Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nordmenn uhøflige og reserverte?

Jeg reiser mye og blir like skuffet hver gang jeg kommer hjem.

Ingen smiler, sier hei eller for en fin dag i dag.

Om en Nordmann "bumper" inn i deg, går personen videre.

Skjer det i England, USA elns. snur personen seg og sier beklager.

Er man ny i Norge er det ikke lett og få seg venner da mange oppfører seg reservert.

Meninger?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lenger avstander mellom folk i Norge enn fks USA. Du er nødt til å være hyggelig i land der du nesten aldri er alene.

I Norge er man mer alene. Folk er ikke vant til å støte borti folk. Derfor har det aldri vært noe særlig behov for å stadig være høflig. Møter man på en person på veien går man bare litt til siden. I andre land må du kanskje trenge deg litt forbi, og stadig viktig da at man gjør det på en høflig måte.

Men i mange land som regnes som "veldig høflige" er det bare overfladisk. I England fks, drar du på toget er det "excuse me, may I se your ticket please?" "Thank you very much, have a nice day.". I Norge er det bare "billetten takk" eller ingenting. Det er ikke fordi de er uhøflige, de skal bare gjøre jobben sin, og nordmenn vil gjerne bare vise billetten også få sitte i fred så fort som mulig.

I USA er det jo hvertfall overfladisk. Jeg har hørt at folk har trodd de har fått venner, fordi amerikanere har vært såååå hyggelige med de, gitt de klemmer og komplimenter, men det er bare sånt de gjør. Betyr ikke at man er venner!

Anonymous poster hash: 485a0...b86

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det bare er irriterende med falske høflige folk. Bedre i Norge synes jeg.

Anonymous poster hash: 820a3...bf5

• Liker 2
Skrevet

Vi kan absolutt virke både mutte, uhøflige og reserverte. Det er en kulturell greie som AB over sier, og skyldes nok mange forhold. Jeg vet at mange utlendinger som kommer hit deler den oppfatningen, men samtidig sier veldig mange av dem også at de blir positivt overrasket når de først kommer "inn i varmen", over hvor gode, vennlige, og lojale nordmenn er.

Men ja, vi er nok ikke det letteste landet å komme til og skulle etablere seg med nytt nettverk....

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes vi har en litt "morsom" uhøflig kultur i Norge. Spesielt på bussen. Det er ikke noe galt i det, det er bare sånn vi er.

Skrevet

Og det med venner i Norge er jo at folk heller vil ha få, gode venner enn mange bekjente. Det er nok ikke sånn i andre land. nordmenn ser ikke på folk de har kjent i to dager som en venn. Man må bli kjent med hverandre først, finne ut av om man passer sammen. I andre land bryr man seg ikke så mye. Man er venner med alle som gidder å prate med en, men du får deg ikke nødvendigvis en god og nær venn.

Jeg er nok litt typisk norsk når det kommer til sånt. Jeg er ikke interessert i å bli kjent med folk som jeg vet jeg ikke kommer til å ha noe særlig kontakt med senere. Er jeg fks på kurs i 2 dager hvor jeg møter folk fra andre siden av landet, er jeg jo hyggelig og sånn. Men ikke noe mer enn det. Jeg vet at vi ikke kommer til å treffes igjen, jeg blir ikke kjent med de i løpet av 2 dager uansett. Jeg har nok av venner som jeg bruker tid på, og trenger ikke fler. Jeg blir gjerne kjent med og bruker mer tid og krefter på fks nye kjærester av familiemedlemmer og gode venner og sånt, for de vet jeg at jeg kommer til å treffe flere ganger. Eller fks nye kollegaer/kollegaer på ny jobb. Hvis noen vil bli kjent med meg på gata eller i en kø så er jeg ikke så fryktelig interessert i det.

• Liker 1
Skrevet

Det er en kulturell greie, og jeg personlig trives med det å få være i fred, og slippe å forholde meg til masse unødvendige smalltalk-hyggeligheter med alle jeg møter.

Skjønner ikke hvorfor folk klager over dette? Det er ikke akkurat som om nordmenn plutselig begynner å smile, og si hei, og "ha en fin dag!" til alle de møter fordi noen mener at nordmenn bør gjøre det fordi folk er sånn i USA og England...

• Liker 4
Skrevet

Vi burde jo starte sånn som de gjør i Japan, der er de jo fryktelig høflige :P bukker, og unnskylder seg og takker og mye mer. Og hvordan de snakker til hverandre, du kaller en lærer/veileder/en du ser opp til for "sama" og sånne ting.

Skrevet

Kommer jeg borti noen, så snur jeg meg alltid og sier "unnskyld/beklager". Har jeg handlet og betalt, hentet/levert i barnehagen etc så sier jeg ofte "ha en fin dag" "god helg". Smiler mye og er en glad person. Alltid vært. Men jeg jeg sier ikke Hei til alle jeg møter på, smiler ikke til alle jeg møter på. Men får jeg blikkontakt med noen, så kommer jeg med et lite smil og og av og til et hei. 

