Gå til innhold

Bare jeg som prioriterer sparing i studietiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Budsjettet mitt denne måneden har sett slik ut:

Stipend: 7500 kr

Boutgifter: 4000 kr

Sparing: 2000 kr

Mobil/internett: 500 kr

Mat/annet: 1000kr

Grunnen til at jeg klarer å følge dette er fordi jeg handler ekstremt smart. Om jeg skal kose meg kjøper jeg ect ostepop fra FP til 4 kr. En middag for meg kan ect være sardiner og gulrotmos. Jeg handler veldig rimelig mat med andre ord. Derfor går det. I tillegg bor jeg et sted der en ikke trenger taxi til/fra byen. Koster heller ingenting å komme inn på utesteder. Ellers hadde det neppe gått.

Er det kun meg som lever på et så stramt budsjett? :P Føler jeg ser budsjetter der folk sløser alt mulig hele tiden... Må for all del få lov til det, men hadde bare vært morsomt å hørt om folk er like sparsomme? Er det normalt? :P

Anonymous poster hash: 05f98...bc3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er økonomisk smart.

Jeg har Hus, samboer og bil.

Jeg sparer med lever et godt liv.

Ikke la sparingen gjøre deg grå.

Har i skrivende stund 230K på sparekontoer

Anonymous poster hash: e14c1...1d0
Skrevet

Ja. Det er ingen andre som sparer.

• Liker 7
Skrevet

Her er for øvrig min økonomi hver måned:

Husleie: 6000

Alle regninger må fordeles på mor og far

Får 7300 i måneden.

Har altså 1300 til mat.

Skrevet

ostepop fra FP til 4 kr?? Hva er FP?

Anonymous poster hash: 9e72b...44e
  • Liker 2
Skrevet

Nei, jeg levde livet som student. Aldri hatt så god råd som den gangen. Inntekt: 9500. Husleie: 3750. Strøm/tlfregning: ca 500. Resten ble brukt til mat, byturer, shopping og pensumbøker. Det ble lite med sparing, men jeg har blitt flink til å spare nå når jeg jobber.

Anonymous poster hash: 08c46...c8b

• Liker 2
Skrevet

First Price vil jeg tro 

• Liker 1
Skrevet

First price :)

Jeg spare for øvrig og, men jeg har jobb og da og sparer det jeg tjener på jobb som ikke går inn i budsjettet. 

Skrevet

Det kommer vel an på hvor store boutgifter en har, det varierer jo voldsomt fra plass til plass, og dermed kan man ikke prioritere sparing. Samme med om en har store helseutgifter f.eks. En venn av meg er veldig høy og ganske muskuløs og finner ikke klær som sitter pent, så han reiser til utlandet for å få sydd klær og sko:P Og naturlig nok har han også et matbudsjett som ikke ligner grisen uansett hvor billig maten han handler er. Så å spare handler ikke bare om valgfrie prioriteringer. Du er veldig heldig som kan spare:)

Anonymous poster hash: 4aaec...3dc
  • Liker 1
Skrevet

Syns du var litt grådig med maten jeg... Hvordan klarer du å overleve på 1000kr i måneden? Spiser du nesten ingenting da?

Altså, å spare er vel og bra det, jeg gjør det selv, men ikke la grådigheten ta over livet. Mat er jo så og si halve livet, du må jo kunne spise godt hver dag. Hos meg er middag dagen høydepunkt, tror jeg hadde klikka om jeg skulle spist sardiner på skive da...

Anonymous poster hash: bfc82...450
  • Liker 7
Skrevet

Syns du var litt grådig med maten jeg... Hvordan klarer du å overleve på 1000kr i måneden? Spiser du nesten ingenting da?

Altså, å spare er vel og bra det, jeg gjør det selv, men ikke la grådigheten ta over livet. Mat er jo så og si halve livet, du må jo kunne spise godt hver dag. Hos meg er middag dagen høydepunkt, tror jeg hadde klikka om jeg skulle spist sardiner på skive da...

Man kan nok spise helt fint på 1000 kr i mnd hvis man handler smart :) En del vegetarmat, handle på tilbud, bake selv osv så er man der uten store problemer. Godteri, brus, yoghurt og juice er jo selvfølgelig uaktuelt på et sånt budsjett. 

• Liker 2
Skrevet

takk for tips til billig chips! Aldri sett de ostepoppene.

Hva annet spiser du som er billig?

Anonymous poster hash: d3826...637
Skrevet

1000 kr i måneden er lett så lenge man handler lurt :)

-Mye linser, kikerter og bønner (kjøpe tørt og ikke hermetisk er enda billigere)

-Masse grønnsaker, gjerne poteter og kål er billig. Kjøper mye når det er på tilbud. 

-Tørrvarer. Dette er ofte på tilbud. Har kjøpt en del tørrvarer i Sverige som f.eks. quinoa, chiafrø, couscous, bulgur, spesielle ristyper, osv. Dette kan vare i flere år

-Følge godt med på tilbudsvarer

-Kutte ut sukkerholdig drikke og godterier i ukedagene(gjerne helger også hvis det ikke skjer noe spesielt)

-Kjøpe mye av maten på innvandrerbutikker! 

Spiser mer variert enn jeg uttrykker meg, men dette er noen basic tips jeg har komt langt med. 

