Gå til innhold

Bare jeg som prioriterer sparing i studietiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sparer det jeg kan :) Spørs hvordan man ser på sparing da (med tanke på at den faste "inntekten" er studielånet), men kjøper ofte mat etter tilbudene, og har så langt jobbet en del. Synes det er veldig fint å ha litt i bakhånd, så slipper man den at det bare står igjen 100 kr på hver konto..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kjøpe ostepop til 4 kr?

Når jeg var student klarte jeg å legge av 250.000 i løpet av en 4 års periode. Deltidsjobb og studier 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk og gulrotmos, bønner i timatsaus, makrell i tomat med ketschup på lompe - stekt i ovn??? Nei takk! Tunfisk inneholder dessuten mye kvikksølv og tungmetaller, i Danmark advares gravide mot å spise dette.

Da sparer jeg heller litt mindre. Det kan bli helt tvangsmessig, og da hindres en i å nyte livet i noen veldig viktige år av livet. Bedre å spare når man faktisk får en inntekt til å leve av.

Anonymous poster hash: 98151...7c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer ingenting. Jeg bor relativt dyrt, drikker alkohol en gang i uka i snitt, betaler for trening på to forskjellige steder, siden jeg trener mye spiser jeg også mye og bruker mye penger på mat, jeg går på kafé når jeg har lyst. Jeg kjøper dyre klær, men gjør det ganske sjeldent. Bruker også en del penger på utstyr til trening. I tillegg er jeg i avstandsforhold og bruker penger på å besøke kjæresten min. Jeg prioriterer ikke sparing, jeg prioriterer høyere levestandard og mer livsglede. 



Anonymous poster hash: 84eb0...f7f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Syns du var litt grådig med maten jeg...

...................

 

Altså, å spare er vel og bra det, jeg gjør det selv, men ikke la grådigheten ta over livet.

Anonymous poster hash: bfc82...450

 

Her tror jeg du har misforstått hva grådig betyr. Det du mener, er nok gjerrig. Men grådig og gjerrig er to forskjellige ting! Grådig er det samme som å være glupsk, og gjerrig betyr å være veldig sparsommelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prioriterte studering og frivillig arbeid som student, og jobbet så lite jeg klarte. Angrer ikke et sekund. 



Anonymous poster hash: 4088b...5a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Budsjettet mitt denne måneden har sett slik ut:

 

Stipend: 7500 kr

Boutgifter: 4000 kr

Sparing: 2000 kr

Mobil/internett: 500 kr

Mat/annet: 1000kr

 

Grunnen til at jeg klarer å følge dette er fordi jeg handler ekstremt smart. Om jeg skal kose meg kjøper jeg ect ostepop fra FP til 4 kr. En middag for meg kan ect være sardiner og gulrotmos. Jeg handler veldig rimelig mat med andre ord. Derfor går det. I tillegg bor jeg et sted der en ikke trenger taxi til/fra byen. Koster heller ingenting å komme inn på utesteder. Ellers hadde det neppe gått.

 

Er det kun meg som lever på et så stramt budsjett? :P Føler jeg ser budsjetter der folk sløser alt mulig hele tiden... Må for all del få lov til det, men hadde bare vært morsomt å hørt om folk er like sparsomme? Er det normalt? :P

Anonymous poster hash: 05f98...bc3

 

 

Ect? Hva skal det bety?

Anonymous poster hash: 56e1a...ebf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Budsjettet mitt denne måneden har sett slik ut:

Stipend: 7500 kr

Boutgifter: 4000 kr

Sparing: 2000 kr

Mobil/internett: 500 kr

Mat/annet: 1000kr

Grunnen til at jeg klarer å følge dette er fordi jeg handler ekstremt smart. Om jeg skal kose meg kjøper jeg ect ostepop fra FP til 4 kr. En middag for meg kan ect være sardiner og gulrotmos. Jeg handler veldig rimelig mat med andre ord. Derfor går det. I tillegg bor jeg et sted der en ikke trenger taxi til/fra byen. Koster heller ingenting å komme inn på utesteder. Ellers hadde det neppe gått.