Anonymous poster hash: b8711...b2e
  • Liker 4
Skrevet

Nordmenn viser høflighet ved å la hverandre være i fred.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg liker den norske måten å være på, egentlig. Reserverte, ja, men ikke så veldig uhøflige egentlig? Jeg sier "oi, unnskyld" om jeg støter borti noen, holder opp dører om noen kommer bak meg og sånne ting, og som regel opplever jeg at folk gjør det mot meg også. En ting vi kan bli bedre på er rulletrappkultur, haater når folk bare breier seg utover hele rulletrappa.

Nå bor jeg i Japan og her kan det nesten bli for mye av det gode :P går rundt og er redd for å fornærme noen uten å mene det, selv om jeg tror jeg har tilpasset meg sånn høvelig. Det morsomme med Japan er at det legges SÅ mye fokus på å være høflig mot andre, men samtidig er det helt akseptert å være pære dritings i offentlighet. DET er mye mer plagsomt om man selv er edru, i alle fall på toget!

Endret av Fnisu
Skrevet

Jeg liker den norske måten å være på, egentlig. Reserverte, ja, men ikke så veldig uhøflige egentlig? Jeg sier "oi, unnskyld" om jeg støter borti noen, holder opp dører om noen kommer bak meg og sånne ting, og som regel opplever jeg at folk gjør det mot meg også. En ting vi kan bli bedre på er rulletrappkultur, haater når folk bare breier seg utover hele rulletrappa.

Nå bor jeg i Japan og her kan det nesten bli for mye av det gode :P går rundt og er redd for å fornærme noen uten å mene det, selv om jeg tror jeg har tilpasset meg sånn høvelig. Det morsomme med Japan er at det legges SÅ mye fokus på å være høflig mot andre, men samtidig er det helt akseptert å være pære dritings i offentlighet. DET er mye mer plagsomt om man selv er edru, i alle fall på toget!

Og når man er dritings så kan man være uhøflig? Da er det jo bare å fake en fyllekule hvis man ikke orker å opprettholde høfligheten en dag :D

Skrevet (endret)

Og når man er dritings så kan man være uhøflig? Da er det jo bare å fake en fyllekule hvis man ikke orker å opprettholde høfligheten en dag :D

Hehe, det er nok en liten uskrevet regel at så lenge man ikke direkte plager noen, så.. Men det blir jo mere skrik og skrål, man går ustøtt, skumper borti andre og snøvler frem "gohmenneee" og sånt :P er nok mange som irriterer seg over det, men her holder man kjeft heller enn å si fra, sånn jevnt over. Noe som bidrar til at jeg går rundt og er nervøs for å fornærme noen, for de fleste ville nok bare tenkt "frekke utlending" istedet for å si noe :D

Endret av Fnisu
Skrevet

Nordmenn uhøflige og reserverte?

Jeg reiser mye og blir like skuffet hver gang jeg kommer hjem.

Ingen smiler, sier hei eller for en fin dag i dag.

Om en Nordmann "bumper" inn i deg, går personen videre.

Skjer det i England, USA elns. snur personen seg og sier beklager.

Er man ny i Norge er det ikke lett og få seg venner da mange oppfører seg reservert.

Meninger?

Det er nok også min oppfatning at mange nordmenn er reserverte og kan fremstå som uhøflige. Den norske køkulturen er jo et godt eksempel.

På den annen side synes jeg mange andre land er litt oppskrytt når det gjelder dette.Jeg har for eksempel mye kontakt med øst-europeere gjennom yrket mitt,og har også flere som naboer. De ser nesten alltid sure og innbitte ut.Skjelden et smil å få der,og når du smiler til dem får du et tomt ansiktsuttrykk i retur.

Amerikanere oppfatter jeg som generelt utadvendte,men de har ofte en veldig glatt og overfladisk sjarm som jeg synes blir litt for påtatt.Briter,dansker og tyskere kan være veldig høflige og lette å prate med, men også veldig sarkastiske og rett frem hvis man fornærmer dem.

At nordmenn drikker så mye mer enn andre er bare tull.Dra til England eller Danmark og se at det er like mye fyll der.At nordmenn er reserverte tror jeg kan ha noe med klimaet her å gjøre.Det er mørkt og kaldt ute store deler av året,og vi sosialiserer oss ikke så mye ute som f.eks.de gjør i UK med pubkulturen og i syd-europa der folk trekker ut i gatene på ettermiddag/kveld for å møte andre.Vi holder oss mest hjemme med våre nærmeste rundt oss.

Anonymous poster hash: 69f31...e81

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes vi har en litt "morsom" uhøflig kultur i Norge. Spesielt på bussen. Det er ikke noe galt i det, det er bare sånn vi er.

Ja, nordmenn er stille. Jeg tror noen ser på det som uhøflig kanskje. Fordi vi ikke sier hei til hvem som helst, og helst vil sitte alene på bussen.

