpet en syrer som flytter til Norge.

Han har kommet inn på et av universitetene her, og er vel innstilt på å lære seg så mye norsk som han klarer.

Han har allerede lært litt. Har ikke snakket med ham, kun skrevet. Det han skriver på norsk er både grammaisk korrekt og passer inn i sammenhengen om det vi snakker om. 

 

Så langt har jeg tipset om / sendt link til: 

 

korrekturavdelingen.no

Barnebøker

Tegneserier

Lydbøker

Bilder i kampen mot særskrivingsfeil på facebook

Masse klipp fra youtube med norsk humor (f.eks Ylvisbrødrene som han synes er veldig morsomme). 

 

Er det noen som har noen andre tips? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Boken Randa, som er arabisk, har kommet i en tospråklig utgave med arabisk på en side og norsk på den andre. Litt poetisk språk, men veldig fin.

Ellers tekster NRK de fleste programmene sine, kan være lettere å følge med på snakket når man kan følge med på teksten. Finnes på nett-tv og tekst-tv side 777.

Fantastisk at du vil hjelpe med norskopplæring!

Anonymous poster hash: b67b5...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips :)

Jeg skal gi de videre til ham. Jeg synes det er veldig kjekt å hjelpe ham. Han setter stor pris på det og gjør en skikkelig innsats selv for å lære seg språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at jeg synes det her var himla koselig! Om jeg kunne bidratt med noe, eller om jeg kommer på noe senere, skal jeg jammen si fra :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig koselig da TS, kanskje du kan lære et afrikansk barn norsk neste gang, eller er ikke det like "givende"?

Hva mener du? Med "er ikke det like givende?"

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare si at jeg synes det her var himla koselig! Om jeg kunne bidratt med noe, eller om jeg kommer på noe senere, skal jeg jammen si fra :)

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Med "er ikke det like givende?"

 

Det er tydeligvis blitt veldig moteriktig å hjelpe syrere. Folk sender penger, klær og de aller ivrigste drar til og med ned til Hellas for å hjelpe. Felles for dem alle er at "hjelpen" dokumenteres på facebook, Tv2 nyhetene og tydeligvis også KG. Hvorfor er ressursterke syrere på flukt så vanvittig mye gjevere å hjelpe en de tusner av barn som dør i afrika hver dag?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig koselig da TS, kanskje du kan lære et afrikansk barn norsk neste gang, eller er ikke det like "givende"?

 

Det er tydeligvis blitt veldig moteriktig å hjelpe syrere. Folk sender penger, klær og de aller ivrigste drar til og med ned til Hellas for å hjelpe. Felles for dem alle er at "hjelpen" dokumenteres på facebook, Tv2 nyhetene og tydeligvis også KG. Hvorfor er ressursterke syrere på flukt så vanvittig mye gjevere å hjelpe en de tusner av barn som dør i afrika hver dag?

 

Lavmål og flaut.

 

Til TS, jeg har ikke noen råd, men utrolig bra av deg å hjelpe.

Endret av Summers
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir egentlig ganske oppgitt. Her på kg snakkes det om at innvandrere skal lære seg norsk og integrere seg i det norske samfunnet. Når jeg da forsøker å hjelpe en til å gjøre dette så får jeg spydige kommentarer som svar. 

 

Jeg hjelper ham fordi han spurte veldig pent og har vært tvers gjennom hyggelig mot meg hele veien. Forøvrig er han ikke en av de som krysset middelhavet i en gummibåt uten tanke for øvrig familie. Da han flyktet fra Syria tok han med seg lillesøsteren for å sørge for at hun var i trygghet. 

 

Tusen takk til alle dere som har gitt positive og hjelpsomme svar!

Endret av ninuska_
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du gjør en kjempefin ting TS.

 

Har du tipset ham om klartale.no



Anonymous poster hash: 7efb5...7c1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Annonse

Annonse

[1] Category widget

I dag mottok jeg en eske med syriske småkaker som takk for hjelpen hittil. :nigo: 

 

Det lønner seg å være snill og hjelpsom. Selv om jeg sa utallige ganger at han ikke trengte å gi meg noe som helst for å vise sin takknemlighet. (Men de tusen gangene han har takket meg har tydeligvis ikke vært nok for ham.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...