Er det kun meg som lever på et så stramt budsjett? :P Føler jeg ser budsjetter der folk sløser alt mulig hele tiden... Må for all del få lov til det, men hadde bare vært morsomt å hørt om folk er like sparsomme? Er det normalt? :P

Anonymous poster hash: 05f98...bc3

Hadde blitt deprimert om jeg hadde spist det du nevner. Sardiner og gulerotmos? Hadde vært sulten etter en time ^^ ikke at jeg er student altså, budsjettet mitt ser helt annerledes ut Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er student og sparer 10 000 i måneden.. Æddabædda :P

Anonymous poster hash: e15b8...dd4

Kan du dele budsjettet ditt? :)

Anonymous poster hash: 3d2a1...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine boutgifter og forsikringer (pluss bittelitt fellessparing) blir dekket av lånekassen, altså omkring 7000 kr.

 

Jobber utenom, som da skal dekke sparing til BSU (500 i mnd), telefon (400-500 i mnd), kollektivtransport (450 i mnd). Mat er den største utgiften, fordi der sløser jeg en del. Mellom 3000-5000.

 

Målet er å spare opp til 200.000 neste sommer, har litt over 90.000 nå, har 40.000 utestående som jeg vil bli tilbakebetalt etterhvert. I tillegg skal jeg jobbe masse i desember, i påsken og neste sommer, og spare aaaaalle feriepengene. Og forhåpentlig skattepengene. Og storstipend.

 

Må bare kutte ned matposten, og jobbe sånn at jeg har omtrent 8.000-10.000 inn i måneden. Da kan jeg spare mellom 2000-5000 i tillegg. Forhåpentlig i øvre del, men vet ikke helt om jeg kommer til å nå målet mitt.



Anonymous poster hash: 09c75...1fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du dele budsjettet ditt? :)

Anonymous poster hash: 3d2a1...c0a

Tjener minst 10000 på jobben, gjerne opp mot 13000-14000 også iblant. Pluss studielån blir det fast inntekt på 17500, bruker bare studielån og sparer alt jeg får fra jobben :) bruker 3000 på mat og alt mulig og resten på leie. Ca 2000 på mat.

Jobber to ganger i uka

Anonymous poster hash: e15b8...dd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener minst 10000 på jobben, gjerne opp mot 13000-14000 også iblant. Pluss studielån blir det fast inntekt på 17500, bruker bare studielån og sparer alt jeg får fra jobben :) bruker 3000 på mat og alt mulig og resten på leie. Ca 2000 på mat.

Jobber to ganger i uka

Anonymous poster hash: e15b8...dd4

Ganske likt som Yvonne når jeg tenker meg om!

Anonymous poster hash: e15b8...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg "sparer" som student, i form av å betale avdrag på boliglån. Jeg jobber mye ved siden av studiene, og har et relativt stramt budsjett.

 

Men TS budsjett er å "spare seg til fant".

  • Dårlig kosthold (jadda, bønner og rotgrønsaker er sunt, men det er ikke bra å spise ensidig eller alt for lite)
  • Ingen penger til trening. Neida, man behøver ikke trene på sats til 700 i måneden for å holde seg i form, men man burde i alle fall ha rom i budsjettet for å bytte løpeskoa av og til.
  • Lege / p-piller /andre medisiner
  • Tannlege. Økonomisk kjempelurt å gå 5 år uten å sjekke tennene mens man studerer, for så å måtte fikse dem for 40.000 seinere, når det som kunne vært tatt da det var små hull har utviklet seg til rotfyllinger.

 

TS, du er ung. Det du gjør nå kan komme til å påvirke helsa di for resten av livet. Ja, det er lurt å ha penger i bakhånd, men ikke på bekostning av helse. Vil du spare, så få deg en deltidsjobb!

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer ca 1000 kr i måneden, halvparten går til BSU og halvparten til en annen sparekonto. Lever kun på lønn fra deltidsjobb da jeg bor i leilighet under mamma og ikke har rett til stipend. Etter at faste utgifter til regninger, bil, medisiner osv. er betalt er det ikke allverden igjen, men det går akkurat. Setter opp budsjett og sparer der jeg kan. For min del er det verdt å ha litt oppspart som en buffer og å spare til leilighet, selv om det kan være litt stramt innimellom. Så lenge jeg ikke sulter 🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det jeg må av studielånet, setter det resterende inn på sparekonto. Lønna fra deltidsjobben sparer jeg. 



Anonymous poster hash: 49958...399
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 4 år som student klarte jeg å spare ca 50.000kr :) men så koste jeg meg litt også da :P pluss fikk noen høye utgifter, kunne spart mer hadde det ikke vært for det.

Jeg jobbet i ferier og da, så de pengene kom godt med!

Anonymous poster hash: 63f92...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...