Jeg må bare fortelle en litt morsom historie ang stille nordmenn :P

Jeg tar ofte tog, (ikke i rushtida) og i vognene er det stort sett stille (med unntak en og annen gang). Folk leser, hører på musikk med headset, sover, taster på mobilen, strikker eller noe. Ikke uvanlig at det er ganske stille. Men det er jo absolutt ingen regel om at det ikke er lov å snakke i de vanlige vognene.

En dag satt jeg på toget og alle andre drev med sitt. Ingen som pratet, det var helt stille. Så kom det noen spanske på, og de snakket litt i starten. Etterhvert tror jeg de ble litt forvirret av at det var så stille der, så de begynte å hviske til hverandre resten av turen.

Jeg måtte le litt inni meg hehe :P ingen hadde brydd seg om de pratet. Det var bare ingen andre som gadd å prate. De trodde vel at det ikke var lov xD

• Liker 2
Skrevet

Heller typisk norsk oppførsel enn falsk høflighet

• Liker 1
Gjest gjestvest
Skrevet

Sier dere ikke unnskyld, hei, smiler ikke? Rare dere er. 

Skrevet

Bodde i Sør-Afrika i to år, så skjønner godt hva du mener. Folk her i Norge ser ut til å være overbeskyttende når det gjelder sin personlige bobble, men noe av det kan ha med å gjøre at vi rett og slett har litt mer plass her. Vi bor ikke oppå hverandre som mange andre folk fra andre land gjør. Når det kommer til at folk er frekke skyller jeg for det meste på foreldre som ikke lærer ungene å si beklager hvis de dulter bort i noen, eller takk hvis de får noe. Ta det fra en servitør. Samfunnet generelt burde vel skinne et litt bedre lys på manerer, spesielt i skolen, mens barna fortsatt utvikler seg. Så er det jo alkohol og mørke lange vintre som gjør enkelte folk litt sure også.

• Liker 2
Skrevet

Da jeg leste dette innlegget for to uker siden, tenkte jeg: "hvor i all verden møter alle disse uhøflige menneskene hen?".

Jeg møter høflige og åpne mennesker daglig, og gjenkjenner meg ikke i det som blir skrevet om "kalde og uhøflige nordmenn".

Så, i helgen observerte jeg noen av disse uhøflige menneskene selv, og jeg begynte forstå hva folk snakket om.

Jeg var i et bryllup.

Jeg satt midt i mot en ung mann, jeg gjetter i alderen 18-20 år, som var plassert ved siden av to noe eldre, men likevel unge, kvinner (jeg gjetter i alderen 25-27).

Han håndhilste på sine "borddamer", presenterte seg, var blid, oppmerksom, og ut i fra det jeg hørte konverserte han så godt han kunne om nøytrale temaer. 

"Borddamene" hans derimot, var direkte uhøflige.  De himlet åpenlyst med øynene, snudde seg bort i fra ham (de satt ved bordenden, og de snudde seg mot et tomt gulv, ikke mot andre mennesker), lot være å svare, og hadde ekstremt dårlig folkeskikk.

Den dårlige folkeskikken og uhøfligheten hans "borddamer" utviste var så åpenlys at det ble kommentert av de som så dette.

Den unge mannen lot seg ikke merke med det, han fortsatte å være høflig, snakke om lette temaer, og var like blid, men han var tydelig svært lettet da det var på tide å gå fra bordet, slik at han kunne snakke med noen andre enn disse to.

Jeg så ikke så mye av ham resten av kvelden, men jeg så ham igjen da den unge mannen og hans familie tok farvel med brudeparet.

Da så jeg et djevelsk blikk i mannens øyne, og at han sa noe til de som sto der sammen med ham, før han gikk i mot de to kvinnene.

Jeg satt akkurat da ved siden av disse to, og jeg kunne ikke fri meg for å smile for meg selv da han kom bort til dem, takket for selskapet under middagen, ønsket dem en fin kveld videre, og god tur hjem.

Men der jeg småsmilte for meg selv, var brudeparet og familien åpenlyst begeistret for dette.

De ga ham tommel opp, og klapp på skulderen der han gikk med hodet høyt hevet ut døren, mens de to "borddamene" satt igjen med et uttrykk som om de hadde falt ned fra månen.

HAN visste i alle fall hvordan man oppførte seg i et selskap, til tross for de unge kvinnenes dårlige oppførsel.

Anonymous poster hash: a0559...21f
  • Liker 1
Skrevet

Noen nordmenn er sånn, men ikke alle. Og det spørs helt hvor i Norge man er, det er lokale forskjeller. Noe som er litt snodig i Norge, er at når man går rundt i byen, hilser man ikke på folk i hytt og pine, men er man på tur i skogen, da hilser alle på hverandre, og det kan til og med hende man slår av en liten prat :) Det synes jeg er et merkelig fenomen. 

Selv er jeg sånn at jeg kan snakke med hvem som helst, og jeg kan tulle litt med folk i køen på butikken eller snakke med sidemannen på bussen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...