Anonymous poster hash: 82be3...6e8

Skrevet

Hvor lenge har du levd på så stramt budsjett? Jeg sparte selv i studietiden (stort sett rundt 3000-5000kr i måneden), men beløpet varierte med hvor mye jeg jobbet. Jeg hadde også litt høyere boutgifter enn deg.

Andre ting jeg brukte penger på som ikke er med på ditt budsjett er husholdningsvarer, gaver, alkohol (brukte ikke så mye penger på dette selv, men noe ble det jo), reiseutgifter, forsikringer, helseutgifter (lege, p-piller osv), klær (nytter ikke å gå flere år uten å kjøpe nye klær/sko) og underholdning (du skal leve litt også, :) ).

Skrevet

Nå har jeg boutgifter på 10 000, og 2 barn og forsørge. Så vet ikke helt hvordan jeg skal få spart. Eier min egen bolig da.

Anonymous poster hash: 40d66...ee8
Skrevet

takk for tips til billig chips! Aldri sett de ostepoppene.

Hva annet spiser du som er billig?

Anonymous poster hash: d3826...637

Er iallefall til den prisen på Kiwi! :-)

*Kjøper andre ting fra FP. Ect hvitløksbaguetter koster vel 11-12 kr. Skikkelig genialt å ha det ved siden av oppskåret salat :-)

*Pleier ofte handle mye gulrøtter/poteter. Selvsagt i en rimelig butikk, og rimeligst pris. Veldig greit å ha ved middag.

*Jeg spiser veldig lite kjøtt. Spiser derimot veldig mye bønner i tomatsaus.

*Drikker ikke brus. Dersom jeg har lyst på noe med smak deler jeg opp appelsin/sitron i vann. Utrolig godt og sunt:-)

*Hamstrer makrell i tomat når det er på tilbud. Perfekt og steke dette i ovnen på speltlompe med grønnsaker. Blander ut makrellsausen med litt ketchup ;-)

*Passer alltid på å ha noe godt/usunt i kjøleskapet jeg kan glede meg til dersom jeg er ute på byen. Da frister det vel så mye å dra hjem og spise nattmat, som å kjøpe ute. Ect nudler/godt pålegg+knekkebrød.

*Kjøper kun sjokolade på tilbud. Riktignok veldig sjeldent. Sjokolade til vanlig pris er en pengesluker.

Har egentlig ingen spesielle faste varer jeg kjøper. Jeg er bare veldig flink til å se i tilbudsavisen, samt og organisere det slik at jeg får spist alt jeg kjøper. :-)

Jeg tror det er viktig å trives med å leve slik, for at det skal fungere. :-)

• Liker 1
Skrevet

Er iallefall til den prisen på Kiwi! :-)

*Kjøper andre ting fra FP. Ect hvitløksbaguetter koster vel 11-12 kr. Skikkelig genialt å ha det ved siden av oppskåret salat :-)

*Pleier ofte handle mye gulrøtter/poteter. Selvsagt i en rimelig butikk, og rimeligst pris. Veldig greit å ha ved middag.

*Jeg spiser veldig lite kjøtt. Spiser derimot veldig mye bønner i tomatsaus.

*Drikker ikke brus. Dersom jeg har lyst på noe med smak deler jeg opp appelsin/sitron i vann. Utrolig godt og sunt:-)

*Hamstrer makrell i tomat når det er på tilbud. Perfekt og steke dette i ovnen på speltlompe med grønnsaker. Blander ut makrellsausen med litt ketchup ;-)

*Passer alltid på å ha noe godt/usunt i kjøleskapet jeg kan glede meg til dersom jeg er ute på byen. Da frister det vel så mye å dra hjem og spise nattmat, som å kjøpe ute. Ect nudler/godt pålegg+knekkebrød.

*Kjøper kun sjokolade på tilbud. Riktignok veldig sjeldent. Sjokolade til vanlig pris er en pengesluker.

Har egentlig ingen spesielle faste varer jeg kjøper. Jeg er bare veldig flink til å se i tilbudsavisen, samt og organisere det slik at jeg får spist alt jeg kjøper. :-)

Jeg tror det er viktig å trives med å leve slik, for at det skal fungere. :-)

:sjokkert:  :sjokkert:  :sjokkert:  :sjokkert:  :sjokkert:  :sjokkert:  :sjokkert:  :sjokkert:  :sjokkert:

Anonymous poster hash: 24b4d...c94

• Liker 14
Skrevet

Ja, da jeg studerte sparte jeg runt 10-15 000 kr per måned. Dvs at jeg levde på studielånet jeg fikk utbetalt og lønnen jeg fikk utbetalt gikk til sparing. Jeg brukte derimot f.eks 2000 kr på mat og reiste en god del.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Ja, da jeg studerte sparte jeg runt 10-15 000 kr per måned. Dvs at jeg levde på studielånet jeg fikk utbetalt og lønnen jeg fikk utbetalt gikk til sparing. Jeg brukte derimot f.eks 2000 kr på mat og reiste en god del.

Men sparer man dersom man lever på studieLÅN da? Trekk fra de lånte pengene så ser en hva en egentlig sparte per måned.

Anonymous poster hash: 3d2a1...c0a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Men sparer man dersom man lever på studieLÅN da? Trekk fra de lånte pengene så ser en hva en egentlig sparte per måned.

Anonymous poster hash: 3d2a1...c0a

Selvfølgelig, hvis man sparer vesentlig mer enn det man får i studielån. Jeg sparte i gjennomsnitt dobbelt så mye som jeg fikk i studielån, så det vil jeg absolutt si.